درباره زیرسازی کفپوش pvc – سه

نصب کفپوش تایل
442

درباره زیرسازی کفپوش pvc – سه

درباره زیرسازی مواقع ” بازسازی “

در مقدمه این سلسله یادداشتها که به مباحث گوناگون کف سازی, زیرسازی, نصب, نظافت و نگهداری انواع کفپوش pvc اختصاص دارد, اشاره شد که این مجموعه مطالب, برگرفته از یادداشتهای متعدد پراکنده ایست که قبلا در پیوند با همین موضوعات در سایت ” بهفرم کفپوش ” منتشر شده است.

در بخش قبلی با عنوان ” درباره اهمیت کنترل بستر زیرسازی کفپوش ” به مواردی اشاره کردیم که بیشتر به مباحث تحکیم خاک و کنترل موارد نشتی در تاسیسات زیربنائی اختصاص داشت. در ادامه به بخش نخست مبحث زیرسازی می پردازیم که مربوط به مواقعی است که کف منزل قبلا دارای پوشش دیگری بوده است. زیرسازی در مواقع ” نوسازی ” , موضوع یادداشت بعدی است که انشاالله در آینده بدان خواهیم پرداخت.

اغلب موارد نصب کفپوش pvc مربوط به فضاهائی است که قبلا دارای پوشش کف دیگری بوده اند. سطوح سیمانکاری و انواع پوشش های موزائیک, سنگ و سرامیک, از جمله این موارد بشمار میروند. ما در این یادداشت به علل اقتصادی, اجتماعی و . . . زیبائی شناسی چنین اقبال عمومی به کفپوش های جدید نمی پردازیم.

منظور از ” زیرسازی ” فراهم کردن بستر مناسب برای نصب کفپوش می باشد. این بسترسازی بجهت همواری, چسبندگی و مصرف چسب, اهمیت خاص دارد. ضخامت کفپوش های pvc مورد استفاده در منازل معمولا بین 3 تا 5 میلیمتر است. بهمین جهت در زیرسازی, مسائل مربوط به ارتفاع کف ( مثل بادخور لازم زیر دربهای ورودی و داخلی ساختمان ) چندان اهمیت ندارد.


برای نصب کفپوش زیرسازی کاملا همواری لازم است که هم دارای چسبندگی خوب بوده و از نظر مصرف چسب هم اقتصادی باشد.

گاهی پوشش کف قبلی تازه است و گاه  از آن زمان زیادی گذشته و در این مدت کف دچار پستی و بلندی معین شده است. مجموعه این موارد مربوط به مبحث ” بازسازی ” است و ممکن است تنها محدود به بندکشی گردد که بجهت جلوگیری از جا انداختن روی کفپوش pvc لازم است.

حتی در شرایطی که پوشش کف قبلی کاملا هموار بوده و هیچگونه پستی و بلندی ندارد, بند تایل های زیرین ممکن است در درازمدت روی کفپوش جا یا سایه بیاندازد.


نمونه آسیبهای زیرِکار که باید در موقع زیرسازی برای نصب کفپوش pvc برطرف شوند.

با گذشت زمان ممکن است تعدادی از تایلهای پوشش کف قبل ( سنگ, موزائیک و غیره ) دچار لقی شوند. اما گاهی علت اصلی لقی این تایلها, مشکلات در بستر خاک ( از جمله نشست ساختمان یا خاک ) می باشد. در چنین موارد بهتر است ابتدا علت را یافته و سپس اقدام به زیرسازی گردد.

در اصلاح زیرسازی آپارتمانهائی که در طبقات بالاتر ساختمان قرار دارند, ملاحظاتی لازم است که باعث اخلال در آرامش ساکنان طبقات پائین نگردد. این مورد وقتی بیشتر اهمیت می یابد که جمع آوری کفپوش قبلی ( موزائیک یا سرامیک ) ضرور می گردد.

از آنجا که نصب کفپوش در ایران دارای سابقه بیش از 50 سال می باشد, اغلب نصاب های قدیمی هنوز هم برای زیرسازی از مخلوط پودر مِل و چسب چوب استفاده میکنند.

در آنزمان هنوز افزودنیهای بتون چندان رواج نداشت و کسی هم متوجه جنبه ضد رطوبت این مواد نبود. اما با استفاده از افزودنیهای بتون در زیرسازی, میتوان بستری فراهم کرد که تا حدود بسیاری مانع نشت رطوبت از کفپوش و به آن گردد.


نسل جدید عایق های ضد رطوبت, مشکلات سابق قیروگونی و ایزوگام را در برابر مواد شیمیائی را مرتفع کرده است !

مقدمه زیرسازی سطوح سیمانکاری, محاسبه میزان ناهمواری هر سطح است. اگر میزان ناهمواری کمتر از 5 میلیمتر باشد, میتوان با استفاده از ترکیب پودر سنگ الک کرده, سیمان و محلول چسب بتون اقدام به زیرسازی نمود.

به هر جهت اگر ملات ” نرمه ” ضخیمتر از معمول شود, دچار ترک خوردگی میگردد که برای نصب کفپوش pvc مناسب نیست. درباره نسبت مواد برای ساختن  ملات ” ماسه و سیمان ” یا ” نرمه ” توضیحات کافی در سایت وجود دارد.


با استفاده از نرمه پودر سنگ, خلل و فرج سطوح سیمانکاری برطرف شده و آماده نصب کفپوش pvc میگردند.

در منازل قدیمی رسم بر این بود که یک ردیف محیط هر اطاق موزائیک شده و فضای وسط را گچ و خاک می کردند. در چنین موارد ترجیحا بهتر است موزائیک دور اطاق را نیز جمع کنیم تا زیرِکار کفپوش یکدست گردد.

وقتی برای نصب هر نوع کفپوش زیرسازی لازم باشد, بهتر است بعد آن در نصب کفپوش تعجیل نشود. اگر زیرسازی باندازه کافی خشک نشده ( خودش را نگرفته باشد ) چسب کفپوش بخوبی با آن درگیر نشده و بزودی باصطلاح ” ور” خواهد آمد. ضمنا زیرسازی از جمله کارهای مهم بنائی است و بهتر است آنرا به استادکاران بنا واگذار کنیم.

ما در ادامه این یادداشتها به زیرسازی در مواقع نوسازی خواهیم پرداخت. این نوع زیرسازی مربوط به جاهائی است که از همان ابتدای کار تصمیم بر استفاده از انواع کفپوش pvc گرفته باشند.

ویدئو پیوست استفاده از ابزار جدیدی بجای چکش لاستیکی را در کار نصب سنگ و سرامیک بنمایش میگذارد. این ابزار مکانیکی ضمن دقت بالاتر در همسطحی تایلها و مشکلات مربوط به شکسته شدن آنها درموقع چکش کاری, کمتر باعث خستگی مجری میشود :

https://www.instagram.com/p/CJuKed_pKeJ/

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.