اطلاعاتی درباره کفپوش PVC – دو

876

مشخصات فنی کفپوش pvc و برخی تفاوتهای کفپوش های ” رول ” و ” تایل “

در مقدمه بخش اول از این سلسله یادداشتها اشاره شد که این مطالب پیشتر در سایت ” بهفرم کفپوش ” منتشر شده و قصد ما از بازنشر خلاصه ای از اطلاعات و ملاحظات درباره مشخصات, زیرسازی و نصب کفپوش pvc , یادآوری نکات مهم آن یادداشتها است که شاید مطالعه اشان, بواسطه حجم قابل ملاحظه و فرصت محدود, برای برخی مقدور نباشد.

بدینوسیله میکوشیم ضمن آنکه مصرف کننده با مطالعه و دقت دست به انتخاب میزند, اهالی محترم صنف دکوراسیون داخلی ساختمان اعم از مدیران ( تولیدکننده و دست اندرکاران واردات ), فروشنده ها و نصاب های زحمتکش
کفپوش pvc و لمینیت ) به اطلاعات فنی و تخصصی لازم در حیطه کسب و کار خویش دسترسی آسان داشته باشند.

در این قسمت به مواردی از مشخصات فنی کفپوش pvc اشاره میشود. چنانچه در مقدمه 31 فروردین 98 گفتیم, برای اطلاعات کاملتر در این زمینه میتوانید از طریق گزینه ” جستجو” به مطالب مرتبط در بخشهای ” مشخصات کفپوش pvc ” و ” روشهای نصب کفپوش pvc  ” مراجعه فرمائید.

شرح لایه های مختلف کفپوش pvc

پلي وینيل كلرايد ( Poly vinyl Chloride ) محصولی شیمیایی است  که به تدریج جایگزین  بسیاری از مواد و مصالح شده است. بیش از نیمی از پی وی  سی تولید شده در ساختمان مصرف میشود. ویژگی کم نظیر این پلیمرمنجر به تولید محصولات بکلی متفاوت از آن شده است. از نوع نرم و منعطف آن در تولید کفپوش pvc و از نوع سخت آن U-PVC که در ساخت درو پنجره استفاده میشود.

کفپوش پی‌وی‌سی نخستین بار در نمایشگاه توسعه قرن ۲۰ در شیکاگو به نمایش گذاشته شد ولی با وجود استقبال بینظیر, به دلیل کمبود پلی وینیل کلراید در طول سالهای جنگ عرضه کفپوش pvc در بازار بسیار محدود بود. بعد جنگ و با بهبود وضعیت اقتصاد جهان, این نوع کفپوش ‌بتدریج رایج و عنوان محبوبترین گزینه پوشش کف را بخود اختصاص داد.

نخستین بار در سالهای ۱۳۴۳ و ۱۳۴۷ دو شرکت کمپارس و وینیفلکس اقدام با تاسیس کارخانه های تولید کفپوش های pvc  در ایران نمودند. تولیدات این شرکت ها عملا از سالهای ۱۳۵۰ وارد بازار شد. این کفپوش ها ابتدا بشکل مربع و در ابعاد ۲۰ * ۲۰ سانت عرضه میشد.

با فاصله کمی کفپوش های pvc رول نیز هم تولید و وارد گردید که دارای عرض متفاوت بود و ابتدا به آن ” کناره ” میگفتند. کفپوش pvc  موزائیکی جهت کف اطاق و سالن ها و کفپوش pvc رول جهت راهرو ها, پاگردها و راه پله ها استفاده میشد. جنس کفپوش pvc  رول معمولا نرم تر از نوع تایل می باشد.

کفپوش های pvc عموما شامل دو لایه اند. سطح زیرین این کفپوش ها از pvc  و بخش رویه آن از جنس فیلم است که در واقع رنگ و طرح رویه کفپوش را تشکیل میدهد. این لایه روئی براق و بی رنگ بوده و دارای برجستگی های بسیار ریزی است که از جمله باعث جلوگیری از سُر خوردگی بر سطح کفپوش pvc میگردد .

برخی از انواع مرغوبترکفپوش pvc  , علاوه بر دو لایه فوق دارای یک لایه UV است که بخش روئی کفپوش را تشکیل میدهد. این لایه محافظ  کفپوش در مقابل اشعه ماورای بنفش نور خورشید بوده و باعث ثبات قابل توجه رنگ کفپوش در معرض تابش آفتاب میگردد.

نسل جدید کفپوش ها که امروزه مورد استقبال مردم قرار گرفته، از لحاظ رنگ و طرح شبیه پارکت لمینت همراه طرح چوب می باشند. کفپوش های pvc امروزی, عاری از بسیاری از مشکلات دیگر پوشش های کف  قیمت مناسب تری دارند, براحتی نصب و تعویض شده و از مقاومت سایشی خوبی برخوردارند می باشند.

کفپوش pvc دربرابر آب مقاوم بوده و براحتی در آشپزخانه هم مورد استفاده قرار میگیرند, نیازی به واکس و ساب نداشته, خطر آتش سوزی ندارند. کفپوش های pvc در زمستان گرم و عایق حرارتی بوده و تابستان کاملا خنک می باشند. در کفپوش های pvc   مرغوب رشد کپک و قارچ امکان پذیر نیست و حتی نمونه هایی از آن آنتی باکتریال می باشند.

 این ویژگی های منحصر بفرد کفپوش های پی وی سی را به یک محصول مطلوب و محبوب تبدیل کرده است.امروزه که بواسطه مسائل مختلف, از جمله خطر زلزله, سبک سازی سازه مورد توجه جدی است و بیشترسازندگان  بدنبال استفاده از مصالحی هستند که وزن سقف ها و بالنتیجه وزن کل ساختمان را کاهش دهد. در این شرائط کفپوش pvc گزینه مناسبی میتواند باشد.

کفپوش های pvc البته شامل موارد مصرف دیگری نیز بجز در منازل و ادارات میشوند. کفپوش های ورزشی و کفپوش های بیمارستانی از دیگر انواع پر مصرف کفپوش می باشند.

از مزیت های کفپوش های pvc تایل مرغوب نسبت به کفپوش های pvc رول معمولی, دوام آن در موقع کشش است. بین دو لایه pvc قسمت زیر کفپوش های pvc تایل مرغوب, لایه توری سیمی بسیار نازک ( مِش ) وجود دارد که باعث بالا رفتن قابل ملاحظه  مقاومت کفپوش pvc در برابر کشیدگی میشود تا به آسانی باصطلاح پاره نشوند. همین خصوصیت باعث میشود که معمولا کفپوش های pvc رول, نرم و منعطف تر از کفپوش های تایل باشند.

در بخش بعدی این سلسله یادداشتها به موضوع مهمی در انتخاب کفپوش pvc خواهیم پرداخت که بویژه میتواند مورد توجه کسانی قرار گیرد  که مالک محل سکونت یا کار خود نیستند.

سلامت و پایدار باشید.

        تهران – 9 اردیبهشت 98

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.