درباره زیرسازی کفپوش pvc – دو

سرامیک کف
476

درباره زیرسازی کفپوش pvc – دو

درباره اهمیت کنترل بستر زیرسازی

در مقدمه این سلسله یادداشتها که به مباحث گوناگون زیرسازی, نصب, نظافت و نگهداری انواع کفپوش pvc اختصاص دارد, اشاره شد که این مجموعه مطالب, برگرفته از یادداشتهای متعدد پراکنده ایست که قبلا در پیوند با همین موضوعات در سایت ” بهفرم کفپوش ” منتشر شده است.


گاهی نشست زمین بگونه ایست که تنها موجب ” نا ترازی ” کف میشود !

در نخستین بخش این یادداشتها با عنوان ” مقدمه ای درباره اهمیت زیرسازی ” اشاره کردیم که بهتر است کنترل و اجرای زیرسازی کفپوش به کارشناسان ساختمان یا استادکارهای بنائی واگذار گردد که در این مورد تجربه لازم را دارند.

در ادامه به دو مطلب می پردازیم که بنظر ما مقدمه زیرسازی انواع کفپوش pvc می باشند. نخستین مورد, کنترل و بازنگری احتمالی در تاسیسات زیربنائی است.


قبل از هرگونه بازسازی, کنترل موارد مربوط به تاسیسات میتواند باعث جلوگیری از هرگونه دوباره کاری و هزینه های مکرر گردد !

موضوع ” بازنگری ” بویژه در مورد کفپوش فضاهائی نظیر آشپزخانه کاربرد و اهمیت بیشتر دارد. در مورد سایر قسمت های ساختمان که ممکن است تنها محل عبور سیستم تاسیسات آب و فاضلاب باشند, تنها ” کنترل ” کفایت میکند.

یکی از مهمترین دلائل نشست کف, بجز موارد مرتبط با فونداسیون و اسکلت ساختمان, موارد نشت در سیستم آب و فاضلاب ساختمان است. هر سیستم تاسیسات ( از جمله انواع مصالح لوله کشی ) عمر مفیدی دارد که ممکن است به دلائل گوناگون قدری هم کمتر شود. خوردگی خاک و عدم رعایت اصول دانه بندی و تحکیم خاک, از جمله دلائلی است که میتواند باعث تقلیل عمر مفید سیستم تاسیسات گردد.


با رعایت دقیق اصول دانه بندی, میتوان مانع نفوذ رطوبت از بستر خاک به لایه های روئی شد !

با رواج انواع جدید بجای لوله کشی فلزی سابق, موارد پوسیدگی ناشی از خاک نسبت به گذشته البته کاهش یافته است. اما عدم دقت کافی در تحکیم بستر خاک, میتواند موجب فشارهای مستقیم و جانبی به سیستم تاسیسات گردد. این فشارها ممکن است نهایتا باعث شکستگی کلی و جزئی لوله و اتصالات و نشت آب و رطوبت شود.

از سوی دیگر وقتی تصمیم به اصلاح یا تغییر در کفپوش ساختمان می گیریم بهتر است قبلا به امکان اصلاح تاسیسات زیربنائی مربوط هم توجه شود. شتاب تغییر و تحولات و نوآوری در جنس و روشهای اجرای تاسیسات, همواره امکانات مناسبتری را فراهم می آورد که قبلا یا وجود نداشت یا اقتصادی نبوده است.


متاسفانه گاهی سودجوئی و عدم نظارت کافی, باعث میشود برخی سازندگان غیرمتعهد از نخاله های ساختمانی برای پُر کردن فضای بین فونداسیون استفاده کنند.

در این مرحله از کار بجاست از مشاوره با کارشناس یا استادکاران خبره تاسیسات نیز استفاده گردد. تجربه نشان میدهد که مجموعه این کار بهتر است با مدیریت صاحب کار صورت گیرد, چرا که سعدی بزرگ گفته : دو پادشاه در یک اقلیم نگنجند !

سایت ” بهفرم کفپوش ” منکر تفکیک دانش و تجربیات نیست و با مفهومی بعنوان ” همه کاره ” هم اعتقاد نداریم. اما یکی از مهمترین اهداف سایت ” بهفرم کفپوش ” از روز نخست, ارائه دانش عمومی در زمینه های مرتبط با انواع کفپوش های ساختمانی است. اطلاعات عمومی در این زمینه, ضمن رفع هرگونه سوء تفاهم, از احتمال خطای انسانی نیز می کاهد.

به این ترتیب میتوان قبل از شروع زیرسازی و نصب انواع کفپوش pvc , نسبت به بستر کار اطمینان یافت. در شرایط گرانی روزافزون کالا و دستمزد, این موضوع بمراتب اهمیت بیشتر داشته و از هرگونه دوباره کاری و هزینه مکرر جلوگیری میکند.


بدون کنترل و رعایت اصول زیرسازی, چنین زیبائی چندان دوام نخواهد داشت !

ما در سایت ” بهفرم کفپوش ” در بخش بعدی این یادداشتها, به روش های صحیح زیرسازی خواهیم پرداخت که هم شامل موارد ” نوسازی ” و ” بازسازی ” در ساختمان ها میشود.

یکی از روشهای مهم طول عمر انواع پارکت و نیز جلوگیری از نفوذ رطوبت به زیرسازی, پولیش طبق برنامه و زمانبندی شده پارکت است :

https://www.instagram.com/p/CJG_5GhBCvN/

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.