درباره مسائل کفپوش لمینیت – 7

بوی بد در فضای لمینیت
248

درباره مسائل کفپوش لمینیت – 7

نکاتی درباره نگهداری و تعمیرات کفپوش لمینیت

در این سلسله یادداشتهای ” بهفرم کفپوش ” کوشش ما آنست که مجموعه اطلاعات منسجمی درباره ” مشخصات “ , ” زیرسازی “, ” نصب “, ” نظافت ” , ” نگهداری ” و . . . ” تعمیرات ” انواع کفپوش لمینیت در اختیار بینندگان محترم سایت ” بهفرم کفپوش ” بگذاریم. مسائل حقوقی و . . . زیبائی شناسی دکوراسیون داخلی ساختمان – از جمله در زمینه انواع کفپوش ساختمانی – اغلب جنبه عمومی دارند و نیازی نیست آنها را مجددا بازنشر کنیم.

ضمنا در اینجا تنها به مواردی از مباحث فوق خواهیم پرداخت که مختص این نوع کفپوش ساختمانی است. در قسمت های پیشین این مجموعه یادداشتها, به ساختمان, زیرسازی و نصب کفپوش لمینت پرداختیم. آخرین یادداشت ما به کلیاتی اختصاص داشت که در نظافت و نگهداری این کفپوش خاص اهمیت دارد. در اینجا به برخی نکات خاص مرتبط با همین مورد آخر اشاره خواهیم نمود.


وجود درزهای طولی یا عرضی بین تایلها میتواند باعث نفوذ آب و رطوبت به زیر لمینیت گردد !

گاهی در فضائی که پارکت شده ” بوی بد ” استشمام میشود. این مورد ممکن است ناشی از نفوذ آب به زیرِکارِ کفپوش لمینیت باشد. حشرات یا رطوبت بسترِ کار هم میتوانند منشاء بوی بد در این فضاها باشند. در چنین مواقع بهتر است با یک استادکار با تجربه نصاب مشورت شود.

گاهی مشکل را میتوان با بیرون آوردن چند تایل و استفاده از فشار هوای گرم یا سمپاشی برطرف کرد. اما ممکن است جمع آوری کلیه تایلهای کفپوش لمینیت در آن اطاق یا سالن, وارسی بسترِکار و . . . بازدید یا تعویض فومِ زیرِکار لازم آید. معمولا این مسائل زمانی بروز میکند که پولیش دوره ای پارکت انجام نشده یا بیش از حد عقب افتاده باشد.


فوم زیرِکارِ لمینیت میتواند رطوبت را در خود نگهداشته و همین منشاء بوی بد در فضای با این پوشش گردد !

پارکت ها را از نظر مقاومت سایشی به پنج دسته تقسیم میکنند. این درجه بندی ها نشان دهنده میزان مقاومت این کفپوش در برابر ضربه, حرارت, سایش و خراش است. در این زمینه از علامت اختصاری AC استفاده میشود که مخفف Abrasion Class می باشد.

متاسفانه در این زمینه هم در بازار ایران نظارت کافی وجود ندارد و برخی, پارکت هائی را بعنوان AC4 به مصرف کننده عرضه میکنند که از استاندارد های لازم این درجه برخوردار نمی باشند. اگر برچسب درجه بندی درست باشد, برای منازل با آمد و شد معمول پارکت های AC3 نیز کاملا مناسب است.

اما به هر جهت ممکن است در اثر کشیدن اجسام سنگین یا وسائل با پایه فلزی, روی کفپوش لمینیت خط و خش یا شیار بیفتد. در این مواقع اگر میزان آسیب زیاد یا متعدد باشد, بهترین کار تعویض آن تایل یا تایلهای آسیب دیده است. پیشتر اشاره کردیم که یکی از مزایای کفپوش لمینیت, امکان تعویض آسانتر تایلهاست.


جمع آوری تایلهای لمینیت بجهت نوع اتصال, بسیار آسانتر از انواع کفپوش pvc می باشد.

از جمله نکات مهم در هنگام خرید کالاهای مصرفی نظیر کاغذ دیواری, کفپوش و . . . دیوارپوش, پیش بینی چنین مسائل و خرید قدری مازاد بر مصرف است. درباره نحوه نگهداری تایلهای مازاد بر مصرف انواع کفپوش, یادداشتهای متعددی در سایت ” بهفرم کفپوش ” وجود دارد که به آسانی میتوان جست و مطالعه نمود.

اما گاه تعویض یک یا چند تایل مقدور یا به صرفه نیست. در این مواقع بهتر است برای تعمیر, از استادکاران با تجربه رنگکار چوب استفاده شود. البته امروزه انواع بتانه آماده در بازار وجود دارد. اما برای تعمیرات جزئی اغلب نیاز به ” بتانه همرنگی ” است که باید در محل و مطابق طرح و رنگ کفپوش لمینیت آسیب دیده ساخته شود.


تعمیرات سطحی خط و خش روی لمینیت را بهتر است به استادکاران رنگکار چوب بسپاریم !

رنگ بتانه, بعد خشک شدن قدری روشن تر شده و سطح آن اُفت میکند و ممکن است تَرک هم بردارد. لذا معمولا بتانه کاری را به نسبت میزان آسیب طی چند نوبت انجام میدهند. قبل از هر نوبت باید دقت نمود که بتانه قبل کاملا خشک شده باشد. آخرین مرحله تعمیر خط و خش روی کفپوش لمینیت, پولیش کاری است.

آسیب دیدگی کلیک ها در طول استفاده از کفپوش لمینیت نیز میتواند موجد مشکلاتی باشد. سر و صدای لمینیت در هنگام تردد که معمولا شب ها بیشتر احساس میشود, یکی از این مشکلات است. شکستگی یا صدمه به اتصالات میتواند باعث لقی یا اختلاف سطح لمینیت گردد.

از آنجا که بافت درون کفپوش لمینیت را MDF تشکیل میدهد, زبانه و شیار تایلها بسیار ظریف و شکننده است و تعمیرشان   میسر نیست. اینگونه تعمیرات را در مورد پارکت های چوبی بمراتب آسانتر میتوان انجام داد.

یکی از اساتید بزرگ معماری ایتالیا میگوید : هنر در جزئیات است !  ویدئو پیوست ابتکار عمل یک استادکار نصاب را برای برش تایلهای لمینیت را در گوشه یک اطاق به نمایش میگذارد :

https://www.instagram.com/p/CTpFzKpjD5A/

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.