مسائل کفپوش لمینیت – 1

نمونه اتصال لمینیت
245

مسائل کفپوش لمینیت – 1

کلیاتی درباره ساختمان و ویژگیهای کفپوش لمینیت

سایت ” بهفرم کفپوش ” در گذشته بنا به ضرورت یادداشتهائی درباره مسائل مختلف مرتبط با این نوع کفپوش ( پارکت لمینیت ) منتشر کرده ایم. بخشی از این مطالب پاسخ به سوالات بینندگان محترم سایت ” بهفرم کفپوش ” است. از جمله این بینندگان, نصاب های محترم و زحمتکش صنف تزئینات داخلی ساختمان می باشند که از راههای گوناگون با ما تماس گرفته و مسائل و مشکلات خود ( از جمله در مسائل اجرائی ) را با ما در میان میگذارند.

 از آنجا که این نوشته ها پراکنده اند, تصمیم گرفتیم جهت سهولت دسترسی و مطالعه, مجموعه ای منسجم از این یادداشتها را مجددا و بتدریج بازنشر کنیم. این مجموعه یادداشتها تحت عناوین ” مشخصات “ , ” زیرسازی “, ” نصب “, ” نظافت ” , ” نگهداری ” و ” جابجائی ” انواع کفپوش لمینیت بتدریج در اختیار بینندگان گرامی سایت ” بهفرم کفپوش ” خواهد گرفت.


نحوه جا زدن اتصالات لمینیت در تصویر مشخص است.

در یادداشتهای گذشته به مسائل حقوقی و . . . زیبائی شناسی ( از جمله در زمینه انتخاب و خرید انواع کفپوش لمینیت ) نیز پرداخته ایم که بجهت انسجام شاید نیاز به بازنشر ندارد. در نخستین بخش از این یادداشتها به کلیاتی درباره مشخصات کفپوش لمینیت خواهیم پرداخت.

کفپوش لمینیت در واقع نسل جدید پارکت های چوبی بشمار می رود. این نوع از پوشش کف نخستین بار در سال 1977 به بازار عرضه شد. تولید لمینیت از زمانی میسر شد که صنایع فراوری چوب, باندازه کافی پیشرفت نمود. در مقایسه با پارکت چوبی, ضخامت لمینیت کمتر و معمولا شامل مقادیر 8, 10 یا 12 میلیمتر می باشد.

کفپوش لمینیت از 4 لایه متفاوت تشکیل شده است. بخش عمده لمینیت شامل لایه HDF می باشد که چوب فراوری شده بسیار مقاوم در برابر رطوبت است. این محصول نسل جدید و پیشرفته نئوپان ها می باشد که از بافت بمراتب فشرده تری برخوردار است.


مقایسه فشردگی بافت ” نئوپان ” و ” MDF “

روی HDF لایه نازکی بنام ” فیلم ” پرس شده که طرح و رنگ کفپوش لمینیت را می نماید. لایه روئی آخر, همان رویه شفاف موسوم به ” لمینیت ” است که تامین کننده مقاومت سایشی بوده و باعث ثبات طرح و رنگ پارکت در برابر اشعه ماوراء بنفش نور خورشید نیز میگردد.

برای جلوگیری از تاب طولی یا عرضی در تایل لمینیت, لایه کاغذی به قسمت زیر لمینیت پرس میشود که لایه چهارم و نهائی این نوع کفپوش می باشد.

کفپوش لمینیت از نظر اقتصادی, بسیار ارزانتر از پارکتهای چوبی است. نصب و نگهداری آن نیز بمراتب آسان و راحت تر می باشد. لمینیت در برابر رطوبت, آسیب حشرات و ثبات رنگی نیز  نسبت به چوب مقاوم تر است. تاثیرات جوی روی لمینیت خیلی کمتر بوده و بهمین جهت نسبت به پارکت های چوبی خیلی دیرتر به سر و صدا ( غِژ- غِژ ) می افتد.


پارکت های چوبی در موقع نفوذ رطوبت, آسیب پذیرتر از لمینت می باشند !

هر طول و عرض هر تایل لمینیت, شیار و زبانه متناسب وجود دارد که به آن ” کلیک ” می گویند. اتصال طولی و عرضی تایلها نیز توسط همین کلیک ها صورت میگیرد. امروزه لمینیت های ” دبل کلیک ” تولید میشوند که از نظر اتصال, محکمتر از لمینیت های معمولی اند.

کفپوش لمینیت به جهت قیمت ارزانتر از چوب و از کفپوش pvc گرانتر است. برای پوشش کف فضاهائی از منزل ( مثل آشپزخانه ) که در تماس بیشتر با رطوبت قرار دارد, بهتر است از کفپوش pvc استفاده شود که در برابر رطوبت از لمینیت مقام تر است.


برای پوشش کف فضاهائی از منزل که در تماس بیشتر با رطوبت می باشند, کفپوش های pvc مناسب تر از لمینیت است !

در بخش بعدی این مجموعه یادداشتهای ” بهفرم کفپوش ” درباره تفاوت موارد استفاده انواع کفپوش های ساختمانی ( از جمله کفپوش pvc و پارکت های چوبی یا لمینیت ) بیشتر گفتگو خواهیم کرد.

سلامت و پایدار باشید.

گاهی به دلائل گوناگون بین تایل های لمینیت ( در طول یا عرض ) فاصله می افتد. ویدئو پیوست راهکار جالب و ساده ای را بنمایش میگذارد که برای چنین موارد مفید است :

https://www.instagram.com/p/CPnrqr6Dr9t/

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.