برخی نکات دیگر درباره دکوراسیون داخلی

656

برخی نکات دیگر درباره دکوراسیون داخلی

یکی از بینندگان محترم, همراه ارسال تصویری از یک اطاق پذیرائی, موردی را درباره معماری داخلی و دکوراسیون منزل مطرح کرده اند. از آنجا که موضوع میتواند برای دیگر بینندگان سایت هم مفید باشد, متن پرسش و پاسخ را عینا باشتراک میگذاریم.

پرسش :

اينجا بخشي از پذيرايي خانه ي ماست.
آيا اين تصوير برايتان مطبوع است؟

پاسخ :

طراحی دکوراسیون داخلی ساختمان برای هر فضای مسکونی, دفتر کار یا اداره, کاری نیست که در خلاء انجام گیرد. مناسبترین طراحی وقتی جواب میدهد که مبتنی بر مجموعه نیازهاروحیات, بودجه و . . . فرهنگ زندگی هر مشتری خاص صورت گرفته باشد. اغلب کسانی که سفارش یک کار ( از جمله طراحی دکوراسیون داخلی منزلشان ) را به یک دفتر دکوراسیون یا فروشگاه تزئیناتی میدهند, معمولا تنها وقتی حس خوبی نسبت به یک کار پیدا میکنند که طرح پیاده شده و به انجام رسیده باشد.

ما پیش از این یادداشتهائی درباره انتخاب رنگ و جنس در سایت ” بهفرم کفپوش ” داشته ایم. پیشنهاد میکنیم نگاهی به آن مطالب نیز بیاندازند. اما در اینجا به اجمال میتوان گفت  دکوراسیون داخلی منازل, ادارات و . . . با دهها پارامتر مرتبط است و سخن گفتن از زیبائی شناسی در اینمورد شاید قدری ناممکن باشد. نوع چیدمان اثاثه در هریک از این فضاها با روانشناسی کسانی که در آن فضا زندگی یا بدان رفت و آمد میکنند, سن و سال این اشخاص, متراژ هر فضا, میزان نورگیری و . . . بضاعت مالی ایشان ارتباط تنگاتنگی دارد.


ممکن است برای برخی شلوغی یا خلوتی, بسیار مهمتر از زیبائی ظاهری و هارمونی اثاثه باشد !

اخیرا توجهم به موضوعی جلب شده که حداقل تا چند سال پیش بنظر بعید می رسید. پسر و عروس ما بجهت تحصیلات و نوع تربیت, قاعدتا اشخاصی بمراتب مدرن تر از هم سن و سالهای من هستند که بهرجهت کودکی, نوجوانی و جوانی بکلی متفاوتی داشته ایم. این موضوع را در انتخاب اثاثه, روش زندگی, ارتباط بین خود و با بزرگترها, نوع و حجم تفریح, کنجکاوی ها و مطالعه, غذا, استراحت و بسیاری از مسائل ریز و درشت کار و زندگی میتوان بخوبی مشاهده کرد.

مدتی است نوه ما دو سالگی را پشت سر گذاشته و طبیعتا مثل همه بچه های در این سن و سال که دیگر برای آمد و شد از این اطاق به آن اطاق و . . . دیگر نیازی به کمک دیگران ندارند, سخت بازیگوش و کنجکاو کشف و درک همه آن چیزهائی است که پیرامون او را در بر گرفته اند. بدیهی است یکی از راههای شناخت هم مواجهه و درگیر شدن با اشیاء, جانوران و . . . است که میتواند هم توام با خسارات مالی و نیز گاه خطرناک باشد.

از آنجا که خود در یک خانواده پر جمعیت بزرگ شده ام, با همسرم تفاهم داشتیم که بچه هایمان در منزل حتی الامکان آزاد باشند. بهمین جهت تقریبا در تمام سالهای خردسالی و دبستان بچه ها, خانه ما همیشه ” ریخت و پاش ” بود. اما آنچه توجه امان را جلب کرده, تغییر قابل توجه در سبک زندگی پسر و عروسمان و از وقتی است که این آقا شروع به راه رفتن کرده است. آنان که قبلا سخت مقید بودند که همه چیز باید منظم و مرتب سرجایش باشد, حالا ظاهرا چندان هم بدشان نمی آید که پسرشان اینچنین خستگی ناپذیر و با لذت, تقریبا هیچ جای بهم ناریخته در منزل باقی نمیگذارد.

غرض از این مقدمه طولانی ذکر این نکته بود که اثاثه, سبک زندگی, دکوراسیون منزل یا محیط کار و . . . همه و همه تنها وقتی معنی میدهد که منجر به خوشی و لذت ما از زندگی و کار گردد. انسانها به تعداد, روحیه و سلایق خاص خود دارند. آنان حتی ممکن است در سنین و دورانهای مختلف نیز روحیات بسیار متفاوت پیدا کنند. لذا وقتی از طراحی داخلی منازل, اداره یا محیط کار صحبت میشود, نباید در پی نسخه های واحد و تکراری برای هر فضا و هر جا بود.

کسانی که در کار دکوراسیون و طراحی داخلی اند, بهتر است به این موضوع دقت کرده و قبل از هرچیز تلاش کنند با صحبت با همه اهالی منزل و . . . ابتدا نسبت به صورت مساله باندازه کافی روشن شوند. آن طراح داخلی در کارش موفق است که بعد اتمام کار باعث شود حس و حال خوبی از زندگی و کار برای مشتری فراهم آورد.

در این مورد بعدا با جزئیات بیشتر گفتگو خواهیم کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.