درباره مسائل کفپوش لمینیت – 3

فوم زیرکار کفپوش لمینیت
228

درباره مسائل کفپوش لمینیت – 3

برخی نکات خاص در زیرسازی کفپوش لمینیت

هدف از بازنشر این مجموعه یادداشتهای ” بهفرم کفپوش “, ارائه منسجم مجموعه اطلاعاتی درباره ” مشخصات “ , ” زیرسازی “, ” نصب “, ” نظافت ” , ” نگهداری ” و ” جابجائی ” انواع کفپوش لمینیت می باشد. این مطالب قبلا بصورت پراکنده در سایت ” بهفرم کفپوش ” منتشر شده  است.

یادداشتهای مرتبط با مسائل حقوقی و . . . زیبائی شناسی کفپوش لمینیت, نیاز به بازنشر ندارد. ضمنا در اینجا تنها به مواردی از مباحث فوق خواهیم پرداخت که مختص این نوع پارکت است. در قسمت نخست و دوم این مجموعه به ” کلیاتی درباره ساختمان و ویژگیهای کفپوش لمینیت ” و ” برخی ویژگیهای خاص کفپوش لمینیت ” اشاره گردید. در این قسمت درباره نکات خاص در زیرسازی این نوع کفپوش  گفتگو خواهیم کرد.


یکی از موارد آسیب به سیستم لوله کشی آب و فاضلاب, مربوط به زمان اجرای آن تا قبل از اتمام نازک کاری در ساختمانهاست !

بخش بزرگی از ” بسترسازی ” و ” زیرسازیکفپوش لمینیت, مشابه مواردی است که درباره کفپوش pvc قبلا بدان اشاره کرده ایم. در اینجا تنها به مواردی از زیرسازی می پردازیم که ویژه این نوع پارکت است.

مهمترین تفاوت لمینیت با کفپوش pvc , حساسیت آن در برابر نفوذ رطوبت می باشد. بهمین جهت بویژه در موقع بسترسازی باید دقت کرد و تمام لوله های آب و فاضلاب را از نظر ” آب بندی ” کاملا کنترل نمود. تشخیص موارد آسیب یا ” نشتی ” همیشه با آسانی میسر نیست و بچشم نمی آید.

در این موارد بهترین راه حصول اطمینان, آزمایش سیستم لوله کشی توسط فشار آب است. بدین منظور با استفاده از پمپ های مخصوص و بالا بردن فشار آب, در طول زمان معین میتوان متوجه موارد شکستگی, پوسیدگی و غیره ( بویژه در قسمت اتصالات ) گردید.


با استفاده از فشار آب میتوان سریعتر و بموقع متوجه اشکالات در سیستم لوله کشی در ساختمان ها شد !

نشست خاک و زمین نیز باعث ایجاد فشار و آسیب به لوله های آب و فاضلاب میشوند. گاه این آسیب ها در قسمت بالای لوله فاضلاب قرار دارد که تنها در مواقعی قابل تشخیص است که حجم بالائی از فاضلاب از لوله عبور میکند. لوله های پلی پروپیلن گرچه مشکلات نظیر زنگ زدگی و . . . پوسیدگی ندارند, اما مقاومتشان در برابر فشارهای ناشی از نشست خاک بمراتب کمتر از لوله های گالوانیزه است.

مشکل مهم دیگر در اتصالات پلی پروپیلن – چه ” تک لایه ” یا ” پنج لایه ” – روی میدهد. عدم دقت کافی در موقع پرس ( press ) و ” اتو ” میتواند به مرور زمان و نیز در مواقعی ( مثل شب ها که معمولا فشار آب شهری بیشتر است )  باعث نشت آب گردد.


از جمله موارد مهم در انجام اتصالات لوله پلی پروپیلن, اندازه, حرارت و سرعت عمل در اجرای آنست !

گاهی مشکل مربوط به خود اتصالات است. میزان اصطکاک در اتصالات عموما بیش از سایر قسمتهای لوله است. بهمین جهت در تولید اتصالات معمولا بیشتر دقت میشود. اما به هر جهت امکان خطای انسانی و مشکلات تولید وجود دارد و لازم است این قسمتها را بیشتر مورد دقت و وارسی قرار داد.

تفاوت دیگر کفپوش لمینیت و کفپوش pvc بجهت ضخامت بیشتر کفپوش لمینیت است. ضمنا استفاده از فوم در موقع نصب نیز باعث پوشش قدری از ناهمسطحی ها میگردد. بهمین جهت در زیرسازی کفپوش pvc دقت بمراتب بیشتری لازم است. اما در این مورد هم نباید افراط کرد و ناترازی بیش از حد باعث فشار و آسیب به اتصالات کفپوش لمینیت در درازمدت می گردد.


بجهت ضخامت و انعطاف فوم زیرِکار کفپوش لمینیت, در موارد ضرور از قدری ناترازی کف میتوان صرف نظر کرد !

با آرزوی سلامتی و رفع هرچه زودتر مشکل ” کرونا ” و ضمن درخواست مجدد طرح نقدها و نظریات شما, امیدواریم این قسمت از مجموعه مطالب درباره کفپوش لمینیت نیز مورد توجه و استفاده بینندگان محترم سایت ” بهفرم کفپوش ” قرار گرفته باشد. در یادداشت بعد به برخی ویژگیهای خاص در ” نصب ” این نوع کفپوش ساختمانی خواهیم پرداخت.

برای برش کفپوش کنج های هر فضای ساختمان, راههای گوناگونی وجود دارد. در این ویدئو ابتکار جالب توجهی برای برش فارسی نمایش داده میشود که نشان دهنده نگاه زیبائی شناسانه استادکار نصاب است :

https://www.instagram.com/p/CQkSOv0JFwM/

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.