درباره زیرسازی کفپوش pvc – پنج

دلبازی اطاق
360

درباره زیرسازی کفپوش pvc – پنج

مقدمات نصب انواع کفپوش pvc

در مقدمه این سلسله یادداشتها که به مباحث گوناگون کف سازی, زیرسازی, نصب, نظافت و نگهداری انواع کفپوش pvc اختصاص دارد, اشاره شد که این مجموعه مطالب, برگرفته از یادداشتهای متعدد پراکنده ایست که قبلا در پیوند با همین موضوعات در سایت ” بهفرم کفپوش ” منتشر شده است.

در بخش های قبل درباره مشخصات فنی کفپوش های pvc سخن گفتیم و نیز به مسائل گوناگون مرتبط با ” کف سازی ” و ” زیرسازی ” پرداختیم که در واقع مقدمه نصب انواع کفپوش pvc است. وقتی کارهای مربوط به ” زیرسازی ” بشکل اصولی انجام شد و بستر کار آماده گردید, آنگاه میتوانیم با خیال راحت کفپوش pvc را که مطابق ذوق و سلیقه و نیازمان انتخاب شده, نصب کنیم.


سخن این ضرب المثل قدیمی را میتوان اینگونه نیز تعبیر کرد که ” کار ” را نه ” آنکه تمام کرد ” , بلکه بویژه نتیجه زحمات ضمن مراحلی است که شاید چندان هم بچشم نیایند !

اصولا در نصب کفپوش pvc ” تایل ” یا ” رول ” تفاوت آنچنانی وجود ندارد. اما اغلب دیده میشود که علاقمندان به استفاده از کفپوش های رول, مایلند نصب بگونه ای انجام شود که در صورت لزوم بآسانی بتوانند آنرا بآسانی جمع آوری و جابجا کنند. این موضوع در مورد مکانهای استیجاری و نیز غیرمسکونی بیشتر بچشم میخورد.

پیشتر اشاره شد که در انتخاب نوع, طرح و رنگ کفپوش برای فضاهای گوناگون منزل ملاحضاتی وجود دارد. در نصب کفپوش برخی قسمتها مثل آشپزخانه و فضاهائی که در معرض رطوبت یا تابش بیشتر نور خورشید و تغییرات جوی قرار دارند,  نیز لازم است دقت هائی ویژه صورت گیرد.

برای نصب کفپوش pvc معمولا از دو نوع ” چسب صنعتی ” و ” چسب خمیری ” استفاده میشود.

استفاده و نگهداری از این چسب ها تابع ضوابط فنی و ایمنی است که بهتر است قبل مصرف بدقت مورد مطالعه و توجه قرار گیرد.


در انتخاب چسب صنعتی علاوه بر علامت استاندارد و تاریخ مصرف, اندازه بسته بندی هم مهم است !

کار با چسب صنعتی اگرچه قدری آسان, اما از نظر مسائل ایمنی نیازمند دقت بیشتر است. استفاده از چسب خمیری البته نیاز به مهارت و تجربه بیشتر دارد, اما بسیاری از نصاب های زحمتکش صنف دکوراسیون داخلی ساختمان از آنجهت استفاده از آن را ترجیح میدهند که تاحدودی میتواند جای زیرسازی نهائی برای نصب کفپوش را پُر کند.

قدم نخست برای نصب کفپوش pvc, نظافت کامل بسترِکار از هرگونه گرد و غبار, بویژه از آلودگی های چرب است. متاسفانه میزان آلودگی هوای شهری در حال حاضر بگونه ایست که اگر به هر دلیل در و پنجره ها باز بوده یا بین زیرسازی و نصب کفپوش فاصله زیادی افتاده باشد, لازم است در نظافت کامل بسترِکار جدا دقت شود.

اگرچه این مورد بیشتر مربوط به پارکت ( از جمله انواع لمینیت ) می باشد, اما ترجیح برآنست که کارتن های کفپوش pvc هر قسمت قبل نصب حداقل بمدت نصف روز در همان فضا قرار داده شده باشند. این کار جهت تطابق کفپوش با دما و رطوبت با محیط نیاز است.


قبل نصب کفپوش pvc بهتر است کارتن های کفپوش حداقل نصف روز در دما و شرایط محیط قرار گرفته باشند.

جهت نصب کفپوش نیز بویژه در فضاهائی که از نظر طول و عرض تفاوت قابل ملاحظه دارند, یسیار مهم است. هر قسمت منزل به جهت ” نور” یا ” دید عمومی ” شاید باهم متفاوت باشد.  بهمین جهت لازم است دقت کنیم و نصب کفپوش را از جائی شروع کنیم که بیشتر در معرض دید است. توجه به این موضوع ( بویژه در نصب کفپوش های تایل ) از جنبه اقتصادی و استفاده حداکثری از کفپوش های برش خورده نیز بسیار اهمیت دارد.

از جمله مراحل قبل نصب, کنترل ” سریال تولید ” روی بسته بندی های کفپوش pvc است. طرح و رنگ هر کفپوش البته از روی ” کُد ” آن مشخص است. اما سریال تولید یکسان, نشان میدهد که این آنها همگی در یک شیفت کاری تولید شده و بجهت طیف رنگی کاملا همخوانی دارند.

نکته پایانی لازم به ذکر, اهمیت نصب آزمایشی کفپوش های تایل است. با این کار میتوان اطمینان یافت که تایلهای کفپوش ” بد گونیا ” نبوده, برش های طولی و عرضی کفپوش کاملا صاف ( ریسمانی ) بوده و ضخامت همه لبه های کفپوش باهم مساوی می باشند.

ما در بخش بعدی این مجموعه یادداشتهای ” بهفرم کفپوش ” به اصول کلی استفاده از ” چسب خمیری ” و ” چسب صنعتی ” در نصب کفپوش خواهیم پرداخت. امیدواریم لینک های این یادداشت نیز برای علاقمندان مفید بوده باشد.

هر شکل از نصب کفپوش میتواند جلوه متفاوتی به هر فضای منزل, اداری یا تجاری بدهد. ویدئو پیوست نمونه نصب مورب پارکت را بنمایش میگذارد که بیشتر برای فضاهائی مناسب است که از طول بیشتری برخوردارند :

https://www.instagram.com/p/CKL0XJIDdu8/

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.