درباره مسائل کفپوش pvc – هشت

رفع خش روی کفپوش
372

درباره مسائل کفپوش pvc – هشت

کلیاتی درباره تعمیرات جزئی کفپوش های pvc

این سلسله یادداشتها به مباحث گوناگون کف سازی, زیرسازی, نصب, نظافت و نگهداری انواع کفپوش pvc اختصاص دارد. این مجموعه مطالب برگرفته از یادداشتهای متعدد پراکنده ایست که در همین پیوند, قبلا در سایت ” بهفرم کفپوش ” منتشر شده است.

در بخشهای گذشته با مسائل کلی آشنا شدیم که منجمله به آمادگی بستر کار, زیرسازی, نصب, نظافت و نگهداری این نوع کفپوش اختصاص داشت. در این قسمت به تعمیرات جزئی خواهیم پرداخت که معمولا در طول استفاده از کفپوش pvc درمنازل پیش می آید.


برای حفظ هر کسب و کار, رضایت مشتری نقشی کمتری از سود فروش ندارد !

پیشتر اشاره شد که هر کالا, تاریخ مصرف معین دارد و این یادداشت تنها به مشکلاتی می پردازد که مربوط به کفپوش هایست که هنوز مدت اعتبارشان سر نیامده است.

بخش قابل توجهی از ایرادات بعد نصب,  مربوط به مشکلات قابل پیشگیری میشود که پیشتر قابل پیش بینی است. متاسفانه برخی فروشندگان ( گاه بجهت عدم احاطه یا اصرار در فروش ) توضیحات کافی در اختیار مشتری قرار نمیدهند. در این موارد ممکن است کفپوش فروخته شده, مناسب مورد مصرف خریدار نبوده باشد.

برخی مشکلات فنی در تولید, ممکن است کمی بعد نصب کفپوش بروز نماید. درز طولی و عرضی بین تایلها, پوسته شدن لایه ها و . . . مشکل در شفافیت و رنگ کفپوش از جمله مواردی است که میتواند علت فنی داشته باشد. در چنین موارد بهتر است قبلا فروشنده را در جریان بگذاریم تا با استفاده از ” ضمانت نامه ” , نسبت به رفع عیب اقدام گردد.

تجربه نشان میدهد که در مواقع بروز اختلاف بین خریدار و فروشنده کفپوش, حفظ خونسردی, احساس مسئولیت, اطلاعات کافی و . . . تعامل, میتواند در یافتن حقیقت و راه حل بسیار سازنده باشد.


هرچند از اختلاف در معامله گریزی نیست, اما مهمتر آنست که چگونه از اختلافات پا بیرون می گذاریم !

وقتی هر دو طرف حس کنند که هیچکدام بی خیال خسارت و اعتبار دیگری نیستند, مسلما بهتر میتوان به نتیجه ای دست یافت که ضامن منافع متقابل آنان باشد.

مشکلات ناشی از زیرسازی و نصب کفپوش نیز از جمله مشکلات قابل پیش بینی و هم پیشگیری است. ما در این یادداشت از این موارد نیز میگذریم و تنها به مشکلاتی خواهیم پرداخت که در اثر حوادث طبیعی یا انسانی ممکن است پیش آید.


حفظ و نگهداری از چنین جلوه, طرح, رنگ و زیبائی, نیازمند رفع بموقع مشکلات و ایرادات احتمالی بعد نصب کفپوش است.

شاید مهمترین نکته در موضوع تعمیرات, ضرورت حفظ و نگهداری مقداری مازاد از کفپوش مصرفی است. از حادثه گریزی نیست و شاید بهترین کار آن باشد که همیشه مهیای حوادث احتمالی باشیم. بهمین جهت همیشه در موقع خرید هر کفپوش ساختمانی به مشتری توصیه میشود که قدری از آنرا برای چنین مواقع, در جائی مناسب نگهداری نمایند.

این حوادث ممکن است باعث آسیب جزئی یا کلی به چند تایل, بخشی از کفپوش رول یا مجموعه کفپوش یک فضا گردد. سقوط اشیاء تیز یا سنگین, آتش سیگار و . . . نشت آب و فاضلاب, از جمله این حوادث است. در این صورت نخستین گام پیدا کردن علت حادثه و رفع آنست. در گام بعد میتوان میزان خسارت را برآورد کرد و سپس اقدام به ترمیم یا تعویض بخشهای آسیب دیده کفپوش نمود.

معمولا بجز آسیب ناشی از مواد شیمیائی و آتش سوزی, نشت آب و فاضلاب تنها به زیرسازی کفپوش pvc آسیب زده و باعث خسارت به خود کفپوش نمیشود. برخی آلودگیهای ناشی از ترکیبات شیمیائی ( مثل رنگ ) اگر بلافاصله و به روش درست زدوده شود, ممکن است آسیب خاصی به کفپوش وارد نیاورد. اما به هر جهت در موارد تعمیر, باید دقت کرد که بقول معروف آفتابه خرج لحیم نشود !

خط و خش های رویه کفپوش pvc را میتوان با استفاده از بتانه مخصوص و ” همرنگی ” ترمیم نمود. در این موارد باید توجه داشت که معمولا رنگ ” بتانه همرنگی ” بعد خشک شدن, قدری روشن تر میشود.


برای ترمیم آسیب های سطحی کفپوش میتوان از ترکیب مناسب ” بتانه سنگی ” و ” همرنگی ” استفاده کرد.

در مواقعی که میزان فرو رفتگی یا آسیب زیاد باشد, لازم است بتانه کاری در چندین مرحله صورت گیرد. بتانه بعد خشک شدن قدری باصطلاح فرو می نشیند و باید دقت کرد که بتانه آخر کاملا نازک و سطحی باشد. اگر ضخامت بتانه زیاد باشد, بعد خشک شدن علاوه بر فرو نشستن, دچار ترک نیز میشود.

گاه آسیب دیدگی بگونه ایست که برچیدن یک یا چند تایل لازم می شود. از آنجا که اینکار در زمانی صورت میگیرد که هنوز چسب کفپوش باندازه کافی چسبندگی دارد, لازم است از هرگونه تعجیل و بی احتیاطی خودداری گردد. در چنین مواقع وقتی از کاردک و دستمال آغشته به بنزین استفاده میکنیم, باید دقت نمود تا ضربه و بنزین به زیرسازی تایلهای مجاور آسیب نزند.


هر جرقه کوچک ممکن است مبداء آتش سوزی بزرگ باشد !

از جمله مشکلات بعد استفاده از کفپوش pvc , میتواند الکتریسیته ساکن ناشی از تردد باشد. این مشکل عموما در ساختمانهائی بروز میکند که فاقد سیستم صحیح و اصولی ” ارتینگ ” می باشند. برای رفع این مشکل میتوان از پولیش های مخصوص استفاده کرد که باعث کاهش ضریب اصطکاک سطحی کفپوش میگردد.

هر مرحله نصب کفپوش ( از زیرسازی تا نگهداری ) همه اموری فنی و تخصصی بشمار می روند. اما برای تعمیرات کفپوش نیاز به تخصص و مهارت بمراتب بیشتر است. لذا پیشنهاد می کنیم حتی الامکان چنین کارهائی را به اهل فن واگذار نمائید.


برای رفع آسیب های سطحی روی کفپوش, معمولا نقاش های ساختمانی از تجربه مناسب تری برخوردارند.

ما در بخش بعدی این مجموعه یادداشتها, به مسائل کلی خواهیم پرداخت که شامل خدمات پس از فروش ( از جمله ضمانت نامه و بیمه کفپوش ) میشود. با آرزوی سلامتی و دل خوش, امیدواریم لینک های مرتبط با این یادداشت نیز برای علاقمندان مفید بوده باشد.

از جمله مسائل مهم در ترمیم رویه کفپوش های pvc , خلاقیت و ابتکار عمل است. ویدئو پیوست نمونه خلاقیتی را بنمایش میگذارد که برای تعویض بخشی از رویه چهار تایل کفپوش بکار رفته است :

https://www.instagram.com/p/CLLXzJkHjl6/

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.