درباره زیرسازی کفپوش pvc – شش

چسب خمیری کفپوش
538

درباره زیرسازی کفپوش pvc – شش

کلیاتی درباره استفاده از انواع چسب در نصب کفپوش های pvc

در مقدمه این سلسله یادداشتها که به مباحث گوناگون کف سازی, زیرسازی, نصب, نظافت و نگهداری انواع کفپوش pvc اختصاص دارد, اشاره شد که این مجموعه مطالب, برگرفته از یادداشتهای متعدد پراکنده ایست که قبلا در پیوند با همین موضوعات در سایت ” بهفرم کفپوش ” منتشر شده است.

در این بخش به نکات عمده ای می پردازیم که به استفاده از انواع چسب در نصب کفپوش های pvc ارتباط دارد. بعد اتمام مراحل زیرسازی و اطمینان از نظافت مناسب بستر کار, آخرین مرحله استفاده از چسب مخصوص برای نصب کفپوش pvc است.

چسب ” خمیری ” البته بجهت ضخامت بیشتر, باعث قدری صرفه جوئی در مرحله نهائی زیرسازی میگردد. اما استفاده از این نوع چسب مستلزم مهارت بیشتر نیز می باشد. چسب خمیری دیرتر خشک میشود و بهمین جهت کار کردن با اضطراب کمتر همراه است. اما همین ویژگی ( بخصوص در نصب کفپوش تایل ), باعث سُر خوردگی است که کار نصب را قدری دشوار میکند.


برخی نصاب ها ( به دلائل گوناگون ) کار با انواع چسب خمیری کفپوش را ترجیح میدهند.

برای استفاده از چسب خمیری, کاردک خاص شیارداری استفاده میشود که باعث یکنواختی ضخامت لایه چسب در همه سطح کار میگردد.

از آنجا که چسب خمیری دیرتر خشک میشود, جابجائی تایل های کفپوش نیز در صورت لزوم, آسانتر میسر است. هرچند خشک شدن چسب خمیری زمانبر است, اما بعد خشک شدن برچیدنش هم مشکل و نیازمند صرف وقت و دقت بیشتر می باشد.

نصب کفپوش pvc با چسب خمیری از این نظر نیز شباهت به نصب برخی کفپوش ها مثل موزائیک, سرامیک یا سنگ دارد که نمیشود تا چند روز روی کفپوش های تازه نصب شده تردد کرد. بهمین جهت باید ترتیبی داد که نصب از قسمت انتهای هر اطاق شروع و در ورودی آن پایان یابد.

نظافت بستر کار در نصب کفپوش با چسب صنعتی اهمیت بیشتر دارد. از سوی دیگر در موقع کار با این چسب باید دقت نمود که لایه روئی UV کفپوش pvc به چسب آغشته نگردد. اگر چسب صنعتی مدتی طولانی روی این لایه کفپوش باقی بماند, به آن آسیب زده و باصطلاح آنرا می سوزاند.


در نصب با استفاده از چسب صنعتی, باید دقت نمود که لایه UV رویه کفپوش pvc بهیچوجه آغشته به چسب نشود.

متاسفانه برخی بمنظور ” صرفه جوئی ” در مصرف چسب صنعتی, تنها یکی از پشت کار کفپوش یا کف اطاق را چسبکاری میکنند. این کار باعث میشود کفپوش بخوبی به زیرسازی نچسبیده و با اندک فشار یا حرارت باصطلاح ” وّر ” بیاید.

از سوی دیگر استفاده بی رویه از چسب صنعتی نیز نادرست است. ضخامت بیش از حد این چسب, نه تنها باعث تاخیر در خشک شدن چسب می گردد, بلکه امکان دارد از درز بین تایلها عبور کرده و به لایه حساس UV رویه کفپوش آسیب وارد شود.

نصب کفپوش با استفاده از چسب صنعتی از این نظر شباهت به نصب کاغذ دیواری دارد که نباید زود یا دیرتر اقدام به نصب کاغذ چسب خورده روی دیوار نمود. در این زمینه تجربه نصاب هم شرط است. لذا به علاقمندانی که مهارت کافی در اینکار ندارند, توصیه میشود در چسبکاری تعداد تایل های کفپوش و مساحت کار باندازه کافی احتیاط نمایند.


کار شخصی وقتی بمراتب دلچسب تر است که همراه دانش, احتیاط و مهارت کافی باشد !

اگر چسب صنعتی پشت کفپوش و بستر کار کمی بیش یا کمتر خشک شود, نصب کفپوش با مشکل مواجه خواهد شد. نصاب های ماهر زمان مناسب برای چسبانیدن کفپوش به زیرسازی را با امتحان تجربی میزان خشک شدگی چسب روی هر دو سطح متوجه میشوند.

اگر در نصب کفپوش pvc از چسب صنعتی بهره گرفته باشیم, بعد اتمام کار میتوان از آن فضا با خیال راحت استفاده کرد. اما در صورت استفاده از چسب خمیری, باید چند روزی فرصت داد تا چسب کفپوش بخوبی و کاملا خشک شود.

ما در بخش بعدی این مجموعه یادداشتها به اصول کلی نظافت و نگهداری از فضاهائی خواهیم پرداخت که برای پوشش کف آنها از انواع کفپوش pvc استفاده شده است. امیدواریم لینک های این یادداشت نیز برای علاقمندان مفید بوده باشد.

یک معمار برجسته میگوید هنر در جزئیات است !  واقعا هم اجرای موارد متفاوت و جداگانه در هر کار نیاز به تامل و صرف وقت بیشتر دارد. ویدئو پیوست ابتکار عمل یک نصاب پارکت را برشکاری کُنجِ کارها نشان میدهد :

https://www.instagram.com/p/CKt72l3jp05/

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.