برخی نکات درباره مسائل خرید در شرایط تنوع کالاها

بازار تهران
12

برخی نکات درباره مسائل خرید در شرایط تنوع کالاها

ما در ” بهفرم کفپوش ” مدعائی در زمینه مسائل روانشناسی, از جمله در حوزه ” خرید ” نداریم. در اینمورد کتابهای تخصصی متعددی نوشته شده که میتوان به آنها مراجعه نمود. در این کتابها از جمله به این نکته پرداخته اند که میان سلیقه, وسواس و تخصیص زمان برای انتخاب در خرید, بین زنان و مردان عموما تفاوت جدی وجود دارد. این یادداشت ” بهفرم کفپوش ” قصد پرداختن به این مسائل گرچه جدی و با اهمیت را ندارد.

هر مرد یا زن, با مطالعه کتابهای جدی روانشناسی در می یابد که حتی درباره “جنس ” خود نیز اطلاعات چندانی ندارد ! ؟

تنها به همین قدر میتوان اکتفا نمود که بنظر میرسد عدم ” حس خاص ” نسبت به ” بازار ” و ” خرید ” در میان اغلب مردان, همه اش بخاطر ” سرشلوغی ” بیشتر آقایان نیست. شاید بیشتر مردها به خرید, صرفا نگاه ” کاربردی ” داشته و کمتر حاضرند برای اینکار وقت بیشتری گذاشته و با آینده نگری لازم, دقت کنند تا هر خرید از جمله در حوزه های گوناگون دکوراسیون داخلی ساختمان ( نظیر انواع کفپوش ساختمانی ), با دیگر لوازم منزل یا . . . محیط کار تناسب داشته, اقتصادی تر بوده و . . . ” تک ” باشد ! ؟

از نگاه ما در ” بهفرم کفپوش ” بدترین تصمیم برای آقایان اینست که خود را ” آسوده ” نموده و امر خرید را کلا به خانمها واگذارند. همینطور مناسب نیست که دخترها و زنان همراهی محدود, کم حوصلگی ها و . . . ” غُرغُر”های برادر, پدر و . . . همسرانشان در موقع خرید هیچ تاب نیاورده و وجود آنان را در هنگام خرید صرفا ” مزاحم ” بدانند. شاید این مورد هم از جمله دشواری های ” تمرین دموکراسی ” در جوامعی باشد که کم یا بیش آلوده مناسبات مردسالارانه هستند ! ؟

تعامل گرچه هم گذرا و . . . بسیار زیباست, اما برای فراهم کردن زمینه آن دهها برابر کار و انرژی لازم است ! ؟

سخن این یادداشت ” بهفرم کفپوش ” از ضرورت و اهمیت داشتن معیارهای زیبائی شناسی و . . . مالی در هنگام خرید است تا بدین ترتیب, ضمن بهترین انتخاب ممکن, در وقت نیز جدا صرفه جوئی شود. این موضوع بویژه در این دوران بسیار اهمیت دارد که بازار هر کالا, از جمله در شاخه های گوناگون دکوراسیون داخلی ساختمان ( نظیر انواع کفپوش های ساختمانی ) با وجود دهها هزار مدل از طرحها, رنگها و . . . قیمتهای مختلف, واقعا در حد اشباع است.

هرچند تجربه زندگی نشان میدهد که هیچ چیز نمیتواند جای بازار و خرید مستقیمِ روی در روی را بگیرد, اما بنظر میرسد یکی از راههای مدیریت زمان در هنگام خرید, مطالعه کافی حقیقی و مجازی, قبل از هر اقدام عملی برای خرید کالای مدنظر باشد ! ؟

نکته مهم دیگر در هنگام خرید, دقت در نوع برخورد و فرهنگ خاص هر فروشنده است. منظور ما اینست که هر فروشگاه ( از جمله عرضه کننده انواع کفپوش های ساختمانی ) یا . . . برند, در خدمات خود به مشتری به مسائل خاصی اهمیت ویژه میدهند تا به این ترتیب در شرایط فراوانی و تشابه بیش از پیش اینهمه کالا, مزیت رقابتی برای خود فراهم نمایند که متضمن حداقل فروش برای ایشان باشد.

شاید برخی به هر دلیل, از جمله مسائل صرفه اقتصادی, ترجیح میدهند که خرید هر کالا ( از جمله انواع کفپوش ساختمانی ) را نه از ” واسطه “ها, بلکه مستقیم و از تولیدی همان کالا انجام دهند. اما این روش برای همگان نه مقدور و مناسب نیست. واقعیت آنست که برخی بنگاههای اقتصادی خدماتی, نظیر فروشگاههای تزئینات داخلی ساختمان گرچه کالاها را قدری ” گران ” به دست مردم میرسانند, اما در مقابل باید و حتما متعهد به خدماتی هستند که پیگیری هر کدام برای فرد فرد مشتری ها, مستلزم صرف بسیاری هزینه مادی و روحی است.

ما در این یادداشت ” بهفرم کفپوش ” برخی کلمات و اصطلاحات نظیر سرشلوغی, کاربردی, تک, آسوده, مزاحم و . . . گرانی و واسطه را بدان جهت در گیومه آوردیم که معتقدیم مفهوم دقیق و عمیق این کلمات با آنچه میان اغلب مردم رایج است, قدری متفاوت می باشد ! ؟

ما در ” بهفرم کفپوش ” در آینده خواهیم کوشید درباره جزئیات این مسائل, بیشتر و به تفکیک باهم گفتگو نمائیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.