درباره مسائل کفپوش لمینیت – 4

قرنیز لمینیت
272

درباره مسائل کفپوش لمینیت – 4

برخی کلیات در نصب کفپوش لمینیت

هدف از بازنشر این مجموعه یادداشتهای ” بهفرم کفپوش “, ارائه منسجم مجموعه اطلاعاتی درباره ” مشخصات “ , ” زیرسازی “, ” نصب “, ” نظافت ” , ” نگهداری ” و ” جابجائی ” انواع کفپوش لمینیت می باشد. این مطالب قبلا بصورت پراکنده در سایت ” بهفرم کفپوش ” منتشر شده  است.

در اینجا تنها به مواردی از مباحث فوق خواهیم پرداخت که مختص این نوع پارکت است. لذا بنظر میرسد نیازی به بازنشر یادداشتهای مرتبط با مسائل حقوقی و . . . زیبائی شناسی کفپوش های ساختمانی نباشد.

در قسمت پیشین این مجموعه یادداشتها, درباره ساختمان و زیرسازی  کفپوش لمینت گفتگو شد. در این بخش به نکات کلی خواهیم پرداخت که مربوط به نصب این نوع کفپوش است.

معمولا همه کفپوش های ساختمانی را با ملات یا . . . انواع چسب, به زیرسازی می چسبانند. فاصله بین کفپوش لمینیت و زیرسازی اگرچه باعث ایجاد راحتی در موقع تردد است, اما نیاز به دقتهائی خاص دارد. در غیر اینصورت زیر این کفپوش میتواند به محل مناسبی برای رشد و نمو حشرات بدل شده یا بویناک گردد.


برخی حشرات ( مثل موریانه ) ممکن است عمدتا در پارکت های چوبی خاص نشو و نما کنند !

بهمین جهت در موارد نیاز, قبل از نصب این کفپوش, زیرِکار آنرا سمپاشی می نمایند. همچنین در موقع استفاده لازم است تا از نفوذ هرگونه رطوبت به زیرِ لمینیت جلوگیری شود. ضمنا پیش از نصب کفپوش لمینیت باید دقت نمود تا در گوشه و کنار کف, هیچگونه سوراخ وجود نداشته باشد.

قبل نصب کفپوش لمینیت, بسترِکار را با نوعی اسفنج فشرده بنام ” فوم سایلنت ” پوشش میدهند. این فوم ضمن آنکه عایق حرارتی است, باعث میشود تردد بر سطح لمینیت با نوعی احساس سبکی و راحتی همراه باشد. یکی از موارد مغفول در موقع استفاده و نگهداری از کفپوش لمینیت, بی توجهی به عمرمفید فومِ زیرِکار این کفپوش است.عمر فوم معمولا کمتر از کفپوش لمینیت بوده و در طول استفاده از این کفپوش نیاز به کنترل و تعویض دارد.


قیمت فوم و لمینیت باهم قابل مقایسه نیست و لذا صرفه چوئی در این هزینه از نظر اقتصادی هم توجیه ندارد !

زبانه و شیار تایلهای کفپوش لمینیت را بگونه ای می سازند که در اثر کشش افقی یا فشار سطحی, به آسانی از هم باز نشود. اما همین زبانه و شیار ( کلیک )ها , آسیب پذیرترین بخش این کفپوش است. لذا در موقع نصب باید دقت نمود تا هیچگونه آسیبی به اتصالات کفپوش لمینیت وارد نشود.

هر طول و عرض تایل کفپوش لمینیت دارای زبانه و شیار است که باعث میشود به شکل طولی یا عرضی با تایل دیگری قفل شود. اما در مواقع ضرورت و برش, حداقل یک طول یا عرض آن فاقد کلیک شده و بهمین جهت میزان دورریز ( پِرتِ کار ) کفپوش لمینیت, بیش از انواع کفپوش pvc است.


ممکن است بخش باقیمانده از برش تایل لمینیت, بجهت عدم شیار و زبانه قابل استفاده در جائی دیگر نباشد !

گاهی ضرورتهای معماری یا غیره باعث میشود برخی زوایای یک فضا, باصطلاح ” بدگونیا ” باشند. گاهی فضای یک اطاق یا سالن دارای گوشه و کنارهای متعدد است. در چنین حالت لازم است قبل از شروع نصب کفپوش لمینیت, تصمیم بگیریم که کار از کجا و چگونه آغاز کنیم. این موضوع هم از جهت کاهش پرتِ کار و نیز زیبائی نهائی کار اهمیت دارد.

مهمترین بخش نصب, همان قسمتهائی است که اتفاقا در بدو امر بچشم نمی آیند. آنچه مایه ارزش فنی و زیبائی هر کار است, دقت و ذوق و سلیقه در همین ریزه کاریهاست. بخشی از کار نصب کفپوش لمینیت را قرنیز تشکیل میدهد, اما از قرنیز نمیتوان و نمی باید بعنوان پوشش اشکالات نصب بهره گرفت.

پایان بخش نصب کفپوش لمینیت, اجرای قرنیز است که به آن ” ابزار ” هم میگویند. قرنیز اگرچه از نظر مقدار با مجموع کفپوش لمینیت نصب شده قابل مقایسه نیست, اما اگر درست و بجا انتخاب و اجرا گردد لطف و زیبائی این کفپوش را دوچندان میکند.


لمینیت گرچه خود زیبائی خاصی دارد, اما همراه قرنیز جلوه بمراتب بیشتری می یابد !

این یادداشت ” بهفرم کفپوش ” بدون اشاره به برخی جزئیات در نصب کفپوش لمینیت کامل نخواهد بود. ما در قسمت بعدی این مجموعه از جمله به نکاتی در انتخاب نوع و رنگ قرنیز خواهیم پرداخت که از جهت تناسب با طرح و رنگ کفپوش لمینیت و نور و مساحت هر فضای کار یا مسکونی اهمیت دارد.

از نکات مهم در هر کار فنی استفاده از ابتکار و خلاقیت در اجراست. ویدئو پیوست استفاده از ابزار ابتکاری را بنمایش میگذارد که برای طراحی الگوی برش زوایای پیچیده کنج ها کاربرد دارد :

https://www.instagram.com/p/CPNEDQSjHYi/

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.