درباره زیرسازی کفپوش pvc – چهار

سنگ ساب خورده
422

درباره زیرسازی کفپوش pvc – چهار

درباره زیرسازی مواقع ” نوسازی “

در مقدمه این سلسله یادداشتها که به مباحث گوناگون کف سازی, زیرسازی, نصب, نظافت و نگهداری انواع کفپوش pvc اختصاص دارد, اشاره شد که این مجموعه مطالب, برگرفته از یادداشتهای متعدد پراکنده ایست که قبلا در پیوند با همین موضوعات در سایت ” بهفرم کفپوش ” منتشر شده است.


سنگ ساب خورده, بجهت صیقلی و جلوه از هر نوع پوشش کف متمایز است !

در بخش قبل با عنوان ” درباره زیرسازی مواقع بازسازی کفپوش pvc ” به مسائل زیرسازی پرداختیم که بیشتر به مواردی اختصاص داشت که منزل قبلا دارای پوشش کف دیگری ( مثل موزائیک یا . . . سرامیک ) بوده است. در این قسمت به مسائل متفاوتی در زیرسازی می پردازیم که مربوط به مواقع ” نوسازی ” می باشد. بخشی از مطالب قسمت قبل به کار مواقع نوسازی هم می آید که نیازی به تکرار نیست.

وقتی از همان ابتدای ساختمان تصمیم بر این باشد که از انواع کفپوش pvc بدین منظور استفاده شود, میتوان ترتیبی داد که ” زیرسازی ” و ” کف سازی ” را همزمان پیش برد. به این ترتیب هم در هزینه و زمان صرفه جوئی قابل ملاحظه ای صورت خواهد گرفت.

پیشتر اشاره شد که هدف از زیرسازی کفپوش pvc, آماده سازی سطحی کاملا هموار و بدون کمترین پستی و بلندی است که از نظر چسبندگی و میزان مصرف چسب نیز مناسب باشد. اگر تصمیم بر استفاده از سیمانکاری لیسه ای باشد, باید اینکار قبل از خشک شدن کامل کف سازی انجام گردد. والا نرمه روئی, باصطلاح ” پوسته ” شده و بخوبی با بتون زیرِکار ممزوج نمیشود.

اما راه ساده تر زیرسازی در این مواقع, استفاده از ” موزائیک بدون ساب ” است. این نوع موزائیک را میتوان از کارخانه های موزائیک سازی تهیه کرد که البته ارزانتر از موزائیک ساب خورده عرضه میشوند.


نمونه موزائیک بدون ساب

سیمانکاری لیسه ای نیاز به دقت بسیار و نیز استادکاران ماهر دارد. اما برای اجرای موزائیک میتوان از بناهای معمولی هم استفاده کرد. ضمنا سرعت نصب موزائیک بالاتر بوده و باصطلاح پیشرفت کار آن بیشتر از سیمانکاری لیسه ایست.

مرحله پس از نصب این نوع موزائیک, ” ساب ” می باشد. قبل از آخرین ساب, لازم است سطوح صدمه دیده و درز موزائیک ها کاملا بتانه کاری شوند. بدین ترتیب سطحی کاملا هموار فراهم می آید از نظر صیقلی هم کیفیت عالی دارد.


برای بتانه کاری مرحله قبل از ساب آخر ” موزائیک بدون ساب ” ترجیحا بهتر است از چسب بتون نیز در ملات استفاده گردد.

نکته مهم در اینگونه زیرسازی جهت نصب کفپوش pvc, زمان لازم بیشتر برای خشک شدن بستر کار است. معمولا زیرسازی در مواقع ” بازسازی ” خیلی زودتر خشک میشود. در موارد همزمانی ” کف سازی ” با ” زیرسازی” سطح کار زودتر خشک می شود. اما باید فرصت داد تا مغزِکار نیز باندازه کافی خشک شده و باصطلاح خودش را بگیرد.

در غیر اینصورت رطوبت موجود در عمق کف سازی, مانع چسبندگی مناسب چسب کفپوش ( خمیری یا صنعتی ) به زیرسازی میشود. در چنین موارد شاهد ” ور آمدن ” تایل کفپوش pvc یا باصطلاح بلند شدن آن خواهیم بود.

در فصول سرد سال که رطوبت محیط بالاست, البته میتوان برای تسریع در خشک شدن زیرسازی اقداماتی کرد. اما باید دقت داشت که افزایش دمای محیط بصورت تدریجی صورت گیرد. والا افزایش ناگهانی دما, میتواند باعث ترک خوردگی در کف سازی و زیرسازی گردد که برای نصب کفپوش pvc مناسب نیست.


از جمله لوازم تشخیص و تنظیم دقیق دمای محیط, ترموستات های دیجیتال است !

ما در بخش بعدی این مجموعه یادداشتها به اصول کلی استفاده از ” چسب خمیری ” و ” چسب صنعتی ” در نصب کفپوش خواهیم پرداخت. امیدواریم لینک های این یادداشت نیز برای علاقمندان مفید بوده باشد.

از مسائل مهم در کار نصب سنگ و سرامیک, تنظیم ملات زیرِکار و نیز جاسازی آنها توسط ضربه است. ویدئو پیوست ضمن نشان دادن روشی ابتکاری جالب در این مورد, طرز کار با ابزار مکانیکی جالبی را بجای چکش لاستیکی نمایش میدهد :

https://www.instagram.com/p/CJuKed_pKeJ/

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.