مقدمه ای درباره اپوکسی در صنعت دکوراسیون

کفپوش اپوکسی
4

ما در ” بهفرم کفپوش ” پیشتر درباره نقش و جایگاه ” مُد ” در صنعت و . . . اقتصاد مقالاتی تقدیم کرده ایم. در آنجا بویژه به این موضوع پرداختیم که اعتبار زمانی آن چیزهائی که هر از گاه مد میشود چقدر با عمر مدلهای کلاسیک تفاوت یا تناسب دارد.

نخستین بار از این رزین بجهت مقاومت قابل توجه در مقابل خوردگی و مقاومت شیمیائی در رنگکاری اسکلت های فلزی استفاده شد !

در این یادداشتهای ” بهفرم کفپوش ” اشاره شد که اغلب اینگونه مدلها, در هر رشته صنعت, هنر و . . . دکوراسیون برخلاف مدلهای کلاسیک در این رشته ها مثل اخگر میمانند که زود گُر میگیرند و با همان سرعت هم از مُد می افتند. بازار مدلهای کلاسیک گرچه بقول معروف ” مرگ ندارد ” , اما هر از گاه و همیشه در معرض مدلهای جدیدی قرار میگیرد که به همت نوآوران این رشته مرتب به بازار معرفی میگردد.

تاریخ و تجربه نشان داده که برخی از این مدلهای لباس, پرده, مبلمان, رنگ و کاغذ دیواری و . . . کفپوش, با گذشت زمان و به مدد تجدید, اصلاح و تکمیل نوآوری موفق شده و میشوند که بتدریج جای خود را بین کلاسیک های آن رشته جا بیندازند.

به این ترتیب در اینگونه امور تنها کسانی برنده اند که اولا جزء اولین ها بوده باشند. ضمنا فعالیت های اینچنین نیاز به پیگیری جدی در نوآوری و دوری گزیدن از هرگونه کارهای تکراری دارد. به این ترتیب در رشته ” مُد ” تنها کسانی دوام آورده و جداٌ سود میکنند که در کوتاه مدت بسیار سختکوش, گوش به زنگ و . . . فعال باشند.

غرض از این مقدمه نسبتا طولانی در این یادداشت ” بهفرم کفپوش ” , آن بود که بصورت بسیار خلاصه به امکانات جدید, گسترده و . . . بسیار متنوع رزین ” اپوکسی ” اشاره کنیم. در سالهای اخیر از این امکان, بویژه در صنعت چوب و مصنوعات دکوری ( اکسسوری ) بسیار استفاده شده و میشود.

گشت و گذاری کوتاه در اینستاگرام نشان میدهد که امکانات اپوکسی در ترکیب با چوب و غیره, جهت رشته های تزئینات داخلی ساختمان – از جمله در صنعت کفپوش – چقدر بی حد و حصر است !

وجود برخی خصوصیات فیزیکی و شیمیائی در این رزین, دهها سال است که باعث شده از آن, بویژه در صنعت ساختمان های فولادی فراوان استفاده شود. مقاومت در برابر خوردگی, مقاومت شیمیائی, سایشی, باکتریال و الکتریکی, چسبندگی و غیره, از جمله این خصوصیات بشمار میرود. اما استفاده از رزین ” اپوکسی ” در هنر و صنایع مرتبط با دکوراسیون داخلی ساختمان چندان قدمت ندارد.

بیش از 70 سال است که از این رزین در صنعت استفاده میشود !

نخستین بازار مصرف اپوکسی در صنعت کفپوش بوده که شامل انواع کفپوش های ساختمانی, ورزشی و . . . بیمارستانی میشود. اما پای اپوکسی اخیرا به صنعت مبلمان و تزئینات داخلی نیز باز شده است. بنظر نمی رسد دامنه استفاده از این ماده در این رشته ها به این زودیها محدود شود ! ؟

نکته قابل توجه دیگر مربوط به اهمیت جدی رعایت اصول ایمنی در استفاده از این ماده است. ما در یادداشتهای آتی ” بهفرم کفپوش ” , بشکل مشخص و جزئی تر به انواع استفاده از اپوکسی در صنعت و هنر خواهیم پرداخت.

سالهاست که از این نوع کفپوش برای سالن های حساس در مقابل الکتریسیته ساکن استفاده میشود !
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.