سخنی درباره پیامدهای ناگزیر تعجیل در امور مرتبط با کفپوش منازل و محیطهای کار

887

سخنی درباره پیامدهای ناگزیر تعجیل در امور مرتبط با کفپوش منازل و محیطهای کار

دو بیننده محترم سایت از طریق بخش ” دیدگاهها “,  مواردی را جداگانه درباره مسائل زیرسازی کفپوش pvc و نشت رطوبت به زیر پارکت لمینیت مطرح نموده اند. از آنجا که بحث پیامدهای ناگزیر عجله در تصمیم و اقدام میتواند برای دیگر علاقمندان هم مفید باشد, مجموع دو پاسخ جداگانه را با اندکی ویرایش اینجا باشتراک میگذاریم.


گرچه کفپوش های pvc در مقابل رطوبت از مقاومت معینی برخوردارند, اما بهتر است در فضاهای خاص قدری در اینمورد بیشتر احتیاط شود !     

پرسش یک :

سلام خسته نباشید و عرض تشکر به خاطر پاسخگویی شما. یه سوال داشتم از خدمتتان. ما ۲ ماه پیش کف پذیرایی را که سرامیک بود و پستی و بلندی هم داشت کفپوش Pvc کردیم. اما الان رد بند سرامیکها و پستی و بلندی آنها کاملا مشهود است. از نصاب سوال کردیم و میگه من زیرسازی را تا حدودی انجام دادم و اگه ضخامت زیرسازی را بیشتر میکردم چسب کفپوش روی آن نمی چسبید. میخوام بدونم توجیهش درسته؟ و اگر نه میشه کفپوشها را به عرض ۲ متر(بقیه اش میره زیر فرش) کند و زیرسازی را دوباره انجام داد و کفپوش کرد؟ممنون

پرسش دو :

واسه خشك كردن زير پاركت مگه ميشه مثلا يك پاركت رو از وسط برداشت
مگه ايناتو هم قفل نميشن

پاسخ :

با سلام و تشکر از محبت و حسن اعتماد بینندگان محترم سایت,

یک) اصولا در اقتصادهائی نسبتا بی ثبات ( مثل کشور ما ), تعجیل در کارها چندان دور از انتظار نیست. وقتی مردم اطمینان چندانی به ” کیفیت ” و ” ثبات قیمتها ” ندارند, تقریبا طبیعی است که هر تصمیم را تا دقیقه 90 معطل نگهداشته و نیز اغلب تصمیماتی عجولانه بگیرند که طبیعتا چندان سنجیده و همراه مطالعه کافی نیست.

اما بهرجهت تعجیل در تصمیم گیری و بویژه اقدامات عملی, عموما با هزینه ( مالی و زمان ) همراه است و همین بنوبه خود برآوردهای اولیه در کارها را دستخوش تغییراتی کمابیش میکند. تجربه نشان داده که هزینه های دوباره کاری, معمولا بسیار بیشتر از هزینه های انتخاب کالائی بمراتب گرانتر و اجرای همراه با دقت و وسواس بیشتر است. چاره کار در این شرایط, بنظر ما مطالعه است. مطالعه نه تنها چندان خرج ندارد, بلکه میتواند نهایتا منجر به سرعت عمل در مناسبترین تصمیم ممکن در هر زمینه ( از جمله در انتخاب یک کفپوش مناسب یا هر لوازم دیگر دکوراسیون ) برای هر فضای منزل یا محیط کار گردد.

دو) پیشتر اشاره کرده ایم که دقت در ” زیرسازی ” , بویژه در نصب کفپوش pvc از اهمیت بیشتری نسبت به سایر کفپوش ها ( مثل فرش, موکت و. . . حتی پارکت لمینیت ) برخوردار است. متاسفانه ما تصویری از میزان ناهمسطحی کف یا کار اجرا شده نداریم, اما احتمالا نصاب محترم کفپوش در این مورد قبلا به این بیننده محترم تذکر لازم را داده است.

به هر جهت چاره ای نیست و شما مجبوربه هزینه دوباره هستید. نخستین پیشنهاد ما آنست که از عجله دوباره امتناع فرمائید و اگر فعلا به هر جهت موقعیت صرف این هزینه ( چه بلحاظ زمان یا بار مالی ) را ندارید, فعلا از ” وصله پینه ” در زیرسازی کفپوش pvc خودداری کنید.

راهکار اصولی آنست که همه کفپوش ها pvc را جمع کنید, زیرسازی اصولی انجام داده و سپس با خیال آسوده نسبت به نصب مجدد کفپوش اقدام فرمائید. این روش باعث خواهد شد که در آینده و بزودی مجبور به ” هزینه های دوباره ” دیگر نگردید.

ضمنا از توضیحات شما چنین بر می آید که میزان پستی و بلندی تایل های سرامیک باید زیاد باشد. ممکن است این موضوع مربوط به نشست زمین بوده و شاید لازم است برای زیرسازی اصولی, سرامیک کف هم کاملا جمع شود و بستر سرامیک کف قبلا اصلاح ( compact ) گردد. در اینصورت پیشنهاد ما آنست که بجای سرامیک مجدد کف, جهت صرفه جوئی در هزینه ها, برای زیرکار کفپوش از موزائیک بدون ساب یا بتن نمایان ( Expose ) استفاده کنید.


گاهی عدم دقت کافی در عایق کاری, باعث نشت رطوبت به لایه های زیرین و نشست کف د راین قسمتها میشود. 

درباره زیرسازی  و اجرای موزائیک بدون ساب, بتن نمایان و مسائل نشست خاک و زیرسازی و نصب اصولی سرامیک و انواع کفپوش pvc مطالب متعددی قبلا تقدیم شده که از طریق بخش ” جستجو ” در سایت میتوانید آنها را به راحتی یافته و مطالعه نمائید.

سه) توضیحات این بیننده محترم روشن نمیکند که میزان رطوبت نشت یافته به زیر پارکت چقدر است ؟ ضمنا نوع پارکت هم روشن نیست. ظاهرا منظور ایشان باید پارکت لمینیت باشد,  اما در موارد نشت آب و رطوبت به زیرکار پارکت چوبی, باید در خشک کردن زیرکار بیشتر دقت نمود.

یکی از محاسن پارکت لمینیت, سهولت جمع کردن تایل های پارکت لمینیت آنست. لذا بهتر است حداقل چند ردیف بیشتر از محدوده مرطوب را نیز جمع کنید و پس از اطمینان از خشک شدن کف, فوم و تایل های لمینیت, پارکت را مجدد نصب نمائید. آسیب پذیرترین بخش پارکت لمینیت, قسمت زبانه و شیار آنست که بجهت ابزار خوردن فاقد رویه عایق رطوبت ( لمینیت ) است.


لبه ها تایل های پارکت لمینیت چه در موقع نصب یا نشت رطوبت از الباقی قسمتهای لمینیت آسیب پذیرترند. ابزارخوردگی بجهت ایجاد ” زبانه ” یا ” شیار ” باعث میشود قسمتهای لبه تایل های لمینیت فاقد رویه عایق ( لمینیته ) سطح روئی این کفپوش باشند. رنگ پوششی زیرکار لمینیت نیز تاحدودی از آن در مقابل رطوبت محافظت می نماید.   

بهمین جهت اگر برای رفع رطوبت این قسمت سریعا چاره نشود,  هم زبانه و شیار پارکت متورم میشود. در این صورت نه تنها نصب مجدد به آسانی میسر نیست, بلکه پارکت بعدا در موقع تردد به سر وصدا می افتد.

اگر در خشک کردن آب یا رطوبت نشتی به زیرکار پارکت لمینیت دقت کافی نگردد, بزودی بوی ” نا “ی مربوط به رطوبت باقیمانده در سایر قسمتهای کف و فوم, بسیار آزار دهنده خواهد شد.


معمولا فوم زیرکار پارکت لمینیت را بسختی و دیرتر میتوان خشک کرد. این رطوبت ضمن ایجاد بوی زننده ” نا ” , میتواند به محل مناسبی برای نشو و نمای انواع حشرات موذی گردد.  

ممکن است لازم باشد فوم را تعویض کنید. اینکار برای شما, هزینه چندانی ندارد. سعی کنید کار را قدری با صبر و حوصله پیش ببرید و قبلا مطالب سایت درباره نظافت پارکت لمینیت را حتما مطالعه فرمائید.

 

با آرزوی آنکه در این ایام همه, از جمله بینندگان محترم سایت بیش از پیش مراقب سلامتی خود و خانواده محترم باشند, نخستین توصیه ما در همه موارد ( از جمله در مسائل مرتبط با دکوراسیون داخلی ساختمان که بجهت زیبائی شناسی نیز اهمیت دارد ), آنست که بدون مطالعه کافی در هر زمینه دست به هیچ اقدام عملی نزنند. هزینه های تعجیل در کارها, معمولا بسیار بیش از انتخاب کالائی گرانتر و اجرای هر کار با دقت و وسواس بیشتر است !

یکی از کفپوش های بسیار مقاوم در برابر رطوبت و سایش, انواع پوشش های اپوکسی است. ویدئو پیوست بخشی از اجرای این پوشش را بنمایش میگذارد :

https://www.instagram.com/p/B-FDCukjWvm/
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.