مسائل کارآئی و اثربخشی

پیتر دراکر
6

مسائل کارآئی و اثربخشی

چند دقیقه با پیتر دراکر- 1

با سلام.

” جملات قصار ” گرچه بسیار خوشخوان هستند و بسیار هم مورد اقبال عموم اند, اما به هر جهت هرگز نمیتوان و نباید آنها را جایگزین کتاب نمود و جای مطالعه مقاله در روزنامه و مجلات را نمی گیرند. با این حال جملاتی که از بزرگان نقل میشود, نظیر ضرب المثل ها آنچنان سرشار از تجربه و . . . آموزش اند که نمیتوان بآسانی و بی تفاوت از کنارشان عبور کرد ! ؟

با این مقدمه کوتاه, گزیده هائی که بتدرج و ضمن چند یادداشت در ” بهفرم کفپوش ” با عنوان ” چند دقیقه با پیتر دراکر ” تقدیم میشود  را آقای دکتر مهدی صانعی در مجموعه ای با عنوان ” نود دقیقه با پیتر دراکر ” از بین آثار متعدد این استاد بزرگ دانش مدیریت انتخاب و ترجمه کرده اند.

این مجموعه در ” گاهنامه مدیر ” به چاپ رسیده است. ویرایش آزاد و بازنویسی این جملات, از صاحب این قلم در ” بهفرم کفپوش ” است.

جملات قصار بزرگان گرچه نمیتوانند جایگزین کتاب گردند, اما نظیر ضرب المثل ها بیانگر فشرده تجربیات طولانی و بسیاری آموزش ها هستند که نمیتوان بی تفاوت از کنارشان عبور کرد !

بخش اول : مسائل کارآئی و اثربخشی

کارآئی, یعنی انجام درستِ کارها و اثربخشی, یعنی انجام کارهای درست !

هوش, تخیل و دانش, منابع ارزشمندی هستند. اما آنچه کارها را به نتیجه میرساند, اثربخشی است !

رهبری اثربخش به معنای انجام سخنرانی های متعدد یا دوست داشته شدن نیست. رهبری با نتایج تعریف میشود و نه با خصلت ها !

بجای آنکه تمام وقتمان را صرف آن کنیم تا تعداد محدودی کار را بنحو احسن انجام شود, بکوشیم تا کارهای درست بیشتری انجام گردد !

اثربخشی کارها بسیار مهمتر از کارآئی هر کار می باشد !

ما در ” بهفرم کفپوش ” ضمن فرصتهای آینده, بتدریج ادامه این نقل قولها را تقدیم بینندگان علاقمند ” بهفرم کفپوش ” خواهیم نمود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.