کلیاتی درباره کفپوش پیاده رو منازل

پیاده رو سازی
391

کلیاتی درباره کفپوش پیاده رو منازل

گاهی برای طراحی, تدارک و انجام برخی کارهای ساختمانی نیاز به تجربیات مشخصی هست که شاید آنها را نتوان در کتابهای معمول آموزشی یافت. یکی از این موارد پوشش کف ( کفپوش ) پیاده رو منازل است.

از آنجا که هر پیاده رو مشرف به ساختمانی خاص می باشد, قاعدتا تا حدودی تحت تاثیر معماری و مصالح ساختمانی قرار دارد که در آن ملک کار شده است. از سوی دیگر پیاده روها بخشی از فضای همگانی شهری است که عموما تحت نظارت شهرداری می باشند. این ویژگی ها عملا باعث نوعی تناقض و مشکل در طراحی کفپوش پیاده رو ها میشود.


 شهرداری ها عموما دارای دانش و تجربه فراوان در طراحی و اجرای معابر شهری اند !

یکی از مشکلات جدی معماری شهری در ایران, هرج و مرج در نمای ساختمانهاست. مسلما هر کس در ملک خود اختیار دارد. اما وقتی پای نمای شهر بمیان می آید, نمیتوان آنرا تابع سلائق شخصی کرد که ممکن است باعث آشفتگی در معماری شهر گردد.

از سوی دیگر واحد عمرانی و سازمان زیباسازی شهرداری ها نیز چندان اهمیتی به تفاوتهای معماری و نوع مصالح ساحتمانی بکار رفته در هر ملک نمی دهند. به این ترتیب زمانی تصمیم میگیرند بدون کمترین مشورت با اهالی, برای پوشش کف ( کفپوش ) همه کوچه ها و پیاده رو خیابانها از آسفالت یا با نوع خاصی از موزائیک و غیره استفاده کنند.


نمونه بی سلیقگی و تجاوز به حقوق عابران !

اغلب دیده میشود که سازندگان هر ساختمان آنچه از مصالح اضافه آمده را برای پوشش کف ( کفپوش ) پیاده رو استفاده می کنند. در نتیجه بجز معماری, ارتفاع و . . . شیب پیاده رو ساختمانهای همسایه نیز هیچ تناسبی باهم ندارند. این موضوع بویژه برای آمد و شد بزرگسالان و همشهریانی که مشکلات خاص حسی و حرکتی دارند بشدت مشکل ساز است.

ما در این یادداشت ” بهفرم کفپوش ” قصد نداریم به مباحث تئوریک اقتصادی بپردازیم که مربوط به مالکیت شخصی است. اما بنظر میرسد در این زمینه نیز نمیتوان همه چیز را به حال خود رها کرد.


چنین دقت و هزینه در طراحی و اجرای پیاده رو, حتما بدون نگاه اقتصادی نبوده است !

از سوی دیگر طراحی و اجرای پوشش کف ( کفپوش ) معابر, نیازمند تجربه و تخصص ویژه است. در این زمینه مسلما دفاتر عمرانی شهرداری ها دارای گنجینه ای از معلومات و تجارب ارزنده اند. استفاده از این دانش و تجربیات حتی برای طراحی و اجرای پوشش کف حیاط ساختمانها نیز میتواند مفید باشد.

هر شهر و هر محله بواسطه موقعیت جغرافیائی و نیز بستر خاک, ویژگیهائی خاص دارد که واحدهای عمرانی شهرداری مناطق بویژه از آنها کاملا اطلاع دارند. چه خوب است دست اندرکاران محترم ساخت و سازهای شهری, در این موارد تنها به دانش و تجربه خود اتکا نکرده و از این سرمایه عمومی بهره لازم را ببرند.

پیاده روها بخشی از معماری و نمای هر محل و شهر را تشکیل میدهند. در طراحی و اجرای کفپوش هر پیاده رو, لازم است به معماری  و نوع مصالح ساختمانی بکار رفته در آن ملک باندازه کافی توجه شود. اما تا وقتی برای نمای ساختمانهای هر محل یا منطقه برنامه جامع, سنجیده و حساب شده وجود نداشته باشد, برای تناسب معماری پیاده رو منازل مشکل بتوان راه حلی جدی و عملی یافت !


هرج و مرج در معماری شهری را هم از دور و نزدیک بخوبی میتوان تشخیص داد !

ما در این یادداشت ” بهفرم کفپوش ” تنها به کلیاتی اشاره کردیم که به پیاده رو منازل مربوط میشد. در گفتار بعدی کوشش خواهیم کرد قدری به جزئیات طراحی, زیرسازی و . . . اجرای این بخش از کارهای ساختمانی بپردازیم که هم جنبه شخصی و عمومی دارند.

ویدئو پیوست نمونه جذاب و زیبائی از خلاقیت در اجرای سرامیک پیرامون یک کفشور را بنمایش می گذارد :

https://www.instagram.com/p/CM3-OhHH6rG/

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.