سخنی درباره مسائل جدید در موضوع نظافت آشپزخانه منازل

پادری جلوی اجاق گاز
3,465

سخنی درباره مسائل جدید در موضوع نظافت آشپزخانه منازل

مضمون این یادداشت ضرورت نگاه جدید و متفاوت به موضوع نظافت در آشپزخانه منازل است. نظافت و نگهداری( از جمله در زمینه دکوراسیون داخلی ساختمان ) , دو مقوله بسیار مرتبط هستند که شامل مجموعه خانه و وسائل منزل میگردد. ما در سایت ” بهفرم کفپوش ” پیشتر در این باره متذکر شدیه ایم که یکی از مهمترین دلائل ایرادات فنی, بویژه در حوزه وسائل الکترونیک, وجود گرد و غبار و آلودگیهای مختلف است. بخشی از این آلودگیهای بصورت طبیعی و بشکل معلق در هوا می باشد. اما بخشی دیگر بواسطه فعالیتهای روزمره خود ما بوجود می آید.


معمولا بسیاری از ایرادات قطعات الکترونیک, با سرویس و نظافت رفع میشود !

در این روزها که تمام جهان درگیر ویروس بسیار مشکل ساز ” کرونا ” می باشد, اهمیت نظافت و پاکسازی عمومی و شخصی بمراتب بیشتر هم شده است.

شاید در گذشته ها که اغلب خانمها خانه دار بودند, اهمیت این موضوع باندازه امروز بچشم نمی آمد. در زمانه ما بخش قابل توجهی از زنان, همزمان دارای کار شغلی و مسئولیتهای گوناگون اجتماعی خارج از خانه نیز می باشند.

یکی از نقدهای همیشگی اغلب خانمهای خانه دار به زندگی همسرانی که هر دو شاغلند, از جمله اینست که آنان به نظافت منزل توجه کافی ندارند.


امروزه کیفیت شوینده ها و ابزارهای نظافت بگونه ایست که شیوه نظافت و مفهوم شستشو را نسبت به گذشته ها بسیار متفاوت نموده است !

ما در این یادداشت عمدتا بر جنبه ای از نظافت و نگهداری متمرکز هستیم که به جنبه ای از دکوراسیون داخلی منازل ( یعنی کفپوش آشپزخانه ) مربوط است. نگاه جدید به موضوع نظافت دارای وجوه اجتماعی,اقتصادی و . . . فرهنگی نیز می باشد که موضوع این نوشته نیست. اما بطور خلاصه میتوان به مباحثی مثل مسئولیت جمعی همسران و فرزندان در این حوزه و . . . نحوه و امکان استفاده از شرکتهای نظافتی مرتبط اشاره کرد که خارج از چارچوب اهداف ما در ” بهفرم کفپوش ” می باشد.

در این یادداشت به صرفا به مسائل نظافت در آشپزخانه منازل ( بویژه کفپوش آشپزخانه ) می پردازیم. نظافت و نگهداری دیگر قسمتهای منزل و نیز نظافت فضاهای اداری و عمومی, ویژگیهای خاصی دارد که میتواند موضوع یادداشتهای دیگر باشد.

اگرچه امروزه توجه خاصی به فضا و معماری آشپزخانه منازل میشود, اما میزان استفاده از آشپزخانه دیگر مثل گذشته ها نیست. خیلی از خانواده ها به هر دلیل مجبورند بیشتر از غذاهای آماده و نیمه آماده استفاده نمایند.


امروزه بخش مهمی از غذاهای مورد مصرف خانواده ها شامل مواد اولیه آماده و نیمه آماده ایست که نیاز به شستشو و آماده سازی آنچنان ندارد !

بخشی از وعده های غذائی خانواده ها در رستورانها میگذرد و سهم شرکتهای ” تهیه غذا ” در وعده های عذائی خانوارها بیش از پیش و رو به تزاید است.

با این وجود آشپزخانه منازل معمولا نیازمند دوگونه از نظافت اند. بخشی از آلودگی مربوط به پخت و پز است و شامل آلودگیهای همراه چربی, بخار غذا و غیره میشود. بخش دیگر به شست و شوی ملزومات غذائی و ظروف ارتباط دارد و بیشتر شامل فضای پیرامون سینک ظرفشوئی و صفحه روی کابینتها میگردد.

البته امروزه بخش قابل توجهی از مواد اولیه جهت طبخ غذا بصورت بسته بندی عرضه میشود. اما با این حال هنوز هم نخستین و زمانبرترین کار آشپزخانه, شستشو, آماده کردن و . . . بسته بندی خریدهای خانه برای مصرف است. 

به این ترتیب لازم است در دکوراسیون فضای آشپزخانه ها از مصالح و کفپوش هائی ( از جمله انواع کفپوش pvc ) استفاده گردد که به آسانی قابل نظافت باشند. ضمنا مجموعه سطح و بدنه کابینتها, دیوار و کف آشپزخانه باید از مقاومت کافی در برابر انواع شوینده ها برخوردار باشند.


اگرچه امروزه در آشپزخانه ها کمتر از شستشو استفاده میشود, اما کماکان ایزولاسیون کف و بخشی از دیوارها اهمیت دارد.

از جمله قسمتهای آشپزخانه که بیشتر در معرض آلودگی اند, صفحه روی کابینتها و جلوی ” اجاق گاز ” و سینک ظرفشوئی می باشند. این قسمتها به نظافت بیشتر نیاز داشته و فاصله زمانی بین دو نظافتشان بمراتب کمتر است. بدین منظور و جهت سهولت میتوان از انواع مناسب ” پا دری ” استفاده کرد که آسان و سریعتر بتوان نظافتشان کرد.

از آنجا که معمولا بیشترین وقت ما در آشپزخانه در همین قسمت ها میگذرد, برای سلامتی و جلوگیری از خستگی بهتر است از انواع ” پادری ” با انعطاف بالا استفاده نمائیم که فشار کمتری را متوجه ناحیه کمر و پاها می نماید.


بمنظور نظافت سریع و آسانتر, بهتر است در قسمتهائی از آشپزخانه که در معرض آلودگی بیشترند از انواع مناسب ” پادری ” استفاده گردد.

بخشهای دیگر آشپزخانه مثل فریم و شیشه پنجره ها, هود و هواکش, سقف و دیوار آشپزخانه, فاضلاب زیر سینک و ماشین های لباسشوئی و غیره نیز نیازمند نظافت و نگهداری بیشتر هستند. لازم است در طراحی و اجرای دکوراسیون آشپزخانه در این موارد دقت کافی صورت گیرد تا کار نظافت, آسان و بدون کمترین آسیب های احتمالی باشد.

مهمترین نکته در این مورد رعایت اصول دسترسی است که از مسائل جدی مبحث تعمیر و نگهداری می باشد. زیبائی هر دکوراسیون, به پایداری و دوام آن نیز ارتباط دارد. کاش در این مورد نیز چیزی بنام ” حسن انجام کار ” وجود میداشت که بعد مدت معینی از بهره برداری قابل تسویه میگردید ! ؟

ما در آینده به مباحث دیگری در زمینه مهم نظافت و نگهداری خواهیم پرداخت.

یکی از عرصه های مهم در زیبائی شناسی, نحوه اجرای دقیق و حساب شده جزئیات مرتبط با تاسیسات آب, فاضلاب و غیره است. این تاسیسات اگرچه از حیاتی ترین بخشهای ساختمان بشمار میروند, اما تلفیق آن با زیبائی شناسی و دکوراسیون در اجرا, نیازمند ذوق, مهارت و محاسبات دقیق است. در ویدئو پیوست طرز استفاده از شابلون جالبی  بنمایش در آمده که برای برش دقیق قسمتهای مرتبط با تاسیسات بسیار کارآمد است :

https://www.instagram.com/p/CH4ZLdKjRg5/

2 نظرات
  1. 720p izle می گوید

    Good post! We are linking to this great article on our site. Keep up the great writing. Ailee Clywd Jerrie

    1. behformbehform می گوید

      Hello and thanks,
      it is very kind of you. I hope to use your specific point of view on the content of the site.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.