رابطه معین تولید, تمرین و ایده پردازی

معماری آوانگارد
551

رابطه معین تولید, تمرین و ایده پردازی

بهانه این یادداشت, ویدئوئی بود که یک بیننده محترم سایت ” بهفرم کفپوش ” برای ما ارسال نموده و شامل ایده های جالب توجهی برای میز و صندلی های چوبی پارک هاست.

این مطلب اگرچه جنبه عمومی دارد, اما توجه ویژه ما به کسانی است که به کسب و کار در رشته ” دکوراسیون داخلی ساختمان “ مشغول هستند. از جمله این گروهها, دفاتر معماری داخلی ساختمان, فروشگاههای تزئینات داخلی ساختمان و صنف محترم نصاب می باشند که از جمله به نصب انواع کفپوش های ساختمانی ( از جمله انواع کفپوش های pvc , پارکت چوبی و لمینیت ) اشتغال دارند.

این مطلب از مجموعه یادداشتهائی است که ما با هدف ارتقاء نگاه مدیریتی دست اندرکاران این صنف منتشر می نمائیم. در روزگاری که کار تیمی اهمیت روزافزونی یافته است و خیلی از کارها ( مثل نصب انواع کفپوش pvc ) که در گذشته جنبه فردی داشتند, بتدریج به مجموعه کارهای جمعی بدل شده اند, اینگونه مطالب آموزشی به اموری بدل شده اند که بقول معروف ” از نان شب واجب ترند “. آنچه در کار تیمی بویژه اهمیت دارد آنست که این کار بدون آموزش و بازآموزی مداوم, دیگر نمیتوانند آینده آنچنانی داشته باشد.

رونویسی شاهنامه شاید یک ماهی طول بکشد, اما فردوسی 30 سال از عمرش را صرف خلق آن نموده است. رمان ” مرشد و مارگریتا ” کتاب بسیار سخت خوانی است. قطعا نوشتن چنین رمانی بمراتب دشوارتر هم می باشد, اما میخائیل بولگاکف برای خلق آن, ضمن صرف 12 سال, 3 بار آنرا بازنویسی کرده است.

رمانهای علمی – تخیلی, یکی از محبوبترین ژانرهای ادبیات از قرن 19 و 20 بوده اند. شاید نامدارترین نویسندگان این عرصه اچ . جی . ولز و ژول ورن باشند که تاکنون دهها فیلم سینمائی از روی آثارشان ساخته شده است. اما آنها در طول حیات, هرگز شاهد به حقیقت پیوستن هیچیک از ایده های انقلابیشان نبودند. از اینگونه خیالپردازیها در فلسفه, سیاست, علوم انسانی, اقتصاد و . . . هم کم نبوده است.


نگاه آوانگارد, در پیشرفت معماری نیز سهم بسزا داشته است !

در طراحی, اینکار را ” اتوود ” می نامند. اگرچه تعداد شاهکارهای نقاشان بزرگ محدود است, اما همین شاهکارها بر اساس بیشمار اتوودهای آنان خلق شده که معمولا گمنام اند.

نمونه اینگونه طرحهای فانتزی را میتوان در صنعت چوب هم مشاهده کرد. امروزه در ژورنالهای نجاری چاپ اروپا ( بخصوص ایتالیا و آلمان) تعداد زیادی از این نمونه ها را میتوان دید که معمولا هم به مرحله تولید انبوه نمیرسند.

اگرچه این نمونه های فانتزی به دلائل معین مورد استقبال عملی مشتری ها و صاحبان صنعت قرار نمیگیرند، اما طراحی و تولیدشان همیشه ادامه دارد و همواره بخش قابل ملاحظه ای از صفحات این ژورنالها را تشکیل میدهد که عموما با کیفیت عالی و روی کاغذهای گلاسه فوق العاده مرغوب چاپ میشوند.

صنایع چوبی معتبر دنیا که صاحب برندهای بسیار مطرح در صنعت میز و صندلی، مبلمان منازل و اداری، مصنوعات چوبی لوکس و . . . می باشند, عموما دارای یک بخش طراحی و تولید نسبتا مشخص هستند که 2 گروه از کارشناسان طراحی و فنی همیشه در آن مشغول کارند. بخش فنی این واحد ها بصورت مداوم  ایده های نوین طراحان بخش را ساخته, رنگ میکنند و به معرض نمایش عمومی و رسانه ها میگذارند. این بخش ها را میتوان معادل واحدهای R&D در دیگر صنایع مادر دانست و تولیداتشان معمولا با حداعلی کیفیت همراه می باشد.

همانگونه که اینگونه خیالپردازی ها, سهم معینی در برخی اختراعات, اکتشافات و . . . حرکتهای اجتماعی دارند, این نمونه های فانتزی نیز معمولا منبع الهام و خلاقیتهای نوین در صنایع ( از جمله مُد و چوب ) می باشد. فکر و ساخت طرحهای مفهومی که الزاما ” مو به مو ” هم به خطوط تولید راه نمی یابند, ضمن جلب توجه مشتری و بازدیدکنندگان, ایده های نوینی را به تولیدکنندگان ارائه میدهند. به این ترتیب این ایده ها منبع الهامی برای طرح، ابتکار و خلاقیت میگردند و چرخ نوآوری و پیشرفت در صنعت را همیشه به پیش میرانند.


یکی از ایده های حیرت انگیز ژول ورن, تصور کشتی بزرگی است که میتواند اعماق اقیانوس ها را نیز در نوردد !

اگرچه اطلاق لفظ ” خام ” به این ایده ها چندان دقیق نیست, اما معمولا و در طول زمان همین ” ایده های خام ” هستند که باعث پیشرفتهای حیرت انگیز در همه زمینه های حیات بشر, از جمله در صنایع خودرو سازی, مُد و . . . دکوراسیون داخلی ساختمان میشوند.

ما ذیل مبحث مدیریت خواهیم کوشید درباره سایر مسائل مدیریت ( از جمله مسائل کار در شرایط بحران ) به تفکیک و بیشتر گفتگو کنیم.

علاقمندان به مباحث فروش و مدیریت میتوانند مطالب و ویدئوهای آموزشی بیشتری در این زمینه را در بخش ” مسائل عمومی در زمینه های فروش, مدیریت و . . اخبار ” سایت ” دکوراسیون بهفرم ” یافته و مطالعه نمایند.

با سپاس از این دوست, باتفاق به تماشای این ویدئوی کوتاه, اما جذاب می نشینیم.

ایده های خلاقانه برای میز و نیمکت های چوبی پارک ها
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.