سخنی درباره ارتباط ویژه معماری و فرهنگ ملی

رختشویخانه زنجان
294

سخنی درباره ارتباط ویژه معماری و فرهنگ ملی

سایت ” بهفرم کفپوش ” البته به مسائل مرتبط با انواع کفپوش های ساختمانی ( بویژه انواع کفپوش pvc و پارکت چوبی و لمینیت ) اختصاص دارد. ما در این سایت عموما به مباحثی می پردازیم که به مجموعه روند انتخاب تا استفاده از کفپوش در ساختمان مربوط میشود. تلاش ما آنست که امین و راهنمای مناسبی برای بینندگان محترم سایت در کلیه موارد خرید, زیرسازی, نصب و . . . نظافت و نگهداری انواع کفپوش باشیم.


یکی از شاخه های ساختمان که ارتباط خاصی با هنر و صنعت دکوراسیون دارد, رشته معماری است. معماری ایران را شاید بتوان به دو بخش مهم تقسیم کرد. بخشی از این معماری بنوعی به تاریخ کهن ایران مرتبط است.
بعنوان مثال چگونه میتوان چنین آرامگاه هائی برای بزرگان این سرزمین ( مثل ابوعلی سینا و حکیم عمر خیام ) طراحی کرد, مگر آنکه معمار آن ( هوشنگ سیحون ) دانش و شناخت کافی از جهان, کار و زمان ایشان می داشته است ! ؟

اگرچه کفپوش های ساختمانی از پرمصرفترین زمینه های دکوراسیون داخلی ساختمان می باشند, اما مباحث آن بگونه ای با علم و هنر معماری نیز ارتباط دارد که خود مادر هنر- صنعت دکوراسیون داخلی ساختمان بشمار می رود.

چند روز پیش مهندس علی سردار افخمی در سن 91 سالگی در پاریس درگذشت. از جمله کارهای شاخص این معمار برجسته ایرانی, طراحی ساختمان ” تئاتر شهر ” تهران است. این ساختمان بسیار زیبا در چهارراه ولیعصر و داخل پارک دانشجو قرار دارد.


وقتی به آثار ارزنده این معماران برجسته دوران جدید نگاه می کنیم, ناخودآگاه توجهمان به تضادی تلخ جلب می شود. منظور تضاد بین کارهای شناسنامه دار آنزمان با معماری عاریتی امروز ( حتی در معماری شهری ) است.
براستی چرا و چگونه در آفریده های آن بزرگان که تحصیلات عالی و عمده تجاربشان مربوط به خارج از کشور بوده, اینهمه به عناصر ایرانی ( و اسلامی ) توجه می شده است ! ؟ معماران برجسته ایرانی حتی در کارهای مدرنشان نیز هرگز غافل از نشانه های بومی این سرزمین نبوده اند!

این مطلب شامل بخشهای کوتاهی از یادداشتی است که به همین مناسبت در سایت ” دکوراسیون بهفرم “ منتشر کرده ایم. علاقمندان میتوانند متن کامل آنرا با عنوان ” یادی از چند معمار برجسته ایرانی ” در همانجا مطالعه فرمایند.

سلامت و پایدار باشید.


درباره طراحی و ساخت برج 50 ساله ” آزادی ” تهران بسیار سخن میتوان گفت. اما بجهت مضمون این یادداشت که درباره اهمیت شناسنامه هر اثر معماری و دکوراسیون داخلی ساختمان می باشد, تنها بر این نکته متوقف میشویم که نطفه های این ایده ها کجا و چگونه منعقد شده است ؟
وجود چنین عناصر بومی در ساختمانی مدرن توسط معماری 24 ساله, مسلما نشانه ریشه های عمیق ملی در تربیت و آموزش مهندسی جوان بنام حسین امانت است !

اینجا آرامگاه صادق هدایت در ” پرلاشز ” پاریس می باشد. ما این مکان را آگاهانه ” گورستان ” ننامیدیم که بزرگان هر عهد و سرزمین همیشه زنده اند !
اما تضادی تلخ بین این واژگان بچشم میخورد : براستی چرا و چگونه چنین نویسنده ایرانی در این جای ” غریب ” , خوش ” آرمیده ” است ! ؟

یکی از کارهای رایج برای اجرای پروژه های بزرگ, ساختن ماکت آنست. به این ترتیب میتوان نقاط قوت و ضعف طرح را بشکل کاملا واقعی و از نزدیک لمس کرد. ویدئو پیوست نمایش جالبی از ساخت چنین الگوی ساختمانی است :

https://www.instagram.com/p/CIjg_zYC9gd/

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.