برخی نکات تازه درباره نصب ” درزدار ” انواع کفپوش

نصب درز دار
685

برخی نکات تازه درباره نصب ” درزدار ” انواع کفپوش

بیننده محترمی از طریق بخش دیدگاهها موردی درباره نصب کفپوش pvc مطرح نموده است. از آنجا که موضوع میتواند برای سایر بینندگان گرامی سایت ” بهفرم کفپوش ” نیز مفید باشد, عین پرسش و پاسخ پیوست است.

پرسش :

سلام ميخواستم بپرسم موقع نصب ميشه صفحات كفپوش رو بدون فاصله و كاملا بهم چسبوند يا بايد يه مقدار كمي درز انبساط داشته باشيم

پاسخ :

با سلام متقابل و تشکر از حسن اعتماد جنابعالی,

یک ) پاسخگوئی در این سایت بصورت رباتیک نیست و لذا معمولا در روزها و ساعات غیرکاری متاسفانه نمیتوانیم در خدمت بینندگان محترم ” بهفرم کفپوش ” باشیم.

دو ) تا جائی که ما میدانیم تنها برخی انواع پارکت ( از جمله پارکت چوبی و لمینیت ) را میتوان بصورت ” درز دار ” نصب کرد. در نصب انواع کفپوش های pvc نمیتوان بین تایل های کفپوش فاصله ای در نظر گرفت.


یکی از اهداف نصب ” درز دار ” , زیبائی است. در چنین حالت زبانه و شیار ( کلیک ها ) را بگونه فرزکاری میشود که ضمن چفت کامل هر دو تایل, بین آنها بند مشخصی پیدا باشد.

فرزکاری ابزار( کلیک )  لبه های برخی انواع پارکت بگونه ای است که میتوان آنرا به شکل “درز دار ” نصب نمود. در این حالت بدون آنکه بین تایل های پارکت فاصله ای وجود داشته باشد, بند کوچک حداکثر چند میلیمتری بین هر دو تایل بچشم میخورد. از آنجا که این بند صرفا جنبه دکوراتیو دارد, امکان نفوذ رطوبت, غبار و . . .  از سطح پارکت به زیرسازی وجود ندارد. به این ترتیب در موقع استفاده از پارکت, روش نصب ” درزدار ” مشکلی بوجود نمی آورد.

نصب ” درز دار ” لمینیت, تنها جنبه زیبائی شناسانه ندارد. گاهی بجهت فنی هم چنین نصب میتواند برخی ایرادات جزئی در عمق زبانه و شیار ( کلیک ها ) را پوشش دهد.

البته در چنین موارد, لازم است فواصل ” پولیش کاری ” را نزدیک بهم انتخاب کرد تا احیانا رطوبت یا غبار به زیرسازی پارکت آسیبی نزند.


صرف نظر از جلوه, پولیش کاری دوره ای و منظم باعث میشود رطوبت و غیره از محل درز پارکت به زیرسازی نفوذ نکند.

سه ) زیرسازی انواع کفپوش های pvc ( چه آنها که با چسب صنعتی یا خمیری نصب شده ) بشدت نسبت به رطوبت حساس است. ضمنا از آنجا که ضخامت این کفپوش ها, معمولا بیشتر از 3 تا 5 میلیمتر نیست, نمیتوان لبه تایل های کفپوش را دوراهه کرد.

چهار ) یکی از مباحث مهم در اجرای ساختمانهای بزرگ,  ” درز انبساط ” است. این مورد معمولا ربطی به آپارتمانهای مسکونی معمولی ندارد و بیشتر در ساختمانهای اداری و پاساژهای بزرگ اهمیت می یابد. در چنین ساختمانهای متراژ بالا, اختلاف دما در فصول مختلف سال منجر به انبساط طولی معین میشود که ممکن است باعث آسیب به پایداری سازه گردد. بهمین جهت مثلا در طولهای معین و بین دو ” دال ” یک سالن بزرگ, درز انقطاع اجرا میگردد.


درز انقطاع اصولا مربوط به ساختمانهای با مساحت زیاد است. در این موارد برای پر کردن درز, از روشهای گوناگون استفاده میشود.

این درزهای انبساط همچنین به کنترل ارتعاشات و لرزش های کوچک و بزرگ، انتقال بار زنده میان اجزای مختلف ساختمان و محافظت از اجزای مختلف ساختمان در برابر رطوبت کمک می‌کنند. علاوه بر موضوع فوق؛ جهت تامین حداکثر ایمنی ساختمان در برابر آتش سوزی و نیز جهت جدا کردن بخش‌های مختلف ساختمان از این نوع درزها استفاده می‌شود. عموما برای پرکردن ” درز انبساط ”  , از مواد با مقاومت حرارتی بسیار بالایی استفاده میشود تا در هنگام آتش سوزی از انتشار آتش در بخش های مختلف ساختمان جلوگیری گردد.

در مورد ” پولیش کاری ” و اصول فنی مراقبت و استفاده از کفپوش های pvc ( از جمله روش صحیح نظافت ), مطالب چندی در سایت وجود دارد که از طریق بخش ” جستجو ” براحتی میتوانید آنها را یافته و مطالعه فرمائید.

خوشحالیم که بینندگان محترم سایت قبل از هرگونه تصمیم گیری و نصب میکوشند از طریق مطالعه و پرسش, سنجیده تر گام برداشته و مانع دوباره کاری و احیانا ضرر و زیان به خودشان گردند.

با آرزوی رفع هرچه زودتر مشکل ” کرونا ” از جهان و کشورمان, در این روزها بیشتر مراقب سلامتی خود و عزیزانمان باشیم.

پولیش کاری دوره ای و منظم پارکت عموما دو علت دارد. به این ترتیب هم جلوه پارکت تجدید شده و نیز مانع میشود که در مواقع ناگهانی آبریزش, آب و رطوبت به سرعت به زیرسازی نفوذ کرده و به پارکت آسیب بزند :

https://www.instagram.com/p/CAFczAOgbh8/

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.