نگاهی به مقایسه نقش بانکهای ایران و کانادا در رونق بخش املاک

605

نگاهی به مقایسه نقش بانکهای ایران و کانادا در رونق بخش املاک

یکی از بنگاههای اقتصادی که نقش بلامنازع در رشد مجموعه اقتصاد هر کشور ( در تمام بخشهای تولید, توزیع و تجارت ) دارند, بانکها هستند. بانکها در واقع جزء بخش ” خدمات ” در اقتصاد هر کشورند که متاسفانه در کشور ما بکلی از موضوع کارشان جدا افتاده و اغلب درگیر بنگاه داری می باشند.

آنچه اینجا بیشتر مد نظر ماست,  بازار دکوراسیون داخلی ساختمان ( از جمله فروش انواع کفپوش pvc و پارکت لمینیت ) می باشد که بانکها با عملکرد مثبت خود میتوانند در مواقع لزوم کمک موثری در رشد آنها داشته باشند. تجربه بانکهای کشورهای پیشرفته صنعتی در مدیریت کسب و کار در شرایط گوناگون , از این جهت میتواند الگوی مناسبی برای همکاران ایرانی اشان باشد.

این مطلب اگرچه جنبه عمومی دارد, اما توجه ویژه ما به کسانی است که به کسب و کار در رشته ” دکوراسیون داخلی ساختمان “ مشغول هستند. از جمله این گروهها, دفاتر معماری داخلی ساختمان, فروشگاههای تزئینات داخلی ساختمان و صنف محترم نصاب می باشند که از جمله به نصب انواع کفپوش های ساختمانی ( از جمله انواع کفپوش های pvc , پارکت چوبی و لمینیت ) اشتغال دارند.

این یادداشت قصد دارد برخی اطلاعات درباره کارکرد متفاوت بانکها در کانادا را در اختیار بینندگان محترم سایت ” بهفرم کفپوش ” بگذارد. با مقایسه این اطلاعات با آنچه در بانکداری ایران امروز میگذرد, بخوبی میتوان متوجه شد که بانکداری در ایران چقدر فاصله با روح بانک در کشورهای پیشرفته صنعتی یافته است.

بانک اصولا برای خدمات به بخش های مختلف اقتصاد هر کشور ( صنعت, کشاورزی و . . . تجارت ) بوجود آمده اند. اما بانکداری در ایران امروز به بنگاهداری انحراف مسیر داده و بجای کمک به دست اندرکاران هر یک از این بخشها, به عاملی برای صدمه به ایشان ( و گاهی ورشکستگی ) بدل شده است.

هفته نامه ” آتش”, چاپ کانادا در شماره 27 دسامبر خود, ضمن مطلبی با عنوان ” فراز و نشیب های تند در بازار مسکن کانادا در 2016 “ مینویسد :

” . . . دولت لیبرال مدت کوتاهی پس از به قدرت رسیدن، در 15 فوریه 2016, قانون خرید مسکن را تغییر داد. طبق قانون جدید حداقل پیش ‌پرداخت برای خرید خانه‌هایی که از وام‌های مسکن بیمه‌شده استفاده می‌کنند از پنج درصد به 10 درصد افزایش یافت . . . “

این در حالی است که سهم وام مسکن در خرید ملک های معمولی ایران, کمتر از 25 درصد و نرخ بهره آن در مقایسه با سود تسهیلات بانکی در کانادا, حداقل 6 برابر است.

تعداد بسیار زیاد بانک ها در ایران نمایانگر آنست که بانکداری پرسودترین سرمایه گذاری در این کشور است
تعداد بسیار زیاد بانکها در ایران, نمایانگر آنست که بانکداری پرسودترین سرمایه گذاری در کشور است

همین مقایسه ساده به روشنی نشان میدهد که چرا در ایران بانک ها, نقش ناچیزی در رونق اقتصاد کشور داشته و بانکداری, همیشه جزء پر سودترین سرمایه گذاری های در ایران محسوب می شده است. تعدد بانکها و شعب بسیار زیاد هر یک, در هر خیابان و محله, موید همین نکته است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.