نگاهی به هشتمین مراسم اهدای جوائز امین الضرب

هشتمین دوره جوائز امین الضرب
12
هشتمین مراسم اهدای جوائز امین الضرب

درباره این جایزه و علت نامگذاری آن, در ” بهفرم کفپوش ” پیشتر یادداشتهائی تقدیم شده که نیاز به تکرار نیست. گزارش خلاصه مراسم به نقل از ” دنیای اقتصاد ” و خلاصه سخنرانی دکتر مسعود نیلی در هنگام دریافت جایزه به نقل از ” خبرآنلاین ” هم که در ادامه می آید نیازی به توضیح اضافی ندارد.

این مقدمه کوتاه ” بهفرم کفپوش ” تنها به جهت یادآوری چند نکته قلمی میشود تا مدخلی باشد بر نگاه صاحب این قلم در ” بهفرم کفپوش ” به مساله بسیار مهم ” کارآفرینی ” که هدف اصلی این جشنواره است.

هایده شیرزادی، بنیان گذار و مدیرعامل شرکت بازیافت کرمانشاه، مسعود صرامی، بنیان گذار شهرک سلامت و سیتی سنتر اصفهان، محمد موسوی، بنیان گذار گروه بهداشتی فیروز، محمد اسماعیل قدس، رئیس هیات مدیره شرکت صنایع غذایی دلپذیر، رسول بیوک، بنیان گذار شرکت داداش برادر (آیدین)، مجید راهب، بنیان گذار شرکت تولید گلاب ایران و ربیع و فریدون مهبودی، بنیان گذار چندین مجموعه تولید دارو از جمله شرکت سیناژن، 7کارآفرینی بودند که برنده نشان و لوح امین الضرب شدند.

نخست, تاکید بجای مجری مراسم بر نقش بخش تجارت در پیشرفت اقتصادی که میدانیم چه در دوران قبل و بعد انقلاب هدف تخریب های بسیار بوده است. ما در این مورد نیز قبلا مطالبی عرضه کرده ایم که خواننده علاقمند میتواند آنها را با یک جستجوی ساده یافته و مطالعه نماید.

نکته مهم دیگر جای خالی منتقدین ” نظام بازار” در چنین مجالس و مراسم است که میتواند بجهت قصور و پیش داوری از سوی هم ” اتاق ” و نیز صاحب نظران این حوزه باشد. به این ترتیب گزارش مراسم تنها از زاویه نگاه کسانی ارائه میشود که شاید چندان علاقه و شناختی از تحلیل این ” منتقدان ” نداشته و شاید همیشه ” تنها به قاضی رفته اند ” ! ؟

و سخن آخر ما در این یادداشت ” بهفرم کفپوش ” درباره سخنان گرچه مهم, اما احساسی دکتر نیلی در این مراسم است که علیرغم نقدهای بجایشان از ماحصل سیاستهای اقتصادی 45 سال اخیر, واقعیت آنست که هم او و بسیاری از هم اندیشه های ایشان در تمام این سالها, به هر جهت در چندین دولت بعد انقلاب نقش مشاور داشته و قاعدتا نمی بایست اینهمه خود را از نتیجه کار کنار بکشند. لینک گزارش مراسم و سخنرانی قابل توجه دکتر مسعود نیلی پیوست است.

محمود نجفی عرب، رئیس اتاق تهران

محمود نجفی عرب، رئیس اتاق تهران : ” . . . کارآفرینان و فعالان اقتصادی که در صف اول مقابله با تحریم ها و توسعه و پیشرفت اقتصاد کشور هستند . . . از سنگ اندازی در مسیر فعالیت آنها جلوگیری شود . . . صیانت و نگهداری از نهال دموکراسی ایرانی توسط جامعه تجار و کارآفرینان . . . جامعه کارآفرینی به همگان آموخته که فعالان اقتصادی هیچ گاه خود را از مسیر حل و فصل بحران های ملی کنار نکشیده اند . . . امروز کمبود امید و افول رویاپردازی سازنده، مساله جامعه ما است . . . جامعه کارآفرینی ایران آماده است تا هرچه در توان دارد را برای بازگشت روحیه امید و رویا به نسل جوان صرف کند و بر همین اساس نیز تاکنون نشان داده که بدون هیچ تردید و به رغم دست وپنجه نرم کردن با انبوهی از مشکلات و مداخلات، هرگز خاک ایران عزیز را برای زندگی در عافیت، ترک نخواهد کرد . . . متاسفانه جامعه ایران هنوز به این یقین نرسیده که در پس ظهور و طلوع یک کسب وکار، سال ها سخت کوشی و زحمت یک کارآفرین نهفته است . . . جوانان ایران، درصورتی که با داستان زندگی و سخت کوشی های جامعه کارآفرینی آشنا شوند، می توانند با قدرت و توان بیشتری قدم در این مسیر بگذارند . . . “

مسعود نیلی، استاد اقتصاددانشکده مدیریت و اقتصاددانشگاه صنعتی شریف : ” . . . چهل سال قبل زمانی که پا به عرصه اقتصاد گذاشتم، با اشتیاق می خواستم بدانم چگونه می توان به یک کشور توسعه یافته تبدیل شد . . . طی 40 سال گذشته آنچه یاد گرفته ام پاسخ های مختلف از زوایای متفاوت برای پاسخ به این پرسش بوده است . . . با گذشت زمان پخته تر و واقع بین تر شده ام . . . در صورت اتخاذ تدابیر درست، دستیابی به تورم و نرخ بیکاری 3 درصدی و رشد اقتصادی بیش از 5 درصدی امکان پذیر بود . . . درحالی که کشور با بیماری های مزمن اقتصادی مواجه است، سیاستگذاران در حال بر گزاری جشن های مختلف هستند و به خاطر موفقیت ها به خود آفرین می گویند . . . وقتی چشم‌هایم را باز می‌کنم و به اطرافم می‌نگرم، سیل غم‌ها به قلبم هجوم می‌آورد. آخر چطور ممکن است کشوری تا این اندازه ثروتمند، این‌گونه فقیر باشد؟ . . . چرا ما هنوز درگیر بحث‌های تمام‌نشدنی از قبیل اینکه عدالت اجتماعی بهتر است یا رشد اقتصادی-حال آنکه ما خود به هیچ‌یک دست نیافته‌ایم- یا اینکه علم اقتصاد علم است یا شبه‌علم هستیم؟ . . . ما البته چاره‌ای جز تلاش برای ساختن آینده نداریم. فردا همانی خواهد بود که خودمان می‌سازیم . . . “

https://www.magiran.com/article/4492837

https://www.khabaronline.ir/live/1876866/%D8%A8%D9%87-%D8%AF%D9%86%D8%A8%D8%A7%D9%84-%D9%BE%D8%A7%D8%B3%D8%AE-%DB%8C%DA%A9-%D8%B3%D8%A6%D9%88%D8%A7%D9%84-%D9%85%D9%87%D9%85-%DA%86%D8%B1%D8%A7-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AB%D8%B1%D9%88%D8%AA%D9%85%D9%86%D8%AF-%D8%AA%D8%A7-%D8%A7%DB%8C%D9%86-%D8%AD%D8%AF-%D9%81%D9%82%DB%8C%D8%B1

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.