برخی نکات درباره مشکلات نصب سنگهای آهکی در نما

اسکوپ کردن روشی برای نصب سنگهای گرانیتی در نماست که اصولا جذب آب پائینی دارند
1,243

برخی نکات درباره مشکلات نصب سنگهای آهکی در نما

سایت ” بهفرم کفپوش ” چنانچه در معرفی آن نیز آمده اساسا به مسائل کفپوش های ساختمانی, بویژه کفپوش های PVC و پارکت لمینیت اختصاص دارد. اما استثنائا اینبار به مشکلی درباره برخی نقاط ضعف در نصب سنگهای مرمریت در نما می پردازیم که مورد سوال برخی بینندگان سایت بوده است.

پیش از این در شرح انواع سنگهای ساختمانی اشاره کردیم که سنگهای آهکی ( از جمله مرمریت و تروارتن ) بجز بعنوان کفپوش, برای نمای ساختمانها نیز استفاده میشوند. این سنگها بر خلاف سنگهای گرانیت ( که از انواع سنگهای آتشفشانی هستند ) بجهت جذب آب بالا, نصبشان در نما حتما نیازمند اسکوپ کردن نیست و با دوغاب مناسب ماسه و سیمان به راحتی و سرعت نصب میشوند.

اسکوپ کردن روشی برای نصب سنگهای گرانیتی در نماست که اصولا جذب آب پائینی دارند

سنگ کارها قبل از شروع کار در نما, ریسمان کشی نموده و کار خود را در ارتفاع ساختمان شاغول میکنند. اما گاهی اسکلت نما به هر دلیل بدون دقت های لازم در شاغول ارتفاع و یا ریسمانی بودن هر سطح طولی  نما ( حتی نماهائی که بجهت معماری دارای شکستگی های متعدد هستند ) اجرا شده است. در این مواقع بین سنگ با نما, بیش از حد استاندارد فاصله می افتد. در چنین حالتی فاصله بیش از حد سنگ با نما مشکلاتی از جهت مالی برای نصاب بوجود می آورد که قبلا قرارداد را بصورت مترمربعی با کارفرما منعقد نموده است.

در اجرای اسکوپ کوشش میشود اتصال بین سنگ با نما محکم تر از اتصال ملاتی این دو بشود

متاسفانه در بسیاری از این موارد نصاب مجبور است یا صلاح می بیند که بجای گفتگو و مذاکره فنی و مالی با کارفرما, باصطلاح از کار بزند و بجای رعایت اصول فنی لازم در این قسمتها ( اسکوپ و اجرای منقطع دوغاب پشت سنگ ), با ریختن سیمان خشک نصب را سرعت دهد.

متاسفانه این مشکلات نصب بعدا و زمانی بروز میکند که آپارتمانها فروش رفته و دیگر اثری از سازنده نیست. وقتی قوانین نظام مهندسی مناسبی در کشور وجود نداشته و آنچه هست هم به درستی و قاطعیت اجرا نمیشود, هزینه های مترتب بر اینگونه سهل انگاری ها بناچار به دوش مالکان اینگونه آپارتمانها می افتد که در موقع خرید روحشان نیز از این مشکلات ( و هزینه ها ) باخبر نبوده است.

پیچ کردن سنگ به نما از هزینه های مازاد است که بواسطه سهل انگاری پیمانکار سازنده به خریدار تحمیل میشود

یکی از معمول ترین روش ها در این موارد, پیچ کردن سنگ به نما است که سخن درباره اصول فنی آن نیازمند فرصتی دیگر است. میگویند کار از محکم کاری هم عیب میکند ! در همین رابطه خواهیم کوشید در مطلب دیگری به این موضوع هم بپردازیم که چگونه میتوان در این موارد, بین اصول ” ایمنی ” و اصل ” صرفه جوئی در هزینه ها ” تعادل لازم را رعایت نمود.

یکی از موارد استفاده انواع سنگ, در سنگفرش خیابان هاست. ویدئو پیوست ماشین ابزار تمام اتوماتیکی را به نمایش میگذارد که بهمین منظور استفاده میشود.

https://www.instagram.com/p/BxUzY17Bc8M/
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.