نکاتی درباره الکتریسیته ساکن بر روی سطوح پارکت لمینیت

برس و شانه های پلاستیکی هم میتواند باعث ایجاد الکتریسیته ساکن در موهای خشک شوند.
2,461

نکاتی درباره الکتریسیته ساکن بر روی سطوح پارکت لمینیت

پیش از این نیز بازدیدکنندگان محترم سایت ” بهفرم کفپوش ” درباره ” برق گرفتگی ” در موقع تردد روی سطوح با پوشش پارکت لمینیت سوالاتی را مطرح نموده بودند. از آنجا که صاحب این قلم تحصیلات و تخصص خاصی در زمینه برق و الکتریسیته ندارد, آنچه بیان میشود حتما نیازمند بسط و تکمیل از سوی مهندسین برق و اشخاص با تجربه در این زمینه است.

برس و شانه های پلاستیکی هم میتواند باعث ایجاد الکتریسیته ساکن در موهای خشک شوند.

وقتی یک شانه پلاستیکی را چندین بار بر موی خود یا لباس پشمی می کشید, شانه دارای بار الکتریسته ساکن شده و قطعات کاغذ به آسانی جذب آن شده و به شانه می چسبند. همینطور وقتی یک لباس پشمی را بسرعت تن کرده یا از تن بیرون می کنید, همین حس برق گرفتگی را تجربه می نمائید که گاه همراه نور و صدای جرقه است.

با مالش یک پارچه ابریشمی یا پشمی لوله آزمایش دارای بار الکتریسته ساکن میشود.

جنس رویه پارکت لمینیت نیز بجهت تجانس با مواد پلاستیک, بر اثر اصطکاک ممکن است پتانسیل ایجاد الکتریسیته ساکن را داشته باشد. قاعدتا این مشکل وقتی بیشتر بروز خواهد کرد که لمینیت در معرض تماس و سایش با الیاف پشمی باشد. شاید مواد آکریلیک هم که بویژه در فرش های ماشینی و پتو کاربرد فراوان دارد, همین اثر را داشته باشند.

اگر این موضوع درست باشد, برای جلوگیری از ایجاد الکتریسته ساکن باید تمهیدی اندیشید که باعث کاهش اصطکاک فرش, پتو و نظایر آن با سطح پارکت لمینیت گردد. بنظر میرسد استفاده از پولیش های مخصوص چوب و لمینیت, بدین منظور موثر باشد.

سلامت و پایدار باشید.

تهران – 30 مهر 97

3 نظرات
  1. جمشید کاظم بیگی می گوید

    با سلام خدمت سرور گرامی در خصوص استفاده از پولیش لمینیت و چوب که موجب کاهش الکتریسته ساکن میشود لطفا در خصوص تهیه آن و فروشندگان مربوطه راهنمایی بفرمایید.تلفن تماس 09122799760 با تشکر

    1. behformbehform می گوید

      با سلام متقابل و تشکر از حسن اعتماد شما,
      در حد اطلاعات ما, گام نخست اجرای اصولی و فنی سیستم ارتینگ در ساختمان است. در این باره مطالب چندی در سایت درج شده که با ” جستجو ” آنها را میتوان یافت و مطالعه نمود. بطور خلاصه این سیستم شامل چاه ارت, سیمکشی ارت از چاه به جعبه اصلی تقسیم برق و اجرای سیمکشی ارت ( بصورت سری ) بین تمام پریزهای برق داخل ساختمان است.
      اجرای ارتینگ در واحدهای صنعتی و ساختمانهای بزرگ بسیار پیچیده و اساسی تر است. در ساختمانهای مسکونی که قبلا سیستم ارت برایش تدارک نشده و تنها شامل یک واحد مسکونی می باشد, میتوان بجای ” چاه ارت “, از ” میله ارت ” استفاده کرد که از جنس مس و حدودا یک متر طول دارد. این میله را در قسمتی از باغچه ساختمان که همیشه در معرض رطوبت است میکوبند. کابل ارت متصل به میله را بصورت ” روکار ” به جعبه تقسیم اصلی برق میرسانند و از اینطریق تمام پریزهای برق باصطلاح ” ارت دار ” میشوند.
      گام دوم خرید کفپوش یا لمینت های مناسبی است که هادی الکتریسیته ساکن نیستند. پولیش مخصوص, آخرین کاری است که در این زمینه میتواند مفید باشد. درباره مطالب فوق نیز مطالب متعددی در سایت وجود دارد که آنها را در بخشهای مشخصات و روشهای نصب کفپوش pvc و پارکت لمینیت میتوان یافت و جستجو نمود.
      با آرزوی موفقیت و رفع مشکل, پیشنهاد نخست ما مشورت با یک کارشناس با تجربه رشته برق است.
      سلامت و پایدار باشید.

  2. […] موارد, مطالب چندی در سایت وجود دارد. در مطلبی با عنوان ” نکاتی درباره الکتریسیته ساکن بر روی سطوح لمینیت “ در […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.