برخی نکات درباره برش کاشی و سرامیک

یک نمونه دستگاه کاشی بُر
6,985

برخی نکات درباره برش کاشی و سرامیک

بیننده محترمی موضوعی را درباره برش سرامیک با سنگ فرز پرسیده اند. از آنجا که این مطلب میتواند مورد استفاده اغلب استادکاران کاشی کار باشد, عین پرسش و پاسخ سایت ” بهفرم کفپوش ” پیوست تقدیم میگردد.

یک نمونه دستگاه کاشی بُر

پرسش :

با سلام‌آیا امکان برش دادن سرامیک با دستگاه سنگ ترس هست یا حتما باید دستگاه مخصوص باشه؟

پاسخ :

با سلام متقابل و تشکر از حسن اعتماد شما,

برش هر نوع کفپوش ( از جمله انواع کفپوش pvc و پارکت چوبی و لمینیت ) روش و ابزارهای خاص دارد.  کاشی و سرامیک بجهت لعاب رویه, بسیار آسیب پذیر بوده و به آسانی باصطلاح ” لب پَر ” میشوند. بهمین جهت برای برش کاشی و سرامیک از ابزار خاصی استفاده میشود که ” کاشی بُر ” نام دارد. حرکت تیغه کاشی بر بصورت افقی است. با این حرکت ابتدا رویه لعاب کاشی یا سرامیک را خط می اندازند و سپس با حرکت دست آنرا از محل برش می شکنند.

تیغه دستگاه فِرز دارای حرکت دورانی است و اگر باندازه کافی تیز یا دستگاه دارای تیغه مناسب نباشد میتواند باعث لب پر شدن لعاب رویه کاشی یا سرامیک گردد که بهیچوجه قابل ترمیم نیست. اما اگر استادکار مهارت کافی داشته باشد, با استفاده از تیغه الماسه مناسب که فاصله دندانه های آن حتی الامکان کم باشد میتوان سرامیک را با سنگ فرز هم برش داد. این روش سرعت کار را بالا میبرد. اما باید احتیاط نمود که لبه های سرامیک زخمی نشود.

برای برش برخی انواع کاشی و سرامیک بشرط تیغه مناسب, احتیاط و دور بالای دستگاه میتوان از فرز استفاده کرد.

برش برخی انواع کاشی و سرامیک با سنگ فرز بسیار سخت و زمانبر است. در این مواقع بشرط مهارت کافی و احتیاط میتوان از سنگ فرز استفاده نمود. ما خواهیم کوشید در کلیه موارد مربوطه به انواع کفپوش های غیر از pvc و پارکت ( چوبی و لمینیت ) در سایت ” دکوراسیون بهفرم “ بیشتر و مشروح گفتگو خواهیم کرد.

موفق باشید.

2 نظرات
  1. جوان می گوید

    عرض ادب میخام سرامیک قط ۶۰ برای میز گرد ببرم ، استادکار ماهر میتونید معرفی کتید ، ممنون میشم ججواب بدید ،تهران هستم اطراف هم میتونم ببرم

    1. مدیر سایت می گوید

      با سلام و ضمن تشکر از حسن اعتماد شما,
      برای برش های طولی و عرضی سرامیک ابزار دستی ساده ای وجود دارد که معمولا تمام استادکارهای کاشی کار از آن استفاده میکنند. ضمنا برای برخی برش ها نیز از سنگ فرز استفاده میشود که البته سرامیک را قدری ” لب پَر ” مینماید.
      برای برش های منحنی ماشین خاص برشکاری دیجیتال وجود دارد که سرامیک را طبق نقشه و بسیار تمیز و با کیفیت بریده و لبه های کار را ابزار نیز میزند. برای سفارش اینکار میتوانید به کارگاههای برشکاری مراجعه فرمائید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.