نگاهی به برخی عوامل موثر بر فروش بالای کتاب در ایران امروز

613

نگاهی به برخی عوامل موثر بر فروش بالای کتاب در ایران امروز

امروزه ” فروش ” نه تنها یک حرفه و هنر, بلکه به دانش مهمی بدل شده که پایه و اساس هر کار تولیدی است. به این ترتیب یک فروشنده موفق امروز نیاز دارد که با تازه های کتاب در زمینه فروش آشنا و از آن استفاده نماید. یکی از نویسندگان موثر در این عرصه, پیتر دراکر است که از اساتید مبرز دانش مدیریت بود و کتابهای بسیار ارزشمندی درباره  کسب و کار در شرایط گوناگون نیز تالیف نموده است.

این مطلب اگرچه جنبه عمومی دارد, اما توجه ویژه ما به کسانی است که به کسب و کار در رشته ” دکوراسیون داخلی ساختمان “ مشغول هستند. از جمله این گروهها, دفاتر معماری داخلی ساختمان, فروشگاههای تزئینات داخلی ساختمان و صنف محترم نصاب می باشند که از جمله به نصب انواع کفپوش های ساختمانی ( از جمله انواع کفپوش های pvc , پارکت چوبی و لمینیت ) اشتغال دارند.

این مطلب از مجموعه یادداشتهائی است که ما با هدف ارتقاء نگاه مدیریتی دست اندرکاران این صنف منتشر می نمائیم. در روزگاری که کار تیمی اهمیت روزافزونی یافته است و خیلی از کارها ( مثل نصب انواع کفپوش pvc ) که در گذشته جنبه فردی داشتند, بتدریج به مجموعه کارهای جمعی بدل شده اند, اینگونه مطالب آموزشی به اموری بدل شده اند که بقول معروف ” از نان شب واجب ترند “. آنچه در کار تیمی بویژه اهمیت دارد آنست که این کار بدون آموزش و بازآموزی مداوم, دیگر نمیتوانند آینده آنچنانی داشته باشد.

در شرائطی که همگان از تیراژ پائین و استقبال ناچیز از کتاب و کتابخوانی میگویند, روزنامه ” دنیای اقتصاد” در شماره 28 دی 95 خود, تحلیل جالب توجهی در اینباره دارد.

کتابفروشی های خلوت, نشانه ای از بحران بازار کتاب
                کتابفروشی های خلوت,                              نشانه ای از بحران بازار کتاب

این روزنامه با بررسی آمار فروش و تیراژ کتاب در سال 95 به این نتیجه رسیده است که بویژه کتابهائی که بر روی جلد آن نام های مشهوری وجود دارد, توفیق بیشتری برای فروش دارند. در همین رابطه از کتاب هنر شفاف انديشيدن با ترجمه عادل فردوسی پور نام میبرد که به چاپ سی و هشتم رسیده و طی 2 سال گذشته جزء پر فروشترین ها بوده است. همینطور کتاب تاريخ عشق با ترجمه ترانه علیدوستی که ظرف 2 ماه به چاپ سوم رسیده است. ترانه علیدوستی بدنبال سریال ” شهرزاد” و فیلم اسکاری ” فروشنده”, به محبوبیت قابل توجهی در جامعه دست یافته است.

 بازار سیاه کتاب : سانسور و دور زدن حقوق ناشر و مولف
                     بازار سیاه کتاب :                            سانسور و دور زدن حقوق ناشر و مولف

در این میان کتابهائی هم هست که در قالب این تحلیل نمی گنجد. کتاب ” فلسفه اخلاق کانت “ از این جمله است. دنیای اقتصاد مینویسد : ” . . . جايگاه دوم اين فهرست را نيز کتاب «فلسفه اخلاق کانت»، شصت و سومين جلد از مجموعه دانشنامه فلسفي استنفورد به خود اختصاص داد. مجموعه اي که از دو سال گذشته از سوي انتشارات ققنوس منتشر شد و بسيار مورد توجه علاقه مندان به حوزه فلسفه قرار گرفت، به طوري که به اظهار برخي کتابفروشان، مشتريان اين مجموعه طي دو سال گذشته، به طور مستمر پيگير انتشار عناوين تازه آن بوده اند که البته قيمت مناسب آثار اين مجموعه نيز تاثير غير قابل انکاري در استقبال از آن داشته است . . . “

نقش موثر افزایش تعداد نمایشگاههای کتاب در رونق بازار نشر
 نقش موثر افزایش تعداد نمایشگاههای کتاب                       در رونق بازار نشر

بنا به تحلیل ” دنیای اقتصاد” تیراژ و فروش کتاب در حال افزایش است. متن کامل یادداشت را میتوانید در همین شماره با عنوان “رشد آماري فروش در ويترين كتابفروشي ها ” مطالعه فرمائید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.