طرح مباحثی درباره نقش واردات در تولید ملی کفپوش و لمینیت

637

طرح مباحثی درباره نقش واردات در تولید ملی کفپوش و لمینیت

با سلام.

در شرایطی که تحریمها عملا وضعیتی فراهم نموده که کفپوش pvc و لمینیت های وارداتی دیگر نمیتوانند با مشابه ایرانی خود رقابت کنند, بد نیست به این موضوع بپردازیم که اصولا وقتی یک جنس ایرانی هست, چه نیازی به واردات آن می باشد ؟


ادعا و سهم ما در اقتصاد جهانی چه تناسبی با هم دارد ! ؟

این سوال را میتوان به گونه ای دیگر نیز طرح کرد که بطور کلی نقش واردات در تولید ملی مثبت یا منفی است ؟ آیا واردات باعث ایجاد انگیزه جهت تولیدات جدید ( از جمله در انواع رشته های دکوراسیون داخلی ساختمان ), به روز و با کیفیت تر نمیشود ؟ آیا واردات, بدون صرف هزینه های سنگین معمول راه اندازی خطوط جدید تولید, عملا راه را برای بازارهای جدید تولید داخلی باز نمی کند ؟

شاید این ایده به دوران استعمار کهن مربوط باشد که بدون استقلال اقتصادی, نمیتوان به استقلال واقعی در سیاست رسید. یکی از نمونه های برجسته در این مورد ابتکار مهاتما گاندی, رهبر بزرگ هند در تشویق مردم به استفاده از پارچه و لباسهای هندی در برابر پارچه و پوشاک انگلیسی بوده است.

نظام برنامه ریزی اگرچه دارای محسناتی است, اما شاید برنامه ریزی افراطی در کشورهای سوسیالیستی سابق ( بویژه اتحاد شوروی ) باعث این تصور گردید که گویا با دخالت دولتها در اقتصاد, میتوان به برخی بحرانهای ناشی از جریان خودبخودی تولید در نظام بازار غلبه کرد و باصطلاح اسب سرکش بازار را افسار زد.

قرن هجده با پیشرفت های جدی علمی ( بویژه در علم مکانیک ) مصادف است. در این قرن علم مکانیک آنچنان رواج یافت و محبوب شد که بسیاری از دانشمندان ( از جمله در علوم اجتماعی ) کوشیدند همه چیز را با اصول محدود همین علم توضیح دهند. به این ترتیب دوره ای در حیات بشر بوجود آمد که گویا انسان به زودی به کشف تمام رازهای هستی نائل خواهد آمد. از آن زمان انسان شروع به دستکاری های بیش از پیش در نظام طبیعت نموده و این موضوع هنوز هم بشدت ادامه دارد. شاید علاقمندی به نظام برنامه ریزی در اقتصاد نیز ریشه در همین بزرگ بینی داشته است.

بسیاری معتقدند تحریمهای ظالمانه اخیر آمریکا ( و لاجرم اروپا و جهان صنعتی در پیوند با بازار جهانی ) توفیق اجباری برای ملت ایران است تا یک بار و برای همیشه از وابستگی اقتصاد خود هم به نفت و اقتصاد جهانی بکاهد.

ما در اینجا تنها به طرح مسائلی پیرامون مباحث فوق پرداختیم که بویژه در شرایط امروز کشورمان نیز اهمیت خاصی یافته است. به این ترتیب خواهیم کوشید با جلب مشارکت همگانی بینندگان سایت ” بهفرم کفپوش “, این موضوع را طی چند یادداشت پی گیریم.

علاقمندان به مباحث فروش و مدیریت میتوانند مطالب و ویدئوهای آموزشی بیشتری در این زمینه را در بخش ” مسائل عمومی در زمینه های فروش, مدیریت و . . اخبار ” سایت ” دکوراسیون بهفرم ” یافته و مطالعه نمایند.

سلامت و پایدار باشید.

          تهران – 7 مرداد 98

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.