کفپوش های ساختمانی و برخی تبعات منفی غلبه مُد در صنعت ساختمان

انواع کفپوش
386

کفپوش های ساختمانی و برخی تبعات منفی غلبه مُد در صنعت ساختمان

یکی از ارکان دکوراسیون داخلی ساختمان, مسائل زیبائی شناسی است. ما در ” بهفرم کفپوش ” پیش تر نیز مطالبی درباره تاثیرات ” مُد ” بر درک عمومی از زیبائی شناسی تقدیم نموده ایم. در اینجا میخواهیم به چند نمونه منفی در این زمینه اشاره کنیم.

صنعت مُد از جمله صنایع مدرن است که نخست در صنعت پوشاک و با هدف معرفی جلوه های گوناگون زیبائی شناسی مورد استفاده قرار گرفت. به این ترتیب بینندگان مجلات مُد و تماشاگران جلساتی که بدین منظور برپا میشد, این فرصت را یافتند تا با ایده های بسیار گوناگونی از سوی طراحان لباس آشنا شوند که با استفاده از رنگها و الیاف مختلف طبیعی و مصنوعی تولید شده بود.

یکی از ایرادات که از نخست در این صنعت بچشم میخورد, استفاده و تبلیغ اندام هائی است که انگار با دستگاه کپی تراش و از روی نمونه واحد و مشخصی ساخته شده اند. در حالی که به دلائل گوناگون و قابل فهم بدن هر کس ویژگیهای خاص خود را دارد و تلاش برای تبدیل آن به شکل و شمائل ” بازار پسند ” اغلب مستلزم هزینه, رنج و . . . صرف وقت بسیار است که واقعا ضرورت چندانی ندارد ! ؟


یکی از ایرادات وارد بر صنعت مُد, عدم توجه کافی و انسانی به تفاوت های اندام مردم است !

بعنوان نمونه میتوان به تبعات منفی چیرگی ” مُد ” در نمای ساختمانها اشاره کرد. بعنوان مثال ” نمای آلومینیوم ” و ” شیشه های فریم لس ” فرصت های جدید و متفاوتی را برای نمای ساختمان ها فراهم کرده اند. هر یک از این مواد و مصالح محسنات و کاربردهای خاصی دارند که اگر بدرستی و بجا استفاده شود, میتواند جلوه خاص و متفاوتی از جمله به نمای ساختمانها ببخشد.

اما وقتی نمای خاصی در بازار مُد میشود, برخی اصرار دارند که بدون در نظر گرفتن ملاحظات مالی, فنی و . . . زیبائی شناسی, آنها نیز از همین نمای ساختمانی استفاده نمایند. به این ترتیب هزینه و . . . مشکلات حفاظت و ایمنی به ساختمان تحمیل میشود که جدا قابل اجتناب است.


اجرای نمای فریم لس شیشه ای نیاز به سازه خاصی دارد که بویژه از نظر حفاظت و ایمنی باید کاملا حساب شده باشد !

مثال دوم را از کفپوش های ساختمانی میزنیم که از پر مصرف ترین بخشهای دکوراسیون داخلی ساختمان است. ما قبلا در سایت ” بهفرم کفپوش ” یادداشتهای متعددی داشته ایم که در آن به انواع کفپوش های ساختمانی پرداخته ایم. درآنجا یادآور شده ایم که برای هر فضای معین, کفپوش خاصی مناسبتر است. در این مورد آنچه تعیین کننده است ویژگیهای فیزیکی, شیمیائی, مقاومت, قیمت و . . . زیبائی شناسی هر کفپوش خاص می باشد.

موضوع این یادداشت ” بهفرم کفپوش ” مقاومت ” سنت ” در برابر پدیده های ” نو ” نیست. به این موضوع مهم در فرصتی دیگر خواهیم پرداخت. در اینجا به همین اشاره کلی و کوتاه اکتفا میکنیم که استفاده نابجا از کفپوش هائی که بجهت بازار ممکن است در بورس باشند, بهیچوجه صحیح نیست.


پدیده های نو در معماری مدرن, الزاما منافاتی با نمادهای معماری سنتی ایران ندارد !

میگویند با آمدن هر چیز ” نو ” , آنچه ” کهنه ” است از میدان بدر میرود. این مثال حداقل در علم و . . . صنعت ساختمان مصداق ندارد. شاید استفاده از محصولی خاص در اینجا و آنجا کم یا بیشتر باشد, اما هر کالای ساختمانی ( از جمله انواع کفپوش ) بنا به طبیعت خود, ویژگی و نقاط قوتی دارد که نمیتوان آنرا بکلی از این صنعت حذف کرد !

با آرزوی سلامتی برای همه عوامل تزئینات داخلی ساختمان ( بویژه طراحان و مجریان انواع کفپوش ), ما در ” بهفرم کفپوش ” در آینده پیرامون این موضوع بیشتر و با جزئیات گفتگو خواهیم کرد.

ویدئو پیوست ابتکار یک استادکار نصاب لمینیت را برای برش زوایای گوشه ای از یک اطاق را نمایش میدهد :

https://www.instagram.com/p/CSH14lYBNfN/

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.