برخی نکات درباره نصب کفپوش بر روی سطوح شیبدار

871

برخی نکات درباره نصب کفپوش بر روی سطوح شیبدار

بیننده ای عزیز از طریق بخش دیدگاهها موردی را درباره نصب کفپوشpvc در آشپزخانه اشان مطرح نموده که به روش قدیم دارای شیب بندی بطرف کفشوی است. از آنجا که موضوع میتواند برای دیگر بینندگان سایت ” بهفرم کفپوش ” نیز مفید باشد, متن پرسش و پاسخ را اینجا نیز باشتراک میگذاریم.


اگرچه امروزه دیگر کف آشپزخانه ها را شیب نمیدهند, اما معمولا برای شیب بندی ( از جمله در پشت بام ها و تراس ) از روش ” کروم گذاری ” استفاده میشود. در چنین صورت اجرای مرحله تکمیل کف ( پوشش سنگ, موزائیک یا . . . انواع سیمانکاری ) هم آسان و تمیزتر انجام میگردد.

پرسش :

با سلام خدمت شما دوست عزیز .من می‌خوام کف آشپز خانه کفپوش بزنم و زیر کار سرامیک هستش ولی چون شیپ زیاده احساس میکنم خوب نشه و اینکه میخوام کفو کاملا صاف کنم و اون شیپ دورست کنم ..از چه نوع مصالح استفاده کنم که بهتر باشه و بعد کفپوشو نصب کنم یعنی میخوام اون مصالح رو همون سرامیک اجرا کنم

پاسخ :

با سلام متقابل و تشکر از حسن اعتماد شما,

در گذشته که خانواده ها پر جمعیت تر بود, تجهیزات آشپزی نیز اینقدر پیشرفت نکرده و معمولا برای طبخ غذا و شست و شو, آشپزخانه ها خیلی به چربی و غیره آلوده میشد. ضمنا مردم هم  اغلب یا مهمان داشتند و به مهمانی هم میرفتند و میزان پخت و پز و شستشو بسیار بیش از امروز بوده است. لذا آشپزخانه که از نظر نظافت و بهداشت اهمیت بمراتب بیشتری دارد, بسیار بیش از امروز نیازمند نظافت و شستشو بود.

بهمین جهت و بدرستی  کف آشپزخانه ها را معمولا از هر چهار گوشه بطرف کف شوی وسط شیب میدادند تا آب ناشی از شستشوی آشپزخانه سریعتر جابجا شود. امروزه معمولا کف آشپزخانه ها را یا شیب نداده یا برای کف شیب بسیار ملایمی در نظر میگیرند. به این ترتیب نظافت آشپزخانه ها نیز به روال سابق نیست و بدین منظور عمدتا از ” تیشور” استفاده میشود.  

اما اگر آشپزخانه منزلی به روال گذشته شیب بندی شده باشد, بهتر است قبل از نصب کفپوش pvc حتما برای تراز کف اقدام نمود. پیشتر نیز ضمن مطالب راجع به ” زیرسازی ” در نصب کفپوش pvc اشاره کردیم که چنین کارهائی را بهتر است به استادکاران مجرب ساختمانی ( بنا ) واگذاریم.

اگر شیب بندی کف تند باشد, بهتر است سرامیک کف را جمع کرده و بعد اصلاح زیرسازی نسبت به نصب مجدد سرامیک و آنگاه نصب کفپوش pvc اقدام نمائیم. در چنین موارد, برای صرفه جوئی در هزینه ها میتوان بجای سرامیک یا سنگ مجدد, از موزائیک بدون ساب یا سیمانکاری لیسه ای استفاده نمود. در این زمینه نیز مطالب چندی در سایت وجود دارد که از طریق بخش ” جستجو” در دسترس است.

اما اگر شیب بندی ملایم باشد, میتوان بجای جمع کردن سرامیک, از ” نرمه سیمانکاری ” برای تراز کف استفاده کرد که مخلوط مناسبی از پودر سنگ, سیمان سیاه و چسب بتون می باشد. درباره درصد ترکیب این مواد و نحوه استفاده از این نرمه نیز توضیحات کافی در بخش های مربوطه سایت وجود دارد.


برای ترمیم زیرسازی که چندان عمیق نباشد, میتوان از نرمه سیمانکاری استفاده کرد. در مواردی که زیرکار ( مثل سنگ یا سرامیک ) دارای جذب آب چندانی نباشد, میتوان از چسب بتون در آب ملات ( البته با درصدهای معین ) استفاده نمود. نرمه با استفاده از چسب بتون, عایق رطوبت نیز می باشد.

اما در مورد بخش اجرائی کار, گفته اند ” صلاح ملک خویش را, خسروان دانند ! “. ما بعنوان علاقمندان به کارهای دکوراسیون و ساختمانی, ضمن استقبال از کسانی که به بجهت اطلاعات و تجربه مایلند کارهای فنی و اجرائی منزل را خود انجام دهند, در وهله نخست از این موضوع استقبال میکنیم. اصولا هدف از راه اندازی و اداره سایت فنی و تخصصی ” بهفرم کفپوش ” نیز همین است.

تنها پیشنهاد ما به کسانی که در زمینه های گوناگون کار ساختمانی و تزئینات آمادگی و تسلط کافی ندارند آنست که در تجربه نخست سعی کنند این کار را با نظارت استادکاران ماهر هر زمینه بانجام برسانند. بقول مولانا :

هیچ قنادی نشد استادکار,

تا که شاگرد شکرریزی نشد !

با آرزوی سلامتی, امیدواریم کارتان بخوبی و موفقیت انجام شود.

یکی از مسائل مهم در سیمانکاری, محل استقرار استادکار بنا بگونه ای است که باعث فرو رفتگی در محل ایستادن یا نشستن نشود. ویدئو پیوست راهکار جالبی بدین منظور را بنمایش میگذارد :

https://www.instagram.com/p/B8oYkX-ngtB/
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.