ارتباط و تضاد واردات کفپوش با اقتصاد ملی

941

ارتباط و تضاد واردات کفپوش با اقتصاد ملی

این مطلب اگرچه جنبه عمومی دارد, اما توجه ویژه ما به کسانی است که به کسب و کار در رشته ” دکوراسیون داخلی ساختمان “ مشغول هستند. از جمله این گروهها, دفاتر معماری داخلی ساختمان, فروشگاههای تزئینات داخلی ساختمان و صنف محترم نصاب می باشند که از جمله به نصب انواع کفپوش های ساختمانی ( از جمله انواع کفپوش های pvc , پارکت چوبی و لمینیت ) اشتغال دارند.

شاید در ظاهر امر بنظر برسد موضوع ” واردات ” چه ارتباطی با مثلا صنف محترم نصاب دارد. اما وقتی توجه کنیم که این گروه نقش مهمی در ارتباط دست اندرکاران اغلب بخشهای دکوراسیون داخلی ساختمان با مصرف کننده دارند, آنگاه روشن میشود که نگاه دقیق و منطقی این گروه به موضوع ” واردات ” چقدر میتواند باعث نگاه خودباخته, خود شیفته یا منطقی به کالاهای وارداتی در عموم مردم گردد.

یکی از خواستهای مهم نهضتهای 150 سال اخیر مردم ایران, استقلال بوده است. بدیهی است بدون وجود اقتصاد ملی  سخن از استقلال حداقل خودفریبی است. در همین ارتباط مدتی است که اصطلاحی با عنوان ” اقتصاد مقاومتی ” در رسانه های رسمی کشور باب شده که بنظر میرسد مجعول همین مقوله مهم ” اقتصاد ملی ” باشد.

یکی از دلمشغولی های جدی روشنفکران میهن دوست ایران, بویژه در 70 سال گذشته, تحقیق در علل عقب ماندگی تاریخی ایران از غافله پیشرفت اقتصاد جهانی بوده و هست. همه این تحلیل ها در یک نکته اتفاق نظر دارند و آن وابستگی جدی صنعت, کشاورزی و . . . تجارت ایران بواسطه همین دوری و دیری است.


استفاده سنجیده از واردات میتواند این ” تهدید ” را به فرصتی برای رشد اقتصاد ملی بدل کند !

در بین بخش های مختلف اقتصاد, بویژه بخش ” تجارت ” همیشه و هنوز به بیشترین وابستگی از این نوع مبتلا بوده است. تحریمهای ظالمانه اخیر آمریکا مجددا به این بحث قدیمی دامن زده که بخش واردات, واقعا چه جایگاهی در اقتصاد ملی ما دارد.

در همین ارتباط, این یادداشت تنها به مبحث محدود واردات انواع کفپوش ( چه کفپوش های PVC یا پارکت لمینیت ) نظر دارد که بزعم ما نه رقیب, بلکه همکار صنعت کفپوش ایران است.

همه ما حکایت های چندی درباره نقش مهم حمایت های دولتی و مردمی در ایجاد و تقویت صنعت و کشاورزی ملی آلمان و ژاپن بعد جنگ دوم جهانی, هند بعد استقلال و . . . چین بعد اصلاحات تنگ شیائو پینگ شنیده ایم. بدنبال حوادث دیماه 96 و تلاطم جدی در بازار ارز, دولت عجولانه تصمیم گرفت با ایجاد مانع در وارات ( از جمله در مورد پارکت لمینیت و کفپوش pvc ), بزعم خود هم مانع خروج ارز از کشور و نیز تقویت صنایع داخلی مرتبط گردد.

در همین ارتباط حداقل 2 نامه اتحادیه صنف تزئینات داخلی ساختمان همینجا باشتراک گذاشته شده که ضمن تائید روح تلاش برای رشد و ارتقاء صنعت ملی کفپوش, به بخش نامه های محدود کننده فوق اعتراض شده است. در آن نامه ها بشکل مشروح و مستند اشاره میشود که همین واردات چقدر اشتغال در صنف ایجاد کرده و نیز کمبود واقعی تولید داخلی در این زمینه چقدر قابل توجه بوده و همین میتواند چه زیان هنگفتی به صنعت ساختمان کشور وارد کند.

ما در اینجا آن مسائل را تکرار نخواهیم کرد. آنچه سخن این یادداشت است, نقش مهم واردات انواع کفپوش pvc و پارکت لمینیت بر هم کیفیت, نوآوری و قیمت تمام شده محصولات داخلی در این زمینه می باشد. از این گذشته واردات نقش بسیار مهمی در تامین سلایق گونه گون مصرف کنندگانی دارد که در جهان امروز بسرعت در جریان تولیدات روز کفپوش pvc و پارکت لمینیت در تمام جهان قرار می گیرند.

اگرچه استفاده از تجربیات دیگر ملل شرط عقل می باشد, اما زیان نادیده گرفتن اینهمه تغییرات ( آنهم در عصر ارتباطات دیجیتال ) نیز کمتر از خود غره گی نیست !

علاقمندان به مباحث فروش و مدیریت میتوانند مطالب و ویدئوهای آموزشی بیشتری در این زمینه را در بخش ” مسائل عمومی در زمینه های فروش, مدیریت و . . اخبار ” سایت ” دکوراسیون بهفرم ” یافته و مطالعه نمایند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.