نگاهی به مبارزه بی پایان رویاها با محدودیت های انسانی

هنری ورزلی و همراه ثابت قدم زندگی اش
865

نگاهی به مبارزه بی پایان رویاها با محدودیت های انسانی

این مطلب اگرچه جنبه عمومی دارد, اما توجه ویژه ما به کسانی است که به کسب و کار در رشته ” دکوراسیون داخلی ساختمان “ مشغول هستند. از جمله این گروهها, دفاتر معماری داخلی ساختمان, فروشگاههای تزئینات داخلی ساختمان و صنف محترم نصاب می باشند که از جمله به نصب انواع کفپوش های ساختمانی ( از جمله انواع کفپوش های pvc , پارکت چوبی و لمینیت ) اشتغال دارند.

این یادداشت را بدانجهت در سایت ” بهفرم کفپوش ” بازنشر میدهیم که اینگونه مطالب میتواند در ارتقاء و تعمیق نگاه مجموعه ای که یک ” تیم ” را تشکیل میدهند مفید باشد. کار تیمی در روزگار ما اهمیت روزافزونی یافته است و خیلی از کارها ( مثل نصب انواع کفپوش pvc ) که در گذشته عمدتا جنبه فردی داشتند, بتدریج به مجموعه کارهای جمعی بدل شده اند که بدون آموزش و بازآموزی کار تیمی دیگر نمیتوانند آینده آنچنانی داشته باشند.

بخش اعظم مردم هرگز به استقبال حوادثی نمیروند به برهم خوردن ” راحت ” زندگی اشان بیانجامد. آنان اگر هم در عمر خود ریسکی را پذیرا میشوند, تنها در محدوده شغل و زندگی شخصی ( آنهم برای موقعیت معین و محدودی ) است. اما در این میان ” ماهی سیاه کوچولو ” هائی هم هستند که ظاهرا سرشان برای دردسر درد میکند. هرچند زمینه های  تهور و شجاعت این قبیل انسانها بسیار متفاوت است.

هنری ورزلی و همراه ثابت قدم زندگی اش

سخن درباره ارزش یا انگیزه های متفاوت این انسان های شاخص موضوع یادداشت کوتاه پیش روی نیست و نیازمند فرصت دیگری می باشد. تنها میتوان به همین پرسش بسنده کرد که اگرچه انسان ها برای امید و پایداری در سختی روزگار, زمانی بشدت نیازمند اسطوره های فوق بشری بوده اند, اما آیا هنوز هم میتوان و باید در انتظار منجی یا جوانمردانی نشست که بجز سهم خود بار کوتاهی یا بی مسئولیتی دیگران را هم بدوش کشند ! ؟

برخی از این انسانها زندگی خود ( و لاجرم خانواده اشان ) را وقف علم نموده اند. فعالان برجسته اجتماعی و . . .  انقلابیون بزرگ نیز از همین جمله اند که عمر خود را به فعالیتهای مدنی و . . . سیاسی اختصاص داده اند. پیامبران را هم از زمره همین انسانهای برجسته  میتوان شمرد که تمام زندگی خود را فدای آشنائی توده مردم با راهی نموده اند که بزعم ایشان سعادت دنیا ( و آخرت ) ایشان را در آن میدانسته اند. بنظر میرسد برخلاف گذشته ها, تعداد این قبیل مردم که آنها را با احتیاط میتوان ” آرمانگرا ” نامید بتدریج رو به کاهش است.

ماجرائی که می شنوید مربوط به نمونه متاخری از اینگونه انسانهاست. هنرلی ورزلی (Henry Worsley ) از مردم هم روزگار ما بود که در کوششی حیرت انگیز, بسال 2016 در نزدیکی اتمام سفر تنها به قطب جنوب در 55 سالگی جان بر سر کشف و شهود با قطب خود, ارنست شکلتون گذاشت.

پیاده شدن از کشتی, نقطه آغاز نبرد نابرابر گروه کوچک شکلتون با طبیعت بی امان قطب جنوب بود !

با سپاس از یک دوست, روایت زیبای این ماجرای شگفت را به نقل از کانال تلگرامی ” کانال B ” با صدای خوب آقای علی بندری باتفاق می شنویم. متن از ” نیویورکر ” نقل شده و خانم صفورا رهبری زحمت ترجمه آنرا کشیده اند.  آدرس سایت دیدینی channel  B پیوست است.

سلامت و پایدار باشید.

تهران –  15 خرداد 97

https://channelbpodcast.com/archives/7659/

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.