کار داوطلبانه, راه ورود به بازار کار کانادا

1,343

کار داوطلبانه, راه ورود به بازار کار کانادا

هر شغل و حرفه در هرکجای دنیا, علیرغم ویژگیهای خاص, دارای فصول مشترک معینی است که همه آنها را بهم پیوند میدهد. از جمله این حرفه ها که بسیار مورد نظر ماست, دکوراسیون داخلی ساختمان ( از جمله فروش انواع کفپوش pvc و پارکت لمینیت ) است.

این مطالب ذیل مجموعه مبحث مدیریت ( از جمله مدیریت کسب و کار در شرایط گوناگون ) است که ما در این بخش, بیشتر, به تفکیک و تدریج به آن خواهیم پرداخت.

این مطلب اگرچه جنبه عمومی دارد, اما توجه ویژه ما به کسانی است که به کسب و کار در رشته ” دکوراسیون داخلی ساختمان “ مشغول هستند. از جمله این گروهها, دفاتر معماری داخلی ساختمان, فروشگاههای تزئینات داخلی ساختمان و صنف محترم نصاب می باشند که از جمله به نصب انواع کفپوش های ساختمانی ( از جمله انواع کفپوش های pvc , پارکت چوبی و لمینیت ) اشتغال دارند.

این مطلب از مجموعه یادداشتهائی است که ما با هدف ارتقاء نگاه مدیریتی دست اندرکاران این صنف منتشر می نمائیم. در روزگاری که کار تیمی اهمیت روزافزونی یافته است و خیلی از کارها ( مثل نصب انواع کفپوش pvc ) که در گذشته جنبه فردی داشتند, بتدریج به مجموعه کارهای جمعی بدل شده اند, اینگونه مطالب آموزشی به اموری بدل شده اند که بقول معروف ” از نان شب واجب ترند “. آنچه در کار تیمی بویژه اهمیت دارد آنست که این کار بدون آموزش و بازآموزی مداوم, دیگر نمیتوانند آینده آنچنانی داشته باشد.

هفته نامه ” آتش”, چاپ کانادا در شماره 30 دسامبر 1906, مطلب جالبی درباره ” کار داوطلبانه”, بعنوان یکی از راههای کاریابی در کانادا دارد. بجهت آشنائی خوانندگان محترم, این یادداشت با عنوان ” کار داوطلبانه, راه ورود به بازار کانادا ” را عینا به اشتراک میگذاریم :

کانادا، سرزمینی است که سالانه تعداد قابل توجهی نیروی کار متخصص به آن وارد می‌شوند و کارشناسان بازار کار یکی از دلایل رقابتی بودن پست‌های کاری در کانادا را همین موضوع می‌دانند. در چنین شرایطی، کار داوطلبانه، کارکرد جدیدی پیدا می‌کند.

کار داوطلبانه چیست؟

داوطلب شدن به معنی کمک به یک سازمان، بدون دریافت دستمزد است. بعضی‌ها از علت اینکه چرا بعضی افراد این کار را انجام می‌دهند متعجب هستند. این در حالی است که این نوع کار در کانادا بسیار محترم و بسیار رایج است.

وقتی که در جست‌وجوی کار هستید، داوطلبانه کار کردن فواید بسیاری برایتان به همراه دارد. فواید آن حتی وقتی که در جایی مشغول به کار شدید هم پا برجاست.

اما چه کسانی بیشتر از همه در کانادا کار داوطلبانه می‌کنند؟

به غیر از مهاجرانی که به تازگی وارد کانادا شده‌اند و می‌خواهند با فضای بازار کار آشنا شوند، بازنشستگانی که به ماندن در صحنه کار و فعالیت علاقه‌مند هستند و برای خود پولی جمع کرده‌اند اغلب دوست دارند در یک کار داوطلبانه حضور داشته باشند. دانش‌آموزان هم معمولا باید زمان مشخصی را پیش از فارغ‌التحصیلی داوطلب شوند.

خود را در بازار کار پیدا کنید

دلایل مختلفی برای کار داوطلبانه وجود دارد. به عنوان فرد داوطلب، می‌توانید درحوزه‌ای که علاقه دارید تجربه کار در کانادا را کسب کنید. در واقع کار داوطلبانه این فرصت را به شما می‌دهد تا متوجه ‌شوید که آیا این شغل، با توانایی، شخصیت و روحیات شما هست یا خیر.

داوطلبان این فرصت را دارند تا ببینند یک سازمان از درون به چه شکل کار می‌کند. موقعیت داوطلبی باعث می‌شود در صورتی که کارتان را به خوبی انجام می‌دهید احساس خوبی پیدا کنید. در چنین شرایطی، ارزش خود را بیشتر می‌دانید و اعتماد به نفس بالاتری پیدا می‌کنید. کارهای داوطلبانه، شبکه ارتباطی شما را افزایش می‌دهد. این کارها آشنایان مفید و زیادی را برای شما فراهم می‌کنند.

بیشتر کارهای داوطلبانه، مستلزم صحبت کردن و کار کردن با مردم به زبان انگلیسی است. یکی از بهترین راه‌ها برای اینکه توانایی صحبت کردن، نوشتن و فهمیدن شما بهتر شود، همین کار داوطلبانه است.

کار داوطلبانه باعث می‌شود با مراجع کاری کانادایی بیشتر آشنا شوید و وقتی سابقه کار داوطلبانه در رزومه خود داشته باشید، می‌توانید از آن به عنوان سابقه کار در کانادا استفاده کنید. ضمن اینکه باعث می‌شود شما احترام و اعتبار هم بدست آورید.

هنگامی که به عنوان داوطلب، تجربه به دست آوردید و آماده کار شدید، ممکن است پیشنهادهای شغلی‌ با حقوق در همان زمینه کاری یا مشابه هم دریافت کنید.

توصیه‌هایی برای کار داوطلبانه

اگر درحوزه تخصصی خود کار داوطلبانه یافتید احتمال دارد به یافتن شغلی با حقوق منجر شود؛ فقط دقت کنید به کارفرمای‌تان اطلاع دهید که به دنبال شغلی با درآمد هستید. به دیگران اجازه ندهید تا با درخواست از شما برای انجام کار رایگان یا کاری که که حقوقش از حد نرمال در کانادا بسیار کمتر است، از شما سوءاستفاده کنند.

چگونه کار داوطلبانه پیدا کنیم؟

همه شهرهای کانادا مراکز داوطلبانه‌ای دارد که آگهی شغل‌های داوطلبانه در آنجا وجود دارند. برای مثال، مرکز داوطلبان تورنتو هر سال برای 30.000 نفر در 1.300 سازمان دولتی کار می‌یابد. داوطلبان ممکن است با کودکان، افراد مسن در خانه سالمندان و بیمارستان‌ها یا در مراکز توزیع غذای رایگان، مدارس، موزه‌ها یا مراکز فرهنگی کار کنند.

اگر شما نمی‌توانید کار داوطلبانه‌ای مرتبط با حرفه‌تان بیابید، می‌توانید در برنامه co-op ثبت‌نام کنید که شما را در یافتن شغل داوطلبانه یاری می‌کند. این فرصت‌ها توسط بسیاری از موسسه‌های آموزشی به طور رایگان فراهم می‌شوند.

ضمن اینکه به راحتی و با مراجعه به سازمانی که توجه‌تان را جلب کرده، می‌توانید کار داوطلبانه‌ مورد علاقه‌تان را بیابید.

همچنین ممکن است برای بعضی از کارهای داوطلبانه، سازمانی که برای آن کار می‌کنید بعضی از هزینه‌ها مانند: هزینه رفت‌وآمد، خوراک یا لباس مخصوص محیط کار را به شما پرداخت کند.

تجربه موفق یک مهاجر

جودیث اهل کونگوست؛ کشوری که کار داوطلبانه در آنجا رایج نیست. از هنگامی که او در سال 2001 به کانادا مهاجرت کرد، شروع به کار داوطلبانه کرد و به مرور توانست از مزایای این کار بهره ببرد.

هنگامی که او تازه به کانادا آمده‌ بود، برای داشتن تجربه کانادایی، در نزدیکی محل سکونتش مشغول انجام کارهای داوطلبانه شد. وظیفه او کمک به کارمندان برای انجام فعالیت‌های اجتماعی و کمک به ساکنین برای انجام کارهای روزانه‌شان بود. پس از مدتی، او به مرور توانست رابطه خوبی با دیگران برقرار کند و همزمان با صحبت کردن با آنها، انگلیسی خودش هم پیشرفت کرده‌ بود.

جودیث از اینکه در مرکز شهروندان داوطلب شده، استفاده‌های زیادی کرد. او با این کار تجربه کار در کانادا و داشتن دوستانی همیشگی را به دست آورد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.