اتفاقی متفاوت در بازار عرضه مسکن

726

اتفاقی متفاوت در بازار عرضه مسکن

یکی از مسائل مهم مرتبط با مدیریت بازار دکوراسیون داخلی ساختمان ( از جمله فروش انواع کفپوش pvc و پارکت لمینیت ) رونق یا رکود در بازار مسکن است. از سوی دیگر مدیریت, اگرچه دانشی مشخص است اما از جمله مبتنی بر اخبار و اطلاعات گوناگون پیرامون هر موضوع جداگانه است. ما ذیل مبحث مدیریت خواهیم کوشید درباره سایر مسائل مدیریت ( از جمله مسائل کسب و کار در شرایط گوناگون ) به تفکیک و بیشتر گفتگو کنیم.

تجربه سالهای گذشته نشان میدهد که در پی هر دوره رونق بازار مسکن, در گام نخست عرضه کنندگان پا پس کشیده و به این ترتیب با بهم زدن تصنعی تناسب عرضه و تقاضا, قیمت را بشکل حبابی بالا میبردند.

قیمت های حبابی هم تهدید و هم فرصت
قیمت های حبابی هم       تهدید و هم فرصت

افزایش قابل توجه نرخ سود, بسهم خود باعث تشویق سرمایه ها به ورود به بازار ساخت و ساز شده, بنوبه خود باعث جهش رشد بازار مسکن میشد.

به نوشته روزنامه ” دنیای اقتصاد”, اما این بار بازار مسکن با پدیده جدیدی روبرو شده است. بعد چند سال رکود, با گرم شدن تدریجی بازار مسکن, میزان عرضه نیز بشکل قابل توجهی افزایش یافته و باعث تعادل در بازار شده است. ثبات نسبی قیمت مسکن, ممکن است باعث رونق بیش از پیش بازار نیز گردد.

نمودار دوران رونق و رکود ساخت و ساز از 71 تا 91
   نمودار دوران رونق و رکود ساخت و ساز                               از 71 تا 91

ظاهرا دو دلیل برای این وضعیت وجود دارد. مشکلات مالی سازندگانی که مدتهاست با خواب سرمایه اشان در بخش مسکن مواجه اند میتواند دلیل نخست باشد. اما بنظر میرسد مشکلات مالی مردم نیز باعث شده که بازار بیش از این کشش نداشته باشد.

متن کامل تحلیل را میتوانید در ” دنیای اقتصاد”, 3 شهریور 95, ص 1 بخوانید : ” سنت شكني در بازار مسكن “

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.