روند تثبیت و بهبود قیمت جهانی نفت

478

روند تثبیت و بهبود قیمت جهانی نفت

یکی از مسائل مهم مرتبط با مدیریت بازار دکوراسیون داخلی ساختمان ( از جمله فروش انواع کفپوش pvc و پارکت لمینیت ) قیمت جهانی نفت و رونق یا رکود در این بازار است. قیمت نفت بجز تاثیر مستقیم بر بسیاری از ملزومات مرتبط با دکوراسیون داخلی ساختمان, در بودجه کشور ما بویژه نقش تعیین کننده دارد.

از سوی دیگر مدیریت, اگرچه دانشی مشخص است اما از جمله مبتنی بر اخبار و اطلاعات گوناگون پیرامون هر موضوع جداگانه, مثل نفت است. مجموعه اقتصاد هر کشور با یکدیگر ارتباط ناگسستنی دارند. این ارتباط بین اقتصاد نفت و سایر زمینه های کسب و کار کاملا روشن است. ما ذیل مبحث مدیریت خواهیم کوشید درباره سایر مسائل مدیریت ( از جمله مسائل کسب و کار در شرایط گوناگون ) به تفکیک و بیشتر گفتگو کنیم.

یک اسکله بارگیری نفت
                یک اسکله بارگیری نفت

روزنامه ” دنیای اقتصاد” در یادداشتی فشرده به فراز و فرود قیمت نفت در سالهای اخیر پرداخته, مینویسد : ” . . . در واقع اوايل سال قيمت نفت به حدود 26 دلار رسيد که کف قيمتي 13 ساله محسوب مي شد. اما ظرف 4 ماه نفت از اين کف قيمتي فاصله زيادي گرفت و در ماه ژوئن به حدود 50 دلار رسيد. با اين حال از آن زمان قيمت ها رو به کاهش گذاشت و اوايل ماه جاري ميلادي در قيمت هاي زير 40 دلار نيز معامله شد. “

هزینه های سنگین استخراج نفت از اعماق دریا
   هزینه های سنگین استخراج نفت از اعماق دریا

طی 20 سال اخیر, عوامل چندی بر قیمت جهانی نفت تاثیر داشته اند. ضعف اتحاد در سازمان اوپک, نفت شیل و برخی مشکلات بر سر راه اقتصاد جهانی از جمله عواملی بوده که باعث سقوط شدید قیمت نفت از 2013 شد. بسیاری از کارشناسان نفتی معتقدند, دوران نفت بالای 100 دلار برای همیشه سپری شده و کشورهائی که اقتصاد خود را عمدتا بر پایه درآمدهای نفتی سرشار قرار داده بودند, اکثرا به فکر جایگزین راههای جدید کسب درآمد افتاده اند.

بنظر میرسد بعد از افت شدید و ناپایدار, قیمت نفت تقریبا در حدود 50 دلار تثبیت شده است. براین اساس استخراج نفت شیل هم که با قیمتهای قبل, غیراقتصادی شده بود, مجددا رونق گرفته و تعداد دکل های استخراج نفت شیل آمریکا هم اکنون به 481 رسیده است.

هزینه نسبتا بالای استخراج نفت شیل
     هزینه نسبتا بالای استخراج نفت شیل

بنظر میرسد جهان وارد دوره ای از ثبات قیمت نفت شده باشد که عملا میتواند در کشور ما باعث رونق معین ساخت و ساز  نیز گردد.

متن کامل یادداشت را میتوانید در ” دنیای اقتصاد” 25 مرداد 95, ص 11 بخوانید : ” تغيير فاز سريع در بازار نفت “

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.