افزایش قیمت اوراق تسهیلات 110 میلیون تومانی خرید مسکن

782

تحلیل متفاوتی از تاثیر کاهش سود سپرده های بانکی بر افزایش قیمت اوراق

یکی از مسائل مهم مرتبط با مدیریت بازار دکوراسیون داخلی ساختمان ( از جمله فروش انواع کفپوش pvc و پارکت لمینیت ) رونق یا رکود در بازار مسکن است. از سوی دیگر بازار ساختمان در تمام جهان, ارتباط جدی با مسائل بانکی ( از جمله میزان و نرخ تسهیلات ساخت یا خرید مسکن ) دارد.

به این ترتیب مدیریت, اگرچه دانشی مشخص است اما از جمله مبتنی بر اخبار و اطلاعات گوناگون پیرامون هر موضوع جداگانه است. ما ذیل مبحث مدیریت خواهیم کوشید درباره سایر مسائل مدیریت ( از جمله مسائل کسب و کار در شرایط گوناگون ) به تفکیک و بیشتر گفتگو کنیم.

کاهش اخیر نرخ سود سپرده های بانکی, ظاهرا باعث 2 تحلیل متفاوت درباره نقش آن در رونق یا تمدید رکود بازار مسکن شده است. درباره نقش مثبت این اقدام, قبلا مطلبی را در همین ستون به اشتراک گذاشته ایم.

نقش مثبت اوراق در رونق بازار مسکن
 نقش مثبت اوراق در رونق بازار مسکن

روزنامه ” دنیای اقتصاد” امروز در یادداشتی تحلیلی, به آثار منفی این اقدام پرداخته است. به نوشته این روزنامه, افزایش قیمت اوراق تسهیلات 110 میلیون تومانی مسکن طی روزهای اخیر, از تبعات مستقیم ” کاهش دستوری” نرخ سود سپرده هاست. آمار نشان میدهد که بعد از کاهش سود سپرده ها, 15 درصد از سپرده های نزد بانک مسکن به اختصاص به این وام داشته, توسط سپرده گذاران حقیقی و حقوقی از بانک بیرون کشیده شده است.

بانک مسکن برای جلوگیری از تداوم افزایش قیمت اوراق, دست به 2 اقدام زده است. تمدید اعتبار اوراق سال 93 بمدت 6 ماه و پیگیری برای جایگزینی منابع جدید, 2 اقدامی است که برای جلوگیری از کسری عرضه اوراق در بازار اندیشیده شده است.

بنظر میرسد آنچه در این یاداشت مغفول واقع شده, افزایش استقبال از اوراق 110 میلیون تومانی خرید مسکن می باشد که در کنار عدم افزایش عرضه, باعث افزایش قیمت اوراق در بازار شده است.

متن کامل این یادداشت را میتوانید در ” دنیای اقتصاد” 19 مرداد 95, ص 1 بخوانید : ” اخلال دوم در بازار مسكن “

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.