برخی عوامل موثر بر بازار مسکن

510

برخی عوامل موثر بر بازار مسکن

زمین و مسکن, دهها سال است که بعنوان یکی از مطمئن ترین راههای سرمایه گذاری در ایران محسوب میشوند. اما با این وجود این روند همیشه حالت یکسانی نداشته است. این بازار زمانی بشدت رونق داشته و معمولا در بین هر دو دوره رونق, مدتی راکد بوده است.

اطلاعات موجود حاکی از رقم بالای نقدینگی موجود در جامعه بوده که امروزه رقم آنرا حدودا یک میلیون میلیارد تومان تخمین میزنند. این حجم عظیم نقدینگی که در شرائط مناسب میتواند فرصتی بینظیر برای رشد اقتصادی کشور باشد, در صورت عدم شرائط مناسب ممکن است باعث گسترش بورس بازی در زمینه های مختلف گردیده و بجهت قیمت های حبابی, بازار را بکلی بی ثبات نماید.

مقایسه نقدینگی سالهای 70 تا 83
         مقایسه نقدینگی سالهای 70 تا 83

یکی از زمینه هائی که همیشه برای صاحبان سرمایه جذاب بوده, فعالیت های تجاری و واردات بوده است. از جمله عواملی که باعث شده فعالیتهای تجاری نیز محدودتر گردند, تغییرات سریع در قوانین و تعرفه های گمرکی است که باعث عدم امکان برنامه ریزی برای صاحبان سرمایه تجاری میشود.

تغییرات سالانه مقررات گمرکی
    تغییرات سالانه مقررات گمرکی

از سوی دیگر مدتهاست که به دلائل گوناگون, سرمایه ها میل آنچنانی بسمت تولید صنعتی و کشاورزی ندارند. مجموعه این شرائط, در کنار وجود حجم انبوه نقدینگی, باعث شده بازار مسکن  همواره در معرض خطر بورس بازی, قرار داشته باشد.

مبادی واردات کشور
                 مبادی واردات کشور

از دیگر مواردی که بعد از انقلاب و بویژه پس از خاتمه جنگ هر از گاه موضوع بورس بازی قرار گرفته, سکه و ارز بوده است.

بورس بازی روی سکه بهار آزادی
            بورس بازی روی سکه بهار آزادی
بورس بازی روی ارز
                    بورس بازی روی ارز

اما بجز این موارد, آنچه نقش درجه اولی بر بازار مسکن شهری دارد تناسب بین عرضه و تقاضا و نیز محدودیت زمین شهری است که سازندگان را بسمت مرتفع سازی سوق داده است.

مرتفع سازی در شهرها
                مرتفع سازی در شهرها

بر اساس آمار در سالهای اخیر, سالیانه یک میلیون جوان به سن ازدواج میرسند که به جمع خانوارهای متقاضی مسکن افزوده میشود. رکود سالهای اخیر این تناسب را بتدریج باعث شده این تناسب به زیان تقاضا بهم بخورد.

نیازهای مسکن جوانان تازه ازدواج کرده
         نیازهای مسکن جوانان تازه ازدواج کرده

از سوی دیگر تمایل به لوکس سازی در 3 ساله اخیر باعث شده میزان عرضه مسکن مورد تقاضای طبقات متوسط و پائین جامعه بیش از پیش کاهش یابد.

لوکس سازی های اخیر در شهرها
           لوکس سازی های اخیر در شهرها

از دیگر عوامل موثر بر ساخت و ساز, فرسودگی طبیعی ساختمانهائی است که طی سالهای دهه 50 و 70 ساخته شده اند. این دو مقطع بالاترین سرعت رشد مسکن شهری را در سالهای اخیر داشته است. امروزه آن ساختمانها دارای عمر بالای 40 و 20 پیدا کرده و هم بواسطه نوع ساخت و مصالح مصرفی و نیز بواسطه معماری متداول امروز, نیازمند نوسازی هستند. تعداد اینگونه ساختمان ها بویژه بسیار زیاد است که باعث شده امر ” مشارکت در ساخت” به بازار بسیار سودآوری برای بنگاههای معاملات ملکی تبدیل شود.

موقعیت و مشکلات نوسازی در بافت فرسوده شهرها
      موقعیت و مشکلات نوسازی در بافت                               فرسوده  شهرها

در شرایطی که بسیاری از کسب و کارها, با کسادی مواجه است, تقریبا هیچ خیابانی را در شهرهای بزرگ نمیتوان یافت که دارای چندین بنگاه معاملات ملکی نباشد که اغلب نیز در همسایگی یکدیگر واقع شده اند.

این مطلب اگرچه جنبه عمومی دارد, اما توجه ویژه ما به کسانی است که به کسب و کار در رشته ” دکوراسیون داخلی ساختمان “ مشغول هستند. از جمله این گروهها, دفاتر معماری داخلی ساختمان, فروشگاههای تزئینات داخلی ساختمان و صنف محترم نصاب می باشند که از جمله به نصب انواع کفپوش های ساختمانی ( از جمله انواع کفپوش های pvc , پارکت چوبی و لمینیت ) اشتغال دارند.

این مطلب از مجموعه یادداشتهائی است که ما با هدف ارتقاء نگاه مدیریتی دست اندرکاران این صنف منتشر می نمائیم. در روزگاری که کار تیمی اهمیت روزافزونی یافته است و خیلی از کارها ( مثل نصب انواع کفپوش pvc ) که در گذشته جنبه فردی داشتند, بتدریج به مجموعه کارهای جمعی بدل شده اند, اینگونه مطالب آموزشی به اموری بدل شده اند که بقول معروف ” از نان شب واجب ترند “. آنچه در کار تیمی بویژه اهمیت دارد آنست که این کار بدون آموزش و بازآموزی مداوم, دیگر نمیتوانند آینده آنچنانی داشته باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.