نکات مهم در انتخاب کفپوش لمینیت

1,829

در انتخاب کفپوش لمینیت عوامل گوناگونی دخیل است که اگر همگی و بدرستی مورد مطالعه و مقایسه قرار گیرد, آنگاه شما قادر خواهید بود با توجه به بودجه و سلیقه خود, بهترین انتخاب ممکن را انجام دهید. از جمله عواملی که باید قبلا مورد توجه قرار گیرد کاربری آن اطاق یا فضاست. حداقل نظافت پذیری, رنگ, بودجه , روحیات و سن و سال ساکنین یا ارباب رجوع, موقیت فرهنگی منطقه و . . . از جمله دیگر عواملی است که قبل از انتخاب باید در موردش فکر کرد. ما سعی میکنیم این مسائل را در ادامه برای شما تشریح نمائیم.

مسلما این نوشته ها بدون مشارکت شما, هرگز کامل نخواهد بود. این سایت موقعیتی است برای راهنمائی, تذکرات و نیز پرسشهای مربوطه شما, تا بدین ترتیب کم کم بتوان از این سایت بعنوان سایت مرجع اطلاعات و انتخاب مناسبترین کفپوش لمینیت استفاده کرد.

عوامل موثر در انتخاب کفپوش لمینیت

در انتخاب کفپوش لمینیت مناسب برای هر فضا, عوامل گوناگونی موثر است. برخی از فضاها بشرح زیر تقسیم بندی میشوند. تقدم و تاخر موارد زیر ربطی به ارجحیت مورد ندارد :

۱کاربری فضا 

۲بودجه مالی

۳موقعیت جغرافیائی

۴جنسیت

۵سن و سال

۶میزان سلامت جسمی و روانی

۱از نظر کاربری فضا, موارد زیر را میتوان از هم مشخص نمود. جزئیات کاربری هر گروه و دسته, در انتخاب نوع کفپوش مناسب تاثیر بسزا دارد :

الف ) فضاهای مسکونی , که شامل اطاق های نشیمن, خواب, پذیرائی, کتابخانه و . . . می باشند. راهرو های دسترسی, راه پله ها, سرویسهای بهداشتی و پاسیو از دیگر جاهائی از فضای مسکونی است که هریک کاربری متفاوتی از یکدیگر دارند.

ب ) فضاهای اداری , که خود از نظر میزان تردد و تشخص سیاسی, یا اجتماعی و اقتصادی, ممکن است با هم بسیار متفاوت باشند. در برخی ادارات, فضاهائی که جنبه استراحت, تشریفات یا پذیرائی خاص داشته, کاربری متفاوتی از دیگر فضاهای آن ادراره خاص دارند. ممکن است در هر اداره فضاهائی برای پذیرائی از مهمانان خارجی در نظر گرفته شده باشد که البته در انتخاب نوع کفپوش موثر است.

پ ) فضاهای تجاری , که ممکن است شامل مغازه و فروشگاههای کوچک تا بسیار بزرگ باشد. در فضاهای تجاری هم ممکن است فضاهائی خاص برای کاربری ادراری, استراحت و پذیرائی لحاظ شود.

ت ) فضاهای آموزشی , که بنا به سن و سال و شرائط سلامتی و روانی کسانی که در آن به تحصیل مشغولند به دسته های مختلف تقسیم میشوند. مهد کودک ها, دبستان و دبیرستان و دانشگاه, موسسات آموزشی خاص ( از جمله برای ناتوانان و کم توانان جسمی و روانی ) از جمله اینگونه فضاها بشمار میروند. ممکن است بنا به دلائلی هر فضا بجهت جنسیتی یا . . . نیز نیاز به جداسازی محدود یا کامل داشته باشد.

ث ) فضاهای ورزشی , منظور ما در اینجا مکانهای ورزشی کوچک و متوسط است. استادیوم های بزرگ و کوچک ورزشی مورد بحث ما در اینجا نیست. چنانچه میدانید هر رشته ورزشی, بخصوص در سنین مختلف و در پسران و دختران, ویژگی های خاصی دارد که بهمین دلیل فضای خاص خود را می طلبد.

در هریک از گروههای فوق ممکن است تداخل هائی وجود داشته باشد که در انتخاب نوع کفپوش مناسب باید آنرا لحاظ نمود. فی المثل در فضاهای آموزشی ممکن است فضاهائی محدود برای ورزش, استراحت, پذیرائی و . . . مورد نیاز باشد. این موضوع در تمام گروههای فوق صادق است.

۲ هر فضا, از نظر منبع تامین مالی ممکن را به یک دسته وابسته باشد. مکان های دولتی, خصوصی, عمومی و خیریه, از جمله این دسته بندی ها می باشند.

برخی فضاها بجز هزینه اولیه و نگهداری, ممکن است دارای درآمد خاص خود هم باشند. تصمیم گیری در مورد حداقل بودجه مورد نیاز مسلما ارتباط زیادی با این موضوع دارد. ممکن است در مواردی هزینه ها را به چند بخش کوتاه مدت, میان مدت و بلند مدت تقسیم کرد و در هر مرحله بودجه لازم را به تناسب افزایش داد. در هر صورت بنظر میرسد داشتن برنامه و دیدگاه بلند مدت برای جلوگیری از هرگونه خرج دوباره, ضروری باشد.

۳موقعیت جغرافیائی هر فضا نیز بر تصمیم گیری برای انتخاب کفپوش مناسب, موثر است. عوامل مختلفی ممکن است در این بخش مد نظر قرار گیرد.

بخشی از این عوامل, میزان دما, رطوبت و سایر متغیرهای محیطی و جوی می باشند. فرهنگ, دین, آداب و رسوم, از جمله دیگر عواملی است که در موقعیت های جغرافیائی گوناگون احتمالا متفاوتند.

۴ و ۵ – زنان و مردان, در سنین مختلف, ویژگی های گوناگونی دارند که با توجه به فرهنگ هر قومیت, ممکن است تفاوتهای معینی با یکدیگر داشته باشند. در سنین مختلف و در جنسیت های گوناگون, نیاز به شادابی, شلوغی یا سکوت, رنگ و . . . کاملا از هم متفاوت است.

برای انتخاب یک کفپوش لمینیت مناسب و خوب, بهتر است تمام این پارامتر ها مورد دقت قرار گیرد.

۶ جدا از مسائل اخلاقی و انسانی, کم توانان و ناتوانان جسمی و روحی, بخشی قابل توجه از پتانسیل هر ملت را برای رشد و توسعه, تشکیل میدهند.در دنیای ما که دیگر هیچ گروه اجتماعی را در انزوا نگه نمیدارند, لازم است ورود هر دسته از خانواده به اجتماع, در هر مرحله با دقت های معینی از نظر محیط همراه باشد.

در این مورد بویژه لازم است در انتخاب شرایط محیطی کسانی که ممکن است در یک یا چند مورد از حواس پنجگانه, دچار کم یا ناتوانی های معینی باشند, در سنین مختلف حتما دقت کافی صورت گیرد. این بخش های جامعه, همانقدر که برای رشد طبیعی نیازمند حضور کافی و موثر در اجتماع هستند, لازم است از اعتماد بنفس مناسب نیز برخوردار باشند. همانگونه که هر موفقیت و پیروزی, اعتماد بنفس اینگونه اشخاص را دوچندان میکند, هر ضربه و شکست هم ممکن است تاثیر سوئی بر اعتماد بنفس آنان بگذارد.

محیط زندگی, آموزش, کار, ورزش, تفریح و . . . کسانی که مشکلات معین روحی و فکری دارند, نیز باید مناسب میزان سن, جنسیت و . . . استعداد و اعتماد بنفس آنان باشد تا بتوان نتیجه لازم از آن را امید داشت.

مجموعه تمام ویژگی هائی که مختصرا به آن اشاره شد, مواردی است که در انتخاب کفپوش لمینیت مناسب باید لحاظ گردند.
رنگ

یکی از مسائل مهم در انتخاب کفپوش لمینیت, رنگ است. در انتخاب رنگ, بجز سلیقه باید نکات دیگری را نیز در نظر داشت. برخی از این نکات عبارتند از : کاربری, زمان و وسعت

با وجودی که سلیقه, نقش اساسی در انتخاب رنگ دارد, اما هر فضا اقتضاء خاصی دارد که در انتخاب رنگ باید در نظر داشت. برای روحیه کودکان, در فضاهای مخصوص ایشان رنگ های شاد بیشتر لازم است.

برای فضاهای مخصوص کودکان انتخاب طیف رنگهای شاد در افزایش روحیه آنان بسیار موثر است.

اطاق خواب و فضاهای مختص استراحت, با رنگ های تند ( باصطلاح ” جیغ” ) چندان همخوان نیست. در این فضاها رنگ هائی باید استفاده شود که باعث آرامش فرد یا افراد میگردد.

اطاق های کار, مطالعه و کتابخانه , نیاز به رنگهائی دارند که باعث نشود تمرکز اشخاص بهم بخورد. برخی برای این فضاها, رنگهای تیره تر را ترجیح میدهند. با توجه به شخصیت و روحیات متفاوت انسان ها, مسلما نمیتوان برای همه رنگ های معینی را پیشنهاد کرد. اما لازم است هر کس در تعیین رنگ اینگونه فضاها, دقت نماید که چه رنگی بیشتر باعث تمرکز او میشود و باصطلاح حواسش را پرت نمیکند.

طیف رنگ های گردوئی از جمله رنگهائی است که برای اطاق های خواب و مطالعه بسیار استفاده میشود.

اطاق های پذیرائی در منازل و ادارات, کاربرد های گوناگونی دارد. روحیات و مهمانانی هم که پذیرائی میشوند, گاه متفاوت است. اما آنچه مهم است, توجه کافی به روح پذیرائی در این فضاهاست. پذیرائی میتواند اهداف گوناگونی داشته باشد. لذا در انتخاب رنگ و مبلمان این فضاها باید توجه داشت که در مواقع لزوم به آسانی و سهولت قابل تغییرات باشد. گاهی نور پردازی, پرده ها و تزئینات جنبی اطاق و view بیرون اطاق این تغییرات مختصر را عملی میکنند.

اطاق پذیرائی باید هم معرف شخصیت میزبان و نیز مناسب هدف مهمانی و روحیات مهمان یا مهمانان باشد. لذا چیدمان و رنگ اطاق پذیرائی, امری بسیار شخصی است.

فصل و زمان از دیگر نکات مهم موثر بر انتخاب رنگ است. برخی رنگ ها را گرم و برخی را برعکس سرد می نامند. این موضوع با وجودی که تا حدی شخصی است, اما تابع برخی اصول روانشناسی نیز می باشد که بهتر است در انتخاب رنگ لحاظ شود.

معمولا رنگ های روشن, باعث میشوند فضا وسیعتر بنظر برسد. برعکس رنگهای تیره, فضا را جمع و جور تر می نمایند. متراژ هر آپارتمان یا اداره و . . . از مواردی است که قبل از انتخاب رنگ بهتر است در نظر گرفته شود. گاهی نیاز داریم فضا, کمی صمیمی یا رسمی تر باشد. در هر یک از این موارد, میتوان رنگ های مختلفی را در نظر داشت. این موضوع تا حدودی به انتظار و کاربرد هر فضا نیز مرتبط است.

طیف رنگ های کرم, از جمله رنگهائی است که باعث میشود فضای خانه یا محل کار وسیعتر بنظر آید.

در مورد انتخاب رنگ مسایل بیشتری نیز وجود دارد. مباحثی که بصورت سرفصل اشاره شد, تنها این هدف را داشت که ذهن ما را در موقع انتخاب, کمی بیشتر به تعمق وا دارد. همانقدر که وسواس بیش از حد میتواند خرید را به کاری واقعا دشوار تبدیل کند, بی توجهی و انتخاب سَرسَری هم میتواند باعث دلزدگی یا پشیمانی سریع گردد. رعایت تعادل در اینمورد, هم باعث صرفه جوئی در وقت و نیز احساس رضایت خاطر بیشتر در خریدار و فروشنده میگردد. یک فروش خوب, فروشی است که هر دو طرف از آن احساس مثبتی داشته باشند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.