بیمار محتضر اقتصاد کشور را دریابیم!

دخالت موثر و پیگیر مبتنی بر شناخت تمام عوامل, میتواند مانع عملکرد کور اقتصاد گردد!
769

بیمار محتضر اقتصاد کشور را دریابیم!

 

بیش از 2 ماه است که نرخ ارز بشکل بی رویه ای رو به افزایش نهاده است. به این ترتیب اقتصاد کشور که پیش از این نیز درگیر رکود طولانی بود, دچار سردرگمی مضاعف گردیده و همان انگیزه ناچیز دست اندرکاران بخش تولید و بازرگانی هم دچار آسیب جدی شده است.

دخالت موثر و پیگیر مبتنی بر شناخت تمام عوامل, میتواند مانع عملکرد کور اقتصاد گردد!

یادداشت انتقادی و خواندنی اول بهمن روزنامه ” دنیای اقتصاد ” با عنوان ” عاقبت دستكاري نرخ سود ” به همین موضوع اختصاص دارد. اقتصاد یک کشور مجموعه بهم پیوسته ای است که برای اصلاح اساسی و تحرک آن باید تمام عوامل ذیربط دست به دست هم دهند. والا تصمیمات کتابی که در اطاق های دربسته و بدون کمترین مشورت با فعالان واقعی عرصه تولید و اقتصاد کشور اتخاذ میگردد, حتی میتواند نتیجه عکس داشته باشد.

به همین جهت کاهش قابل توجه نرخ سود بانکی, بدون رفع دهها و صدها مانع اقتصادی و غیراقتصادی ( از جمله فساد و تنبلی مفرط نظام اداری ) نه تنها باعث کوچ سرمایه های راکد بانکی بسوی تولید و رونق اقتصاد نشد, بلکه عملا به بورس بازی روی ارز ( و کمی هم مسکن ) انجامیده است.

دخالت دولت در اقتصاد تنها در شرایطی مثبت و موثر است که مبتنی بر مجموعه عوامل واقعی موثر بر اقتصاد هر کشور باشد. نسخه برداری های نسنجیده و غیرخلاق, در اقتصاد نیز همچون  دیگر عرصه های اجتماعی, سیاسی و . . . فرهنگی کارآئی ندارد !

سلامت و پایدار باشید.

تهران – 2 بهمن 96

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.