درباره موکت

1,762

قبل از تولید موکت, تولید انواع گلیم و جاجیم در ایران مرسوم بود. سابقه صنایع دستی گلیم بافی همزمان و شاید پیشتر از صنایع فرش دستباف بوده باشد. اما تولید انواع موکت همزمان و کمی بعد از تولید فرش ماشینی باب شد.

 سرعت پیشرفت صنعت نساجی در 40 سال اخیر باعث شده تولید موکت نیز بسیار متحول گردد. امروزه انواع موکت از نظر جنس, رنگ و طرح, ضخامت و طول پرز, نرمی, مقاومت سایشی و . . . در عرض های مختلف, بصورت رول یا قطعه در بازار وجود دارد. با وجودی که در حال حاضر تعداد کارخانه های تولید موکت نیز همانند کارخانه های فرش ماشینی بسیار زیاد است, موکت وارداتی نیز بازار خاص خود را دارد.

از خصوصیات قابل توجه موکت, آسانی برش آن با هر شکل و به هر زاویه است. برای پوشش کامل سالن, اطاق و فضاهائی که دارای بریدگی , انحناء و زوایای متعدد بوده و لازم است از هرگونه بازگشت صدا ( اکو ) در آنها جلوگیری شود, موکت گزینه ای بسیار مناسب است.

نصب موکت بسیار سریع و آسان است. این کار توسط چسب فوری صورت میگیرد. موکت بواسطه ضخامت و انعطافی که دارد, بر خلاف پارکت, لمینیت و کفپوش pvc , قبل از نصب, نیازی به زیر سازی آنچنانی ندارد. این موضوع در مورد موکتهای ضخیم,  بیشتر صادق است.

یکی از ویژگیهای مشترک فرش و موکت قابلیت جذب گرد و خاک است. فرش و موکت را اصطلاحا ” خاک گیر” مینامند و بهمین جهت برخلاف سنگ و سرامیک نیاز به نظافت مدام ندارد. موکت باعث تثبیت حرکت فرش روی آن میگردد تا باصطلاح زیر پا جابجا نشود.

از آنجا که سایت ” بهفرم کفپوش “ عمدتا به مسائل انواع کفپوش pvc و پارکت ( پارکت چوبی و پارکت لمینیت ) اختصاص دارد, علاقمندان به دیگر کفپوش های ساختمانی ( از جمله انواع موکت ) را  به مطالعه مطالب سایت ” دکوراسیون بهفرم “ دعوت میکنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.