درباره فرش

1,294

درباره فرش

فرش از قدیمی ترین صنابع دستی ایران است که بشدت با فرهنگ ما نیز عجین است. بعد از سالهای 1345 و رشد قابل ملاحظه صنایع در ایران, بتدریج کارخانه های فرش ماشینی نیز در ایران پا گرفت. اوایل مقاومت زیادی جهت استفاده از فرش ماشینی بجای دستباف وجود داشت. اما بویژه بعد از سال 57 و رشد جمعیت جوان استفاده از این فرش ها جهش بسیار زیادی داشت. از جمله مزیت های رقابتی فرش ماشینی, قیمت مناسب تر آن بود که خرید آنرا برای اغلب طبقات جامعه میسر میساخت.

در سالهای اخیر در تولید انواع فرش ماشینی تنوع زیادی از نظر جنس, ضخامت, فشردگی , رنگ, طرح و ابعاد بوجود آمده است. بدین ترتیب برای هر سطح درآمد و سلیقه, با توجه به محدوده ای که برای فرش در نظر گرفته اند, فرش های مناسبی در بازار موجود است. تعداد کارخانه های فرش ماشینی که اوایل به دهها میرسید, امروز شامل هزاران کارخانه است که در نقاط مختلف ایران به تولید مشغول اند.

چنانچه قبلا ذکر شد, با گسترش شهر نشینی فرهنگ استفاده از فرش هم تغییر قابل ملاحظه ای نموده است. امروزه که استفاده از انواع مبل راحتی و پذیرائی تقریبا عمومیت یافته , فرش تنها بخشی از پوشش کف هر فضا را بخود اختصاص میدهد.

امروز اغلب خانواده های شهری برای صرف نهار,تماشای تلویزیون, گفتگو و مهمانی از مبلمان و صندلی استفاده میکنند. اما با این وجود میزان راحتی و استراحتی که در نشستن بر روی فرش, پاها را دراز کردن و درازکشیدن بر آن وجود دارد, قابل قیاس با هیچیک از مبلهای راحتی نیست. بهمین جهت تقریبا منزلی در ایران وجود ندارد که صاحبخانه بخشی از آن را برای استراحت بهتر به فرش اختصاص نداده باشد.

فرش بواسطه راحتی, گرمای خاص, عایق بودن در برابر صدا و حرارت و . . . نیز زیبائی و قرابتی که با روح ایرانی دارد, مسلما همیشه جایگاه خاص و منحصر بفردی در خانه ایرانی خواهد داشت.

امروزه علاوه بر فرش دستباف و ماشینی ایرانی, انواع فرشهای مدرن وارداتی نیز در بازار یافت میشوند که دارای جنس, طرح و رنگ و ابعاد گوناگون می باشند. دنیای امروز, دنیای تنوع بیسابقه سلیقه هاست و به این ترتیب عملا شرائطی در بازار وجود دارد که هر سلیقه, با هر میزان از بودجه مالی میتواند خواست خود را از میان دهها محصول نسبتا مشابه و همطراز انتخاب نماید. مفهوم مد در دنیای امروز نسبت به گذشته تفاوت اساسی کرده و چیزی بنام مدِ روز, تقریبا دیگر بی معنی شده است. انسانهای امروز بیش از همیشه تمایل دارند به آن سبک و سیاق زندگی کنند که خودشان دوست دارند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.