نکاتی درباره نصب سنگ گرانیت ایستاده

6,932

نکاتی درباره نصب سنگ گرانیت ایستاده

روش صحیح نصب سنگ گرانیت

چنانچه اشاره شد نصب سنگ های گرانیتی بواسطه آبکش کم, نیازمند دقت بیشتری است. درباره نصب سنگ گرانیت در کف جداگانه مطالبی گفته شد. اینجا میخواهیم درباره شیوه نصب صحیح این سنگ بشکل ایستاده نکاتی را بعرض برسانیم.

سنگ گرانیت بصورت ایستاده, معمولا در نمای ساختمان یا بدنه های داخلی پارکینگ, راهرو و راه پله ها, لابی ساختمان و . . . اجرا میگردد. برای نصب ایستاده این سنگ معمولا 2 شیوه پیچ کردن و اسکوپ استفاده میشود. از آنجا که بر خلاف نصب کف در نصب ایستاده میزان درگیری سنگ و ملات ناچیز است, بجهت جلوگیری از سقوط احتمالی سنگ ( بویژه در نمای ساختمان), رعایت این روش ها حائز اهمیت ایمنی بسیار می باشد.

پیچ کردن سنگ گرانیت هرچند روش مطمئنی است, اما نیازمند دقت هائی است که باید توسط نصاب اعمال شود. برخی از این موارد بشرح زیر است :

پیچ لازم حتما باید از نوع گالوانیزه و نیز باصطلاح ” دنده درشت” باشد. پیچ های غیرگالوانیزه روی سنگهای ایستاده از آنجا که در معرض باران و برف, یا شستشوی بیشتر قرار دارند بزودی دچار زنگ زدگی میشوند که هم باعث ضعف پیچ شده و نیز روی کار را زشت مینماید.

برای پیچ کردن سنگ های گرانیتی از آنجا که بآسانی سوراخ نمیشوند, معمولا از دریل های ضربه ای استفاده میشود که به آن ” دریل چکشی” میگویند. باید دقت نمود که ضربات دریل باعث جا کن شدن سنگ از ملات پشت آن نگردد.

جای پیچ روی سنگ, میتواند نمای کار را زشت نماید. برخی بعد از پیچ کردن, جای پیچ را با بتونه مخصوص پر میکنند. اینکار باعث میشود در مواقع نیاز نتوان بآسانی پیچ را بازکرد. ازسوی دیگر معمولا بتونه و سنگ را نمیتوان یک رنگ از کار در آورد و این خود باعث لکه شده سطح روی سنگ بعد از اتمام کار خواهد شد.

پیچ کردن سنگ نما در ارتفاع
   پیچ کردن سنگ نما در ارتفاع
پیچ کردن سنگ به دیوار
             پیچ کردن سنگ به دیوار

مناسبترین روش نصب سنگ گرانیت ایستاده, اسکوپ کردن است. در این روش پشت سنگ را توسط دستگاه فرز, در 4 قسمت وسط طول و عرض سنگ شیار داده و سیمی را بین دو طرف مقابل هم حلقه نموده, محکم میکنند. سپس قطعه ای سنگ ( ترجیحا مرمریت یا تراورتن) را با چسب سنگ به مرکز سنگ میچسبانند. بطوری که سیم اسکوپ روی این قطعه سنگ قرار گیرد. با این ترتیب دوغاب پشت سنگ, عملا با سیم اسکوپ درگیر شده و سنگ هیچگاه از جای خود لق نمیشود. سیم مناسب اسکوپ, سیم آرماتوربندی است.

شیار جهت سیم اسکوپ
               شیار جهت سیم اسکوپ
یک روش برای اجرای سیم اسکوپ
     یک روش برای اجرای سیم اسکوپ

قبل از دوغاب, سنگ گرانیت ایستاده را معمولا توسط گچ در چهار کنج آن مهار مینمایند. مرحله بعد پر کردن فاصله بین دیوار و سنگ توسط دوغاب ( مخلوط ماسه و سیمان) می باشد. جهت تسریع در خشک شدن دوغاب, لازم است از مقداری سیمان خشک استفاده کرد که به آن اصطلاحا ” خشکه” میگویند. یکی از مسائل مهم در اجرای اصولی اسکوپ, عدم استفاده بیش از حد از سیمان خشک بعد از دوغاب است.

نمونه فلزی جایگزین سنگ چسبی
  نمونه فلزی جایگزین سنگ چسبی
نمونه سنگ اسکوپ شده
            نمونه سنگ اسکوپ شده

آخرین مرحله نصب, بندکشی است که چند روز بعد از نصب صورت میگیرد. مناسبترین زمان بندکشی, وقتی است که دوغاب پشت سنگ خود را کاملا گرفته, ولی هنوز خشک نشده باشد. بندکشی باعث یکپارچه شدن سطح نما و جلوگیری از آسیب پذیری لبه های سنگ میشود.

اگر تمام مراحل اسکوپ بخوبی و بنحو صحیح انجام شود, سنگ گرانیت ایستاده مقاومت مناسبی در برابر ضربه و باد و باران داشته و به آسانی نخواهد افتاد.

2 نظرات
  1. اسفند می گوید

    خسته نباشی مفید بود یاد گرفتم.

    1. behformbehform می گوید

      خواهش میکنیم. ممنون.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.