عوامل موثر در انتخاب کفپوش

مناسبترین زیرکار برای نصب کفپوش pvc , سطوح تثبیت شده است.
1,208

در انتخاب کفپوش مناسب برای هر فضا ( از جمله انواع کفپوش pvc و پارکت لمینیت ), عوامل گوناگونی موثر است. برخی از فضاها بشرح زیر تقسیم بندی میشوند. تقدم و تاخر موارد زیر ربطی به ارجحیت مورد ندارد :

1- کاربری فضا 

2- بودجه مالی

3- موقعیت جغرافیائی

4- جنسیتی

5- سن و سال

6- میزان سلامت جسمی و روانی

1- از نظر کاربری فضا, موارد زیر را میتوان از هم مشخص نمود. جزئیات کاربری هر گروه و دسته, در انتخاب نوع کفپوش مناسب تاثیر بسزا دارد :

الف ) فضاهای مسکونی , که شامل اطاق های نشیمن, خواب, پذیرائی, کتابخانه و . . . می باشند. راهرو های دسترسی, راه پله ها, سرویسهای بهداشتی و پاسیو از دیگر جاهائی از فضای مسکونی است که هریک کاربری متفاوتی از یکدیگر دارند.

ب ) فضاهای اداری , که خود از نظر میزان تردد و تشخص سیاسی, یا اجتماعی و اقتصادی, ممکن است با هم بسیار متفاوت باشند. در برخی ادارات, فضاهائی که جنبه استراحت, تشریفات یا پذیرائی خاص داشته, کاربری متفاوتی از دیگر فضاهای آن ادراره خاص دارند. ممکن است در هر اداره فضاهائی برای پذیرائی از مهمانان خارجی در نظر گرفته شده باشد که البته در انتخاب نوع کفپوش موثر است.

پ ) فضاهای تجاری , که ممکن است شامل مغازه و فروشگاههای کوچک تا بسیار بزرگ باشد. در فضاهای تجاری هم ممکن است فضاهائی خاص برای کاربری ادراری, استراحت و پذیرائی لحاظ شود.

ت ) فضاهای آموزشی , که بنا به سن و سال و شرائط سلامتی و روانی کسانی که در آن به تحصیل مشغولند به دسته های مختلف تقسیم میشوند. مهد کودک ها, دبستان و دبیرستان و دانشگاه, موسسات آموزشی خاص ( از جمله برای ناتوانان و کم توانان جسمی و روانی ) از جمله اینگونه فضاها بشمار میروند. ممکن است بنا به دلائلی هر فضا بجهت جنسیتی یا . . . نیز نیاز به جداسازی محدود یا کامل داشته باشد.

ث ) فضاهای ورزشی , منظور ما در اینجا مکانهای ورزشی کوچک و متوسط است. استادیوم های بزرگ و کوچک ورزشی مورد بحث ما در اینجا نیست. چنانچه میدانید هر رشته ورزشی, بخصوص در سنین مختلف و در پسران و دختران, ویژگی های خاصی دارد که بهمین دلیل فضای خاص خود را می طلبد.

در هریک از گروههای فوق ممکن است تداخل هائی وجود داشته باشد که در انتخاب نوع کفپوش مناسب باید آنرا لحاظ نمود. فی المثل در فضاهای آموزشی ممکن است فضاهائی محدود برای ورزش, استراحت, پذیرائی و . . . مورد نیاز باشد. این موضوع در تمام گروههای فوق صادق است.

2- هر فضا, از نظر منبع تامین مالی ممکن را به یک دسته وابسته باشد. مکان های دولتی, خصوصی, عمومی و خیریه, از جمله این دسته بندی ها می باشند.

برخی فضاها بجز هزینه اولیه و نگهداری, ممکن است دارای درآمد خاص خود هم باشند. تصمیم گیری در مورد حداقل بودجه مورد نیاز مسلما ارتباط زیادی با این موضوع دارد. ممکن است در مواردی هزینه ها را به چند بخش کوتاه مدت, میان مدت و بلند مدت تقسیم کرد و در هر مرحله بودجه لازم را به تناسب افزایش داد. در هر صورت بنظر میرسد داشتن برنامه و دیدگاه بلند مدت برای جلوگیری از هرگونه خرج دوباره, ضروری باشد.

3- موقعیت جغرافیائی هر فضا نیز بر تصمیم گیری برای انتخاب کفپوش مناسب, موثر است. عوامل مختلفی ممکن است در این بخش مد نظر قرار گیرد.

بخشی از این عوامل, میزان دما, رطوبت و سایر متغیرهای محیطی و جوی می باشند. فرهنگ, دین, آداب و رسوم, از جمله دیگر عواملی است که در موقعیت های جغرافیائی گوناگون احتمالا متفاوتند.

4 و 5 – زنان و مردان, در سنین مختلف, ویژگی های گوناگونی دارند که با توجه به فرهنگ هر قومیت, ممکن است تفاوتهای معینی با یکدیگر داشته باشند. در سنین مختلف و در جنسیت های گوناگون, نیاز به شادابی, شلوغی یا سکوت, رنگ و . . . کاملا از هم متفاوت است.

برای انتخاب یک کفپوش مناسب و خوب, بهتر است تمام این پارامتر ها مورد دقت قرار گیرد.

6- جدا از مسائل اخلاقی و انسانی, کم توانان و ناتوانان جسمی و روحی, بخشی قابل توجه از پتانسیل هر ملت را برای رشد و توسعه, تشکیل میدهند.در دنیای ما که دیگر هیچ گروه اجتماعی را در انزوا نگه نمیدارند, لازم است ورود هر دسته از خانواده به اجتماع, در هر مرحله با دقت های معینی از نظر محیط همراه باشد.

در این مورد بویژه لازم است در انتخاب شرایط محیطی کسانی که ممکن است در یک یا چند مورد از حواس پنجگانه, دچار کم یا ناتوانی های معینی باشند, در سنین مختلف حتما دقت کافی صورت گیرد. این بخش های جامعه, همانقدر که برای رشد طبیعی نیازمند حضور کافی و موثر در اجتماع هستند, لازم است از اعتماد بنفس مناسب نیز برخوردار باشند. همانگونه که هر موفقیت و پیروزی, اعتماد بنفس اینگونه اشخاص را دوچندان میکند, هر ضربه و شکست هم ممکن است تاثیر سوئی بر اعتماد بنفس آنان بگذارد.

محیط زندگی, آموزش, کار, ورزش, تفریح و . . . کسانی که مشکلات معین روحی و فکری دارند, نیز باید مناسب میزان سن, جنسیت و . . . استعداد و اعتماد بنفس آنان باشد تا بتوان نتیجه لازم از آن را امید داشت.

مجموعه تمام ویژگی هائی که مختصرا به آن اشاره شد, مواردی است که در انتخاب کفپوش مناسب باید لحاظ گردند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.