برخی نکات درباره کفپوش های مقاوم در برابر الکتریسیته ساکن

834

برخی نکات درباره کفپوش های مقاوم در برابر الکتریسیته ساکن

یکی از موارد بعد نصب کفپوش pvc و پارکت لمینیت که بسیار مورد سوال است, حالت برق گرفتگی در موقع تردد بر آنست. برای نمونه یکی از بینندگان از طریق بخش دیدگاههای سایت موردی را مطرح نموده که عینا پیوست است.

پرسش :

با سلام

در سازمانی که بنده فعالیت دارم یک قسمت را پارکت کردندد اما متاسفانه در ترددها برق گرفتگی هنگام لمس وسایل فلزی به شدت زیاد شده از دستگیره درب گرفته تا سیستم ومیز وصندلی چند رشته شبکه مسی هم نصب کردند اما نشد واین باعث گردید از اجرای پارکت در طبقات دیگر جلوگیری شود .ایا راه حل علمی برای این معضل وجود دارد .سپاسگزارم

پاسخ :

با سلام متقابل و ضمن تشکر از حسن اعتماد شما,

با وجودی که تاسیسات برقی و مکانیکی مهمترین بخش مورد استفاده بهره بردار است, اما متاسفانه در صنعت ساختمان ( حداقل ایران ) عنایت کافی بدان وجود ندارد. اگرچه بویژه در پروژه های بزرگتر, طبق معاهدات پیمانکار موظف است مهندسین مجربی برای مدیریت و نظارت بر طراحی و اجرای بخشهای غیرسیویل در استخدام داشته باشد, اما در پروژه های عمرانی مهندسین برق, مکانیک و صنایع معمولا در مقابل سرپرست کارگاه ( که عمدتا از میان مهندسین عمران انتخاب میشوند) تقریبا بلا اراده اند.


استفاده از کفپوش های مقاوم در برابر الکتریسیته ساکن, بویژه در اجرای کفپوش سالنهای صنعتی بسیار اهمیت دارد !

در معماری نیز معمولا توجه لازم به نقطه نظرات فنی و اجرائی مهندسین برق و مکانیک نمیشود. هرجا لازم باشد در فضائی صرفه جوئی شود, معمولا اولین گزینه فضای داکت ها و ارتفاع طبقات منفی یک و موتورخانه هاست که مسیر اصلی اجرای تاسیسات ساختمان می باشد.

بهمین جهت است که معمولا مشکلات وقتی رو میکند که بهره برداری از ساختمان ها آغاز میشود و تازه آنگاه همه متوجه میشوند که ساختمان, تهویه مناسب ندارد و . . . سیستم ارتینگ ( earthling ) بدرستی یا اصولا انجام نشده است. البته موضوع در سالنهای صنعتی قدری متفاوت است و علاوه بر اجرای صحیح سیستم ارتینگ, استفاده از کفپوش های pvc مقاوم در برابر الکتریسته ساکن هم ضروری است.

درباره مسائل الکتریسیته ساکن و ” سیستم  ارتینگ ” در ساختمان قبلا مطالبی در سایت ” بهفرم کفپوش ” درج شده که با جستجو میتوانید آنها را یافته و مطالعه فرمائید. در مواردی که این سیستم در اجرای برق ساختمان لحاظ نشده, باید از کفپوش و لمینیت هائی استفاده کرد که هادی الکتریسیته ساکن نباشند. ممکن است در انتخاب کفپوش ( از جمله نوع پارکت لمینیت ) نیز اشتباه صورت گرفته باشد.

پیشنهاد میکنیم در اینمورد با فروشنده تماس بگیرید. حتما توجه دارید که اصل اول در هر کار علمی, حفظ خونسردی است.

سلامت و پایدار باشید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.