اطلاعاتی درباره کفپوش PVC – پنج

703

برخی مباحث درباره کفپوش مناسب فضاهای باز

در مقدمه بخش اول از این سلسله یادداشتها اشاره شد که این مطالب پیشتر در سایت ” بهفرم کفپوش ” منتشر شده و قصد ما از بازنشر خلاصه ای از اطلاعات و ملاحظات درباره مشخصات, زیرسازی و نصب کفپوش pvc , یادآوری نکات مهم آن یادداشتها است که شاید مطالعه اشان, بواسطه حجم قابل ملاحظه و فرصت محدود, برای برخی مقدور نباشد.

بدینوسیله میکوشیم ضمن آنکه مصرف کننده با مطالعه و دقت دست به انتخاب میزند, اهالی محترم صنف تزئینات داخلی ساختمان اعم از مدیران ( تولیدکننده و دست اندرکاران واردات ), فروشنده ها و نصاب های زحمتکش کفپوش و لمینیت ) به اطلاعات فنی و تخصصی لازم در حیطه کسب و کار خویش دسترسی آسان داشته باشند.

در این قسمت به ملاحظاتی درباره کفپوش فضاهای باز( ازجمله کفپوش های pvc ) میپردازیم. چنانچه در مقدمه 31 فروردین 98 گفتیم, برای اطلاعات کاملتر در این زمینه میتوانید از طریق گزینه ” جستجو” به مطالب مرتبط در بخشهای ” مشخصات و روشهای نصب کفپوش pvc و پارکت لمینیت مراجعه فرمائید. سخن ما در این یادداشت تنها بر فضاهای باز منازل متمرکز است. مسائل فضاهای باز شهری ( چه تجاری , تفریحی یا عمومی ) مسائلی بسیار پیچیده و فنی تر است.


یکی از وظایف سازمانهای زیباسازی در شهرداری ها, طراحی مبلمان شهری متناسب در هر محل و منطقه و شهر است !

شاید مهمترین ویژگی فضاهای باز منازل نسبت به فضاهای محصور, آنست در این فضاها نمیتوان کنترل جدی روی تغییرات ناگهانی و شدید دما و رطوبت داشت. این فضاها معمولا در معرض تابش شدید و مستقیم نور خورشید بوده و در مقابل انواع باد و طوفان و بارندگی ها تقریبا بلادفاع می باشند.

درگذشته که مردم شهرها اغلب در خانه های شخصی نسبتا وسیع زندگی میکردند, شاید موضوع کفپوش فضاهای باز ( از جمله کفپوش های مناسب pvc ) از چنین اهمیتی برخوردار نبود. اما در زندگی های امروز که به دلائل گوناگون اکثریت مردم شهرها مجبورند در آپارتمانهای باصطلاح نُقلی روزگار بگذرانند, حداکثر استفاده از فضاهای باز مشاعات اهمیت بیش از پیش یافته است.

مسلما یکی از ملزومات استفاده توام با لذت از هر فضا, زیبائی و راحتی آنست. موضوع مهم دیگر, هزینه و دوام کفپوش ( از جمله کفپوش های pvc ) است. تجربه نشان داده که گردآوری هزینه های مشاعات معمولا کار آسانی نیست. لذا باید در انتخاب نوع کفپوش باید دقت نمود که این موضوع به بار مضاعف بر زندگی خانواده ها بدل نشود.

در فضاهای شهری, سازمان خاصی در شهرداری ها بنام ” زیبا سازی ” وجود دارد که با توجه به بافت جمعیتی هر منطقه ( از جمله درآمد, فرهنگ, قومیت و مذهب ), بصورت کارشناسی درباره همه جنبه های مبلمان شهری ( از جمله رنگ, جنس و طرح ) تصمیم میگیرد.


یکی از بهترین مصالح برای کفپوش فضاهای باز, چوب های فراوری شده ( ترمو ) است !

بنظر میرسد در زمینه انتخاب کفپوش مناسب فضاهای باز منازل ( از جمله کفپوش های pvc ) نیز بهتر است کار را به کاردان سپرد. متاسفانه اغلب مردم مشورت با دفاتر معماری و تزئینات داخلی ساختمان را هزینه اضافی میدانند. اما وجهی که ساکنین یک مجموعه آپارتمانی برای اینکار هزینه میکنند, دقیقا صرفه جوئی در هزینه های مادی و روحی است که انتخابهای غیرکارشناسی کفپوش ( از جمله برای فضاهای باز ) در آینده به ساکنین آن مجموعه تحمیل خواهد کرد.

معماری داخلی ساختمان دارای مباحث بسیار متنوعی است و بهتر آنست که در هر زمینه مهندسین معماری طرف مشورت قرار گیرند که دانش و تجربه لازم در آن زمینه ( مثلا معماری فضاهای کودکان, کهنسالان و . . . ) را دارند.

یکی از اشکالات جدی اتحادیه های اصناف در ایران, بی توجهی جدی نسبت به صدور و عدم بازبینی دائم پروانه کسب کسانی است که بهرجهت صلاحیت فنی یا . . . کار ( از جمله در صنف دکوراسیون داخلی ساختمان ) را ندارند. فروشگاههای تزئینات داخلی ساختمان نیز در این زمینه کم لطف اند. بسیاری از مدیران این فروشگاهها نیز به اشتباه اینچنین می اندیشند که استفاده دائم یا موردی از یک یا چند مهندس معمار با تجربه در زمینه های متفاوت رشته ساختمان, بار اضافی بر هزینه های معمول اداره یک فروشگاه یا دفتر تزئیناتی است.

قصد این یادداشت تنها پرداختن به رئوس مطالبی درباره کفپوش های مناسب فضاهای باز منازل ( از جمله کفپوش های pvc ) می باشد. همانگونه که بالاتر اشاره شد, برای اطلاعات بیشتر میتوان به یادداشتهای مرتبط در سایت ” بهفرم کفپوش ” مراجعه نمود. طرح سوالات مشخص و موردی بینندگان نیز در غنای این مجموعه یادداشتها حتما موثر است.

سلامت و پایدار باشید.

           تهران – 20 خرداد 98

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.