آیا راهی برای واردات ملزومات اساسی صنعت ساختمان باز شده است ؟

759

آیا راهی برای واردات ملزومات اساسی صنعت ساختمان باز شده است ؟

در سالهای اخیر کفپوش pvc و پارکت لمینیت, مثل بسیاری از ملزومات دکوراسیون داخلی ساختمان, به جمله نیازهای اساسی صنعت ساختمان افزوده شده است. به این ترتیب دست اندرکاران ساختمان, بنا به منطقه و بودجه, از انواع کفپوش pvc و پارکت لمینیت بهره میبردند که بخش قابل توجه آن از محل واردات تامین میشد. این پوشش کف زیبا ضمن جذب مناسبترمشتری, باعث تسریع قابل توجه در فروش واحدهای تکمیل شده بود. به این ترتیب با سرعت در برگشت سرمایه, میرفت که صنعت ساختمان از رکود طولانی شده این سالها نجات یابد.


انواع کفپوش pvc و پارکت لمینیت بجهت جذب مناسبتر مشتری و تسریع در فروش واحدهای ساختمانی تکمیل شده, باعث سرعت بازگشت سرمایه در این صنعت مادر میشود.

اما متاسفانه با رشد قابل توجه نرخ ارز از بهمن 96 ( و نیز بازگشت معضل تحریم ها ) این روند با مشکل جدی مواجه شد. در این میان افزایش شدید قیمت مسکن هم در شرایط گرانی عمومی کالاها و محدودیت درآمد اکثریت مردم مزید علت گشت و این صنعت را که میرفت جانی دوباره  بگیرد, بازهم بکلی از نفس انداخت.

ظاهرا تصويب نامه مورخ 25 بهمن سال 97 هيات وزيران, امیدهائی را بوجود آورده تا واردات کفپوش pvc و پارکت لمینیت دوباره به غلطک بیفتد. مطابق این مصوبه هر واردکننده میتواند بدون انتقال ارز تا سقف 300 هزار دلار اقدام به ثبت سفارش و واردات مواد اولیه  نماید. در همین رابطه روزنامه ” دنیای اقتصاد ” در گزارشی مینویسد : ” . . . گمرك ايران تاكيد كرده است كه استفاده از روش بدون انتقال ارز براي هر بازرگان، تنها يك بار و براي يك پرونده امكان پذير خواهد بود. از سوي ديگر استفاده از بند 9 ماده 38 آيين نامه اجرايي مقررات صادرات و واردات مرتبط با واردات مواد اوليه، قطعات و ملزومات ضروري خطوط توليد تا پايان سال 1398 و صرفا براي تعرفه هاي مجاز امكان پذير است. در اين راستا بررسي درخواست مجوز ارزي پرونده ها، بر عهده سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان ها گذاشته شده است.  همچنين بنا بر اعلام گمرك ايران، بازرگانان بايد قبل از اظهار كالا در گمرك، اطلاعات منشا ارز را در سامانه جامع تجارت ثبت و كد ساتا را دريافت كنند، در غير اين صورت امكان ترخيص كالا از گمركات براي آنها وجود نخواهد داشت “.

متن کامل این گزارش با عنوان ” گشايش واردات بدون انتقال ارز ” در صفحه یک شماره امروز این روزنامه بچاپ رسیده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.