سخنی درباره هزینه و ضرورت تجدید کفپوش منازل اجاری

قانون باید ابزاری برای بهبود و تسهیل زندگی اجتماعی باشد !
801

سخنی درباره هزینه و ضرورت تجدید کفپوش منازل اجاری

 

با توجه به تعداد قابل توجه آپارتمانهای اجاری در شهرهای بزرگ, بسیاری از سوالات رسیده به سایت مربوط به کسانی است که مالک واحد مربوطه نبوده و ضمن علاقمندی و نیاز به تجدید یا نوسازی کفپوش منزل, از نظر تامین هزینه با مالک به تفاهم نرسیده اند. نمونه ای از این سوالات پیوست است.

قانون باید ابزاری برای بهبود و تسهیل زندگی اجتماعی باشد !

پرسش :

سلام،کف خونه ای که من توش مستاجرم موزاییک شده،میخام با کمترین هزینه یه سالن ۲۰ متری رو کف پوش بزنم،آیا امکان داره بدون چسبکاری این کارو انجام داد؟ هزینه چقدر میشه؟

پاسخ :

بجز برخی واحدهای نوساز, اغلب آپارتمانهای اجاری شهرهای بزرگ معمولا مستعمل بوده و نیاز به بازسازی کمابیش دارند. از سوی دیگر بسیاری از مالکین این واحدها از آنجهت مجبور به اجاره ملک خریداری شده که در موقع خرید با کسری موجودی یا هزینه های پیش بینی نشده قابل توجهی مواجه گردیده اند.

از سوی دیگر کم توجهی ( یا گاه بی مسئولیتی ) برخی مستاجرین باعث شده و میشود که مالک در هزینه نوسازی انگیزه آنچنان نداشته باشد. در گذشته وقتی مستاجری جابجا میشد, در بهترین حالت مالک با رنگ آمیزی سطحی در و دیوارها میکوشید جلوه مناسبتری برای ملک مورد اجاره فراهم نماید و اغلب هزینه و گرفتاری های اساسی ( از جمله مشکلات معمول تاسیسات ) عملا بدوش مستاجر جدید می افتاد.

پیشنهاد نخست ما کوشش و صبوری برای تفاهم است. همانقدر که سرمایه مالک در طول اجاره آپارتمان عملا متعلق به مستاجر است, هزینه های مستاجر برای ملک نیز عملا همانجا صرف میشود. مالک و مستاجر باید بدانند که در هزینه های ملک اجاری, واقعا دو جیب وجود ندارد و سرهم بندی مسائل تنها دور ریختن پول و هزینه های دوباره و چندباره است.

اگر این دیدگاه بین طرفین بوجود آید, در این صورت هزینه ها سنجیده, حساب شده, با برنامه و درازمدت تر انجام خواهد شد. گاهی با کمی هزینه بیشتر میتوان موردی را اصولی و اساسی تر اصلاح یا نوسازی نمود. به این ترتیب پیشنهاد ما نوعی مشارکت در هزینه ها است که در تناسب با انصاف و طول استفاده مفید هر مورد معین باشد.

متاسفانه مانند بسیاری مسائل دیگر, در اینمورد هم قوانین موجود بسیار کهنه و ناکارآمد می باشند. لذا تا زمان ” نوسازی ” و به روز شدن قوانین ” مالک و مستاجر ” چاره ای بجز تفاهم موردی هر مالک و مستاجر بنظر نمیرسد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.