نکاتی درباره چیدمان کفپوش پارکت لمینت در انبار

چیدمان مربعی
2,795

نکاتی درباره چیدمان کفپوش پارکت لمینت در انبار

 

کار انبار از برخی جهات شبیه فوتبال است. بخش اعظم زمان و انرژی بازیکنان عالی فوتبال نه در زمانی که توپ را در اختیار دارند, بلکه در ” بازی بدون توپ ” می گذرد. کار اصلی انبار, آن بخشی است که معمولا از نگاه غیرحرفه ای قابل مشاهده نیست. کار تخلیه و بارگیری که بجهت ظاهر و شکل آن بقول معروف همیشه ” تو چشم ” است, بهیچوجه قابل مقایسه با زمان و انرژی نیست که در خارج از این ساعات صرف مرتب کردن انبار میشود.

یکی از مسائل مهم در انبارداری کفپوش پارکت لمینت, دقت در ارسال بار مطابق یک سریال تولید واحد است. آنان که در کار رنگ ( چوب, نساجی و . . . ) بوده اند, میدانند علیرغم تمام امکانات توزین و سنجش نمیتوان یک رنگ واحد را در دو زمان با فاصله دقیقا مشابه هم ساخت. بهمین جهت لازم است سفارش هر مشتری تنها از یک سریال تولید ( batch number ) واحد باشد. این موضوع از جمله در مواقعی اهمیت پیدا میکند که یک مشتری با کسری کار مواجه شده و باید دقت نمود که بجز کدِ رنگ, سریال تولید کسری کار نیز مشابه سفارش نخست باشد.

هر بار جدید که به انبار میرسد ( چه تولیدی یا وارداتی ) مسلما سریال تولید متفاوتی از گذشته دارد. به این ترتیب یکی از کارهای همیشگی انبارداری, پیش کشیدن کدهای با سریال تولید قدیمی تر و جایگزین نمودن آن با کفپوش لمینت های با سریال تولید جدید است.

بنظر میرسد مناسبترین روش چیدمان در انبارهای مرکزی کفپوش پارکت لمینیت,چیدمان مربعی است. این روش از اینجهت هم اقتصادی است که از ارتفاع انبار استفاده بهینه میشود. اما برای اینکار رعایت چند اصل ضروری است :

کفپوش,کفپوش لمینت,انبارداری پارکت لمینت
                          چیدمان مربعی

یک ) زیرِکار ردیف اول حتما باید شرایطی داشته باشد که در صورت آبریزش و رطوبت, آسیبی به کارتن مقوائی کفپوش پارکت لمینت نرسد. پیشنهاد ما استفاده از پروفیل آهنی است که بصورت نرده ای و قطع مربع به طول کمی بزرگتر از کفپوش ساخته شده باشد. اگر این پروفیل با رنگ اپوکسی عایق شود مناسبتر خواهد بود.

دو ) در چیدن کارتن های کفپوش پارکت لمینیت باید دقت نمود که استاندارد فشار روی کارتن های زیرین رعایت شود. پیشنهاد میشود این کار با کسب اطلاع از بخش فنی کارخانه تولیدکننده همراه باشد تا از فشار بیش از حد به پارکت های زیر ممانعت گردد. با توجه به جنس, اصولا این تعداد در مورد پارکت لمینیت بیشتر از کفپوش های pvc است.

             نمونه ای از پروفیل های مشبک

یکی از روش های جلوگیری از فشار, استفاده از تخته های مشبک چندلائی یا poly wood است که فشار بر سطح را تقسیم می نماید. این تخته ها را میتوان بین هرچند ردیف گذاشت تا از فشار موضعی زیاد بر پارکت لمینیت های زیرین جلوگیری شود.

                 نمونه تخته poly wood

سه ) یکی از نکات ایمنی مهم در چیدمان ارتفاعی, رعایت اصل شاغولی است که باعث میشود مرکز ثقل کفپوش پارکت لمینیت های برهم چیده شده در مرکز مربع بوده و باصطلاح چپ نشود. بدین منظور بهتر است محل چیدمان هر کد پارکت لمینیت را با استفاده از قوطی پروفیل سبک ( مثلا 3 * 3 ) خانه بندی کرد. بهتر است فاصله بین هر دو قوطی کمی بیشتر از طول پارکت لمینیت و اصطلاحا همراه کمی خلاصی ( یا بادخور) باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.