مقایسه کوتاه بازار ساخت و ساز ایران و کشورهای پیشرفته غرب

1,134

مقایسه کوتاه بازار ساخت و ساز ایران و کشورهای پیشرفته غرب

تسهیل وام های بانکی با نرخ پائین و زمان بازپرداخت طولانی از مهمترین اهرم های رونق همیشگی بازار ساخت و ساز

یکی از مسائل مهم مرتبط با مدیریت بازار دکوراسیون داخلی ساختمان ( از جمله فروش انواع کفپوش pvc و پارکت لمینیت ) رونق یا رکود در بازار مسکن است. استفاده از تجربه دیگر کشورها در بازار مسکن, میتواند حامل اطلاعات ارزنده ای برای اقتصاد ما باشد که با استفاده خلاق از آن تجربیات و تطبیق آن با شرایط خاص اقتصاد ایران, به تحولی جدی در بازار مسکن کشورمان دست یابیم.

به این ترتیب مدیریت, اگرچه دانشی مشخص است اما از جمله مبتنی بر اخبار و اطلاعات گوناگون پیرامون هر موضوع جداگانه است. ما ذیل مبحث مدیریت خواهیم کوشید درباره سایر مسائل مدیریت ( از جمله مسائل کسب و کار در شرایط گوناگون ) به تفکیک و بیشتر گفتگو کنیم.

در نگاهی به بازار ساختمان در ایران و غرب, نخستین تفاوت بارز افت و خیز ( تلورانس) شدید این بازار در ایران در مقایسه با بازار نسبتا متعادل ساخت و ساز در غرب است.

بجز روند مشخص و متعادل رشد اقتصادی, مسلما وجود تسهیلات مناسب برای خرید مسکن از دلائل مهم این رشد طبیعی است. با توجه به میزان و سن جمعیت هر کشور, طبیعی است که رشد ساخت و ساز نیز باید تناسب معینی با نیازهای جمعیتی آن کشور داشته باشد. در اینصورت بهمان نسبت که جوانان آماده ازدواج و تشکیل خانواده میگردند, ساختمان سازی نیز با همان روند پیشرفت می نماید. در چنین نظام برنامه ریزی, نه چیزی بنام بحران و نه تورم مسکن وجود نخواهد داشت. در این حالت قیمت ها نیز روندی طبیعی دارند.

انبوه سازی یکی از راههای کاهش قیمت مسکن
 انبوه سازی یکی از راههای کاهش قیمت مسکن

اما در ایران همیشه شرائط به گونه ای دیگر بوده است. اگر به منحنی فروش, قیمت و ساخت و ساز مسکن 50 ساله اخیر در شهرهای بزرگ – بویژه تهران – نظر کنیم, این منحنی همواره با افت و خیز بسیار شدید مواجه بوده و معمولا کمی پیش و تا مدتی پس از دوره های رونق ساخت و ساز, قیمتها نیز بشدت رشد داشته اند. ساخت و ساز در فاصله هر دو دوره رونق, مدتی بالنسبه بلند دچار رکود شده و مجددا بعد از مدتی دوره رونق تندی را آغاز نموده است. بخشی از دورانهای رکود ساخت و ساز معمولا با کاهش معین قیمت نیز همراه بوده است. به این ترتیب بورس بازی روی زمین و مسکن, همیشه از موارد بسیار سودآور سرمایه گذاری شهری در ایران بوده و هست.

منحنی ساخت و ساز 20 ساله اخیر تهران
      منحنی قیمت مسکن در 20 ساله اخیر 

شرائط پایدار اقتصادی, از جمله ساخت و ساز, باعث میشود که سرمایه گذار ( سازنده, خریدار و فروشنده) با انگیزه کافی و برنامه ریزی بشکل منظمی در این بازار حضور داشته و سود سرمایه گذاری روند یکنواختی را طی کند. اما اینگونه بی برنامگی باعث شده و میشود که بازار مسکن, تا حدودی حالت قمار و شانس پیدا کند. در بازار آشفته در برابر کسانی که یکباره سودهای هنگفت میکنند, کسانی نیز بشدت متضرر میشوند.

از مشکلات دیگر بر سر راه بازار ساخت و ساز, سود بالای سپرده های بانکی, کوتاهی مدت بازپرداخت و نرخ بالای بهره وام مسکن در ایران است. بانکها در غرب شرائطی فراهم آورده اند که معمولا هر زن و شوهر شاغل که زندگی معمولی دارند, به آسانی میتوانند صاحب خانه گردند. این وام ها طویل المدت و با بهره نازل در اختیار متقاضیان قرار میگیرد. به این ترتیب بانک در غرب, بنگاهی اقتصادی است که در چارچوب رشد عمومی اقتصاد کشور فعالیت میکند.

رونق ساخت و ساز با اقساط معقول
      رونق ساخت و ساز با اقساط معقول

در حال حاضر, بانکداری در ایران پرسودترین فعالیت اقتصادی می باشد. امید است بزودی و البته بتدریج بانکهای ما نیز بسمت نقش واقعی خود در مجموعه اقتصاد کشور هدایت شوند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.