عوامل موثر بر بازار تزئینات داخلی ساختمان

876

عوامل موثر بر بازار تزئینات داخلی ساختمان

با سلام.

این مطلب اگرچه جنبه عمومی دارد, اما توجه ویژه ما به کسانی است که به کسب و کار در رشته ” دکوراسیون داخلی ساختمان “ مشغول هستند. از جمله این گروهها, دفاتر معماری داخلی ساختمان, فروشگاههای تزئینات داخلی ساختمان و صنف محترم نصاب می باشند که از جمله به نصب انواع کفپوش های ساختمانی ( از جمله انواع کفپوش های pvc , پارکت چوبی و لمینیت ) اشتغال دارند.

این مطلب از مجموعه یادداشتهائی است که ما با هدف ارتقاء نگاه مدیریتی دست اندرکاران این صنف منتشر می نمائیم. در روزگاری که کار تیمی اهمیت روزافزونی یافته است و خیلی از کارها ( مثل نصب انواع کفپوش pvc ) که در گذشته جنبه فردی داشتند, بتدریج به مجموعه کارهای جمعی بدل شده اند, اینگونه مطالب آموزشی به اموری بدل شده اند که بقول معروف ” از نان شب واجب ترند “. آنچه در کار تیمی بویژه اهمیت دارد آنست که این کار بدون آموزش و بازآموزی مداوم, دیگر نمیتوانند آینده آنچنانی داشته باشد.

در گردش بازار کار تزئینات داخلی ساختمان 3 مورد تغییرات دکوراسیون و مد, بازسازی و ساخت و ساز  بیشتر تاثیر دارد. امروزه همانطور که سرعت پیشرفت علوم, صنعت و . . . بسیار بیش از گذشته می باشد, سرعت تغییر سلیقه زندگی مردم نیز با قبل, غیرقابل مقایسه است. شاید یکی از دلایل اینکه مردم امروز دیگر نمیتوانند مثل گذشته, با محیط زندگی یکنواخت دهها سال قبل کنار بیایند, شرائط زندگی ماشینی است. ماشینیزم باعث شده کار و زندگی معمول مردم, بجهت یکنواختی بیشتر, بسیار مستعد خستگی روحی گردد .

ازدحام برای سوار شدن به مترو
           ازدحام برای سوار شدن به مترو

همه اعضاء خانواده امروز, برخلاف گذشته تمام روز و شب خود را آنقدر بصورت تکراری سپری میکنند که عملا باعث شده  کسالت روحی به پدیدیه ای فراگیر در جامعه مدرن بدل گردد. پدر خانواده هر روز ساعت معینی از خواب برخاسته, پس از انجام اموری تکراری از منزل بیرون می آید. او با وسیله معینی سر کار خود حاضر شده و تمام روز درگیر کاری است که دارای کمترین تغییر و خلاقیت و بیشترین تکرار می باشد.

ازدحام در محیط کار
                       ازدحام در محیط کار

او ساعت معینی با همان ترتیب صبح به منزل مراجعت کرده و الباقی روز و شب خود را ضمن صرف اموری عمدتا تکراری به پایان میرساند. کار و زندگی پر از تکرار, برای مادر خانواده و فرزندان نیز بهمان صورت وجود دارد.

اوقات فراغت با گوشی یا تلویزیون
        اوقات فراغت با گوشی یا تلویزیون

بسیاری از روزهای تعطیل نیز اغلب صرف استراحت و برخی کارهای عقب افتاده منزل و . . . میشود و فردای تعطیلات, باز روز های تکراری از پی هم سپری میشوند.

شهری از سنگ و آهن
                   شهری از سنگ و آهن

در چنین شرائطی, خانواده نیاز دارد هر از گاهی با تغییرات معین در رنگ و نوع اثاثه منزل و چیدمان آن, باعث تغییر روحیه محیطی گردند که در واقع بیشترین ساعت خود را در آن میگذرانند. این نیاز به تغییر, در مبلمان شهری نیز کاملا بچشم میخورد و شهرداری ها با درک همین شرائط, هر چند وقت یکبار با تغییرات معین در فضاهای شهری, روحیه تازه ای به مردمی می بخشند که ناچارند روزانه و ضمن ایاب و ذهاب, شاهد همان فضاهای تکراری پیشین باشند.

ازدحام ترافیک شهری
                  ازدحام ترافیک شهری

تحولات بی پایان مد در تمام شئون زندگی و تغییرات در دکوراسیون منازل, ناشی از همین نیاز جدی است. یکی از مواردی از مورادی که باعث گردش کار و تجارت در بازار تزئینات داخلی ساختمان میشود, همین تغییرات دکوراسیون و مد است.

دو مورد دیگر نیز باعث گردش کار در بازار تزئینات داخلی ساختمان است. نخستین مورد مربوط به  بازسازی منازل, ادارات و . . . . است. اما آنچه باعث رونق بیشتر این بازار میشود, ساخت و ساز می باشد. متراژ سفارشات در موارد بازسازی بسیار کمتر از سفارشات نوسازی است.

بازسازی تنها راه تغییرات در آپارتمان نشینی است
بازسازی تنها راه تغییرات در آپارتمان نشینی است

با گذشت زمان, ملکی که زمانی نوساز بوده  بتدریج فرسوده میشود. یکی از نخستین اقدامات در این قبیل موارد, نوسازی است که باعث میشود بقول معروف دستی به سر و روی ساختمان کشیده شود. بجز نمای ساختمان, آن بخش داخلی که مشمول بازسازی قرار میگیرد, بهر صورت نیازمند اقلام گوناگون تزئینات داخلی ساختمان است. رنگ آمیزی مجدد یا تعویض کاغذدیواری اطاق ها, تعویض کف قدیمی با کفپوش جدید سنگ, سرامیک, پارکت چوبی, لمینیت یا pvc  , تعویض پرده ها و سنگهای تزئینی پذیرائی و لابی, از جمله کارهائی است که بجهت بازسازی داخل ساختمان صورت میگیرد. معمولا هر ملک قبل از نوسازی, ممکن است چندین مرحله بازسازی را از سر بگذراند.

بازسازی ملک بهرجهت ارزان و سریعتر از نوسازی آنست. بازسازی مشکلات حقوقی خاصی هم از نظر مقررات شهرداری و . . . ندارد. در آپارتمان هائی که شامل تعداد زیادی مالک میشوند, تا زمان توافق کلیه مالکین عملا نوسازی ناممکن است.

تعداد خانه های شخصی روز به روز کمتر میشود
    تعداد خانه های شخصی روز به روز کمتر میشود

یکی از موقعیت های مهم سرمایه گذاری در ایران, همواره ملک بوده است. اما متاسفانه بازار ساخت و ساز هرگز روندی متعادل نداشته است. اگر منحنی ساخت و ساز و فروش ملک را در 50 سال اخیر در نظر بگیریم, آنگاه به روشنی می بینیم که این بازار همواره بعد از یک جهش تند, دچار مدتی رکود و حتی افت شدید نیز شده است. در مواقع افت ساخت و ساز و رکود بازار مسکن, بازار تزئینات داخلی ساختمان نیز بشدت دچار آسیب میگردد.

افت و خیز بازار مسکن
                 افت و خیز بازار مسکن

از مجموع آنچه گفته شد میتوان نتیجه گرفت که گردش بازار تزئینات داخلی ساختمان, هرچند با افت و خیز همراه است, اما یکی از بازارهای مهم صنعت ساختمان می باشد. این بازار اگرچه در مواقع رکود مسکن, دچار افت میشود اما هرگز از پا نمی نشیند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.